Asi pětikilometrový úsek D1 z Chodova do Průhonic přestal být od začátku roku 2023 dálnicí. Kromě toho, že úsek přestal být zpoplatněný, byla omezena i rychlost ze 130 km/h na 110 km/h. O tomto kroku začátkem ledna informovalo i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na svém twitterovém účtu. Řidiči, kteří jsou zde zvyklí dlouhodobě jezdit, totiž mohou změnu snadno přehlédnout, což by je mohlo stát peníze.

„Řidiči pozor! Dosavadní část dálnice D1 mezi Spořilovem a Průhonicemi v délce cca 5,2 km je od 1.1.2023 místní komunikací I. třídy ve vlastnictví hl. města Prahy. Tento úsek je od neděle vyjmut ze zpoplatněné sítě komunikací. Současně počítejte s úpravou rychlosti na 110 km/h,“ informovalo ŘSD.

Praha nemůže vlastnit dálnici

Úsek mezi Chodovem, respektive Spořilovem a Průhnicemi patří k nejvytíženějším komunikacím v zemi. V pracovní dny zde projede téměř 90 tisíc aut denně, z toho čtvrtina nákladních. Za změnu může memorandum z roku 2017, které vzniklo už za éry primátorky Adirany Krnáčové (ANO).

„Tato změna vychází z memoranda již z roku 2017, kdy všechny komunikace od Pražského okruhu (PO) do města budou patřit hl. m. Praze a směrem od PO do Středočeského kraje zase státu ve správě ŘSD. Proto jsme již před několika měsíci předali i část komunikace Strakonická,“ vysvětluje pro Blesk Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací (TSK), pod jejíž správu nově komunikace spadá. Hodnotu převedeného úseku dálnice určuje darovací smlouva na 4,8 miliardy korun.

Hlavní město Praha nesmí vlastnit dálnici, proto došlo ke změně na silnici první třídy, tudíž muselo dojít i ke korekci co se rychlosti týče. „Nejvyšší povolená rychlost je na silnici pro motorová vozidla  110 km/h mimo obec a 80 km/h v obci, což je dáno zákonem,“ uvedla Lišková. Snížení rychlosti také pomůže k rozvoji okolí. „Rozhodnutí o vyřazení předmětného úseku tak mj. umožní další rozvoj přilehlého území, který dále umocní dlouhodobě se měnící dopravní význam předmětného úseku,“ doplnila Lišková.

„Sviňárna”, kterou místní ocení?

Právě snížení rychlosti popudilo mnohé řidiče na sociálních. „Vždyť kolem toho úseku je (co se tak pamatuju) pustý pole a jedna baráková enkláva za hlukovou zdí. A jako sorry, je to jedna z hlavních tepen do/z hlavního města a schválně jí škrtit je prostě sviňárna. Stejně je to jen kvůli prachům,“ přemítá řidič Honza. Enklávou měl na mysli zřejmě Újezd - městskou část, která se line podél D1 a spadá právě pod hlavní město. Na opačné straně dálnice se pak při výjezdu z Prahy rozprostírá Šeberov, jenž je rovněž součástí hlavního města.

S jeho tvrzením proto nesouhlasí bývalý místostarosta Prahy 11 a nyní opoziční zastupitel Ondřej Prokop. „Ještě jako místostarosta Prahy 11 jsem za to hodně bojoval,“ Informoval na svém Twitteru. Podle něj to místní velice ocení. „Rodiny, která v Zakouřilově ulici bydlí 200 let a které komunisti postavili dálnici před okny si konečně oddechnou. Jsem rad, že se povedlo po letech tahanic pro místní prosadit alespoň toto,“ uzavřel Prokop. Zakouřilova se pro změnu nachází na Chodově.

Video
Video se připravuje ...

V pondělí po poledni vyjela první auta na nový pražský okruh Valenta Vít

Fotogalerie
8 fotografií