Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Ukrajinská železnice do Kyjeva dostala i Bidena: Jaké je tajemství ukrajinských vlaků?

  • Autor: Darina Jíchová,swp - 
    4. 3. 2023
    13:58

    Kdo v posledním roce nebyl na Ukrajině, jako by nebyl. Vypadá to, že tímto výrokem se řídí snad všichni západní politici. Mezi prvními západními politiky, kteří se odvážili do válkou zmítané země, byl český premiér Petr Fiala (ODS), mezi posledními velkými politickými jmény, co se vydaly do Kyjeva, patří americký prezident Joe Biden. Fialovu a Bidenovu cestu, byť je dělí téměř rok, jedno spojuje – a to vlak. Oba státníci museli do Kyjeva po železnici. Jaké jsou přednosti ukrajinské železnice Ukrzaliznycja? Analýzu sestavila stanice CNN.

  • 1.Rail Force One

    Biden má k dispozici svůj Air Force One, prezidentský speciál, se kterým létá všude. Jenže na Ukrajinu letecká cesta v současnosti není možná – není to bezpečné. Proto státníci, nejen Biden, musí volit cestu vlakem. A Ukrajina má k dispozici svoji „Rail Force One“, jak se vlaku po cestě amerického prezidenta začalo říkat. Biden jel z Hlavního vlakového nádraží v polském městě Přemyšl - Przemyśl Główny, spojem do Kyjeva. Ukrajinu navštívil jen pár dní před ročním výročím vpádu ruských vojsk.

    Americký prezident během své přísně utajené cesty strávil ve vlaku kolem 10 hodin. Byla to výzva jak pro jeho ochranku, tak pro Ukrzaliznycju. Dopravce má však už s cestami západních státníků zkušenosti, přepravila už na 200 západních diplomatických misí včetně Fialy, francouzského prezidenta Emmanuela Macrona a dalších. Poslední velká politická osobnost a také poslední lídr země skupiny G7, který vlakem na Ukrajině ještě nebyl, je japonský premiér Fumio Kišida.

    Oproti tomu vlak je i hlavním prostředkem Volodymyra Zelenského, jinak by se prezident neměl jak dostat mimo Ukrajinu.

  • 2.Ukrajinská železnice

    To, že světové špičky musí na Ukrajinu vlakem, se vědělo, ale samotné vlaky zůstávaly v pozadí. Do zájmu veřejnosti se ukrajinská železnice dostala až právě s Bidenovou návštěvou. O americkém prezidentovi je rovněž známé, že vlaky rád cestuje. Železniční síť obsahuje přes 24 tisíc kilometrů tratí a je celkově 12. největší na světě. Z hlediska přepravy pasažérů je 6. největší na světě, z hlediska přepravy zboží pak sedmá.

    Železnice vznikla ještě v předsovětské době, jde o širokorozchodnou železnici, což je jiný typ tratí, než jaký je typický pro většinu Evropy. Přestože ukrajinské jednotky zničily většinu přechodů na hranicích s Ruskem, s ostatními státy je tratě nadále spojují. Nicméně je dělí rozchod kolejí, tudíž vlaky nemůžou samovolně přejet hranice. Aby se s touto překážkou vypořádali, během minulého roku Ukrajinci přestavěli úseky dříve zaniklých tratí do sousedních zemí včetně Moldavska, Polska a Rumunska. Na 11 hraničních přechodech byla opravena infrastruktura.

    Video  Americký prezident Joe Biden navštívil Kyjev  - Reuters
    Video se připravuje ...

    Pohodlně a bezpečně

    Nešlo jen o vytvoření většího komfortu pro cestující, šlo o velký krok pro nákladní dopravu – pro všechny, kdo závisí na ukrajinské produkci, a to včetně obilí. V loňském roce bylo po železnici převezeno na 28,9 milionů tun obilí. Podle údajů Ukrzaliznycji díky železnici bylo exportováno kolem 60 milionů tun produktů. Pasažerů pak železnice přepravila okolo 17,1 milionu, zvláště pak šlo o dálkové spoje s lůžkovými vozy.

    „Před válkou jsme měli letadla, auta, autobusy a pak vlaky,“ sdělil šéf Ukrzaliznycji Alexandr Kamyšin reportérům CNN. „Teď máme jen vlaky a auta, žádná letadla. A Ukrajina je velká země. Dostat se z Kyjeva na západ, z jihu na východní Ukrajinu… na tyto cesty jsou nejlepší lůžkové vozy a noční spoje,“ vysvětlil Kamyšin. Dodal, že tak člověk aspoň neztrácí čas, zároveň zdůraznil, že cesty jsou nejen pohodlné, ale rovněž bezpečné.

  • 3.Pomoc uprchlíkům

    Vlaky a s nimi celá společnost Ukrzaliznycja byly klíčové pro přepravu uprchlíků do bezpečí, podle všeho pomohly na 4 milionům lidí, čtvrtinu z toho tvoří děti. A některé vlaky, ať už jen jednotlivé vagony, nebo celé soupravy byly přeměněny na provizorní nemocniční zařízení. Dále vlaky převážely i humanitární balíčky, bylo jich celkem 336 tisíc tun.

    Pro Kamyšina to byla zkouška ohněm, do čela společnosti nastoupil pouhých 6 měsíců před vypuknutím války.

  • 4.Vlaky, které jezdí na čas

    Češi jsou poměrně zvyklí na to, že vlaky mívají zpoždění a na nástupištích tak často zní hláška: „No, jo ČD, České drahy času dost, čekej déle.“ Oproti tomu ukrajinské vlaky takovou pověst nemají a Bidenova cesta ukázala, jak hladce železnice operuje. Kamyšin se na twitteru v den Bidenovy návštěvy omlouval pasažérům. „Pouze 90 procent našich vlaků dojelo načas,“ to vzbudilo smích nejen v Česku, ale také ve Spojených státech. Vlaky společnosti Amtrak jsou nechvalně proslulé zpožděními. Například v roce 2022 v USA načas dojelo jen 22 procent vlaků.

    „Pro Ukrajince to není překvapení. Naše vlaky vždy byly skvělé a přesné,“ komentovala pro CNN Kyjevanka Alla Penalbová. „Po Ukrajině cestuju většinou jen vlakem,“ přiznala se, že lůžkové vozy a noční spoje jsou její oblíbené. „Je to pohodlné, nastoupíte večer, vyspíte se a ráno jste na druhé straně země. I před rokem 2014 (poz. red. Než Rusko anektovalo Krym.) cesta z Kyjeva na Krym byla nejlepší vlakem. Zabralo to 20 hodin, ale nastoupili jste, chvilku jste jeli, pak šli spát a ráno byli tam,“ popsala.

    Vlak versus nízkonákladový let

    Alla podotkla, že nízkonákladové aerolinky začaly působit na Ukrajině déle než ve zbytku Evropy, proto země přišla s nočními vlaky. Až po roce 2016 byly frekventovanější domácí nízkonákladové lety, Alla – a spoustu dalších, zůstala u vlaku. „Berte to tak, ano, můžu letět z Kyjeva do Oděsy, ale musím být na letišti dvě hodiny před letem, když bydlím na předměstí, zabere mi další hodinu tam dojet. To jsou 3 hodiny, plus samotný let, to je lepší v jedenáct večer sednout na vlak, prospat se a dorazit do Oděsy v sedm ráno,“ domnívá se.

  • 5.Lepší vlaky než u sousedů

    Alla s rodinou opustila Kyjev druhý den po invazi, odjela do Francie, odkud pochází její manžel. V létě se však vrátila domů kvůli osobním záležitostem i proto, aby zkontrolovala, zda její dům ještě stojí a zda je bezpečné se vrátit. Do Polska doletěla, pak jela autobusem. „To byla hrůza,“ vylíčila tisku. Její rodina pak už cestovala vlakem, ale polským, který měl 3 hodiny zpoždění, ukrajinský jel načas.

    „Máme lepší železnici než v Německu, jejich kvalita překvapila i manžela,“ Allin muž se v roce 2015 přestěhoval z Francie na Ukrajinu. „Často říká, že naše vlaky jsou v porovnání s těmi francouzskými skvělé. Ve Francii jsou jízdenky navíc drahé, u nás jsou přístupné všem,“ dodala.

    Fanouškem ukrajinské železnice je i šéfredaktor cestovatelského webu Paliparan Koen Berghuis. Dálkovými vlakovými spoji cestuje pravidelně, před válkou byl na Ukrajině desetkrát. „Z hlediska dochvilnosti? Jsou lepší než Němci, a to i za války,“ prohlásil. Alla se domnívá, že vlaky nyní poskytují ještě lepší služby než před invazí. Chválí si například aplikaci s online rezervačním systémem jízdenek.

  • 6.Diplomatické požadavky

    Političtí lídři samozřejmě necestují vozy třetí třídy, Kamyšin sice neodhalil detaily jejich vagónu. Poznamenal však, že „hosté železniční diplomacie“, jak je nazývá, „většinou stráví více času ve vlaku než ve městě“. „A způsob, jakým k nim přistupujeme, je skutečně důležitý,“ uvedl šéf Ukrzaliznycji.

    „A není to jen o tom, jde také o to, co jim – jako Ukrajina – chceme sdělit. O to, co od nich chceme my,“ Kamyšin objasnil, že když do Kyjeva jel německý prezident Frank-Walter Steinmeier, v jeho kupé byla váza plná irisů, jako symbol systému protivzdušné obrany Iris-T. Během cesty jiného státníka, měli průvodčí doplňky s leopardím vzorem, to byl odkaz na tanky Leopard-2, které Ukrajina od země žádala.

  • 7.Železnice jako záchranné lano

    Cestování vlakem je v Evropě oblíbené, zvláště v době zhoršující se klimatické krize. Podle Berghuise se ostatní státy mohou od Ukrajiny v otázkách vlakové dopravy učit. Trasa z Rachova do Mariupolu, to byla před invazí nejdelší trať na Ukrajině, jde o cestu o délce 1806 kilometrů, která zabere 29 hodin. „To je vlastně jako z Amsterdamu do Lisabonu nebo Athén, v rámci USA pak třeba z New Yorku do Kansasu, to jsou ale spoje, kde lidé většinou létají,“ popsal.

    10:51
    Dnes

    Kadyrov se rozhodl jít v noci do posilovny. Zveřejnil video, ve kterém hraje píseň o „čečenském orlu“, který „spěchá do bitvy“. Údajně se tím hlava Čečenska snaží všechny přesvědčit, že je zdravý. Kdy bylo video pořízeno, není známo. Včera se objevily zprávy, které tvrdily, že je Kadyrov vážně nemocný.

    10:21
    Dnes

    Podívejte se na aktuální snímky z Oděsy, kde dnes zaútočily ruské síly. 

    9:51
    Dnes

    Ukrajinský protikorupční úřad podezírá ministra zemědělství Mykolu Solského v souvislosti s machinacemi se státními pozemky. V prohlášení zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že Solskyj stál v čele zločinecké skupiny, která nezákonně získala stovky hektarů půdy v celkové hodnotě 291 milionů hřiven (174 milionů Kč).

    Zobrazit celý online

    Jenže Ukrajina má svou obří a hustou železniční síť. „Vlaky jsou pro Ukrajince vlastně takové záchranné lano, jsou podstatnou součástí infrastruktury,“ uvedl Berghuis. I to je důvod, proč Ukrajinci dráhy okamžitě opravují, dojde-li během ostřelování k jejich poškození. Po osvobození Chersonu, jehož okolní tratě byly zničeny okupanty, byla spojení do města obnovena během 8 dnů.

    „To je něco neskutečného. Vlaky jsou pro ně skutečně klíčové, drží zemi pohromadě a rodiny v kontaktu. Někam dokonce posílají i výplaty důchodů vlakem,“ vylíčil Berghuis. „A je to i skvělé PR, což je ve válce vždy podstatné. Jako by Rusům říkali: Hele, co dokážeme. Vlaky tu jezdí za všech podmínek, i bez proudu, máme dieselové i parní lokomotivy,“ poznamenal.

  • 8.Noční vlaky

    Dálkové spoje s lůžkovými vozy mají obvykle tři třídy, popsal Berghuis pro CNN. Každý vagón má vlastního stewarda či stewardku, kteří lidem rozdávají povlečení, lze si u nich objednat jídlo a pití a zajišťují, že lidé vystoupí či nastoupí ve správné stanici. „Jejich skutečná role je ale zajištění bezpečí, zvláště pokud spíte v otevřeném vozu se zhruba 50 lůžky,“ dodal Berghuis

    „Ano, 50 postelí na otevřeném prostoru, tak vypadá vagón třetí třídy. Vlastně je to vagón plný paland, co se dají složit do sedadel pro denní cestování. „Stewardi na každého dohlížejí, jsou to lidé velmi pyšní na svou práci,“ komentoval. Ve druhé třídě jsou kupé se čtyřmi lůžky a první třída je luxusní.

  • 9.Svět by se měl učit

    A jakou má ukrajinská železnice budoucnost? Experti stanice CNN vyzdvihli ten fakt, že Ukrzaliznycja nejenže fungovala a funguje během války, ale dokonce přišla s inovacemi. Společnost přidala 6 mezinárodních spojů a 7 domácích. A také elektrifikovala více tratí než v celém minulém desetiletí.

    Ukrzaliznycja zapracovala i na komfortu pro své pasažéry, kromě aplikace představila nové rozšířené menu. Ve válce však železnice utrpěla velké škody, na 319 jejích pracovníků bylo zabito, okolo 703 zraněno. I zde ale Ukrzaliznycja ukázala, jak je moderní, a spustila program podporující rodiny svých zaměstnanců.

    Pro rok 2023 předpovídá společnost sta milionové ztráty a možná i vyšší, i tak však hledí na další roky s nadějí. „Klimatická krize se zhoršuje a situace kolem toho se radikalizuje, myslím, že naše železnice by mohla v lecčem vyškolit ostatní státy, hlavně v našich nočních spojích,“ reagoval Kamyšin. „Je to efektivní a pohodlný způsob cestování, také vlády by měly změnit svoje postoje k železnicím,“ dodal.

Video se připravuje ...
Další videa