Hned čtyři pražské pobočky České pošty nachystaly od loňského roku pro své zákazníky menší překvapení. Kromě standardních poštovních, bankovních nebo pojišťovacích služeb, obálek, známek a papírenského zboží, je zde ke koupi i nezvyklý doplňkový sortiment jako jsou chipsy, sušenky, čokoláda nebo sladké limonády. Pošta podle svých slov reagovala na průzkum mezi zákazníky, ze kterého vyšlo, že by o takovou službu měli zájem.

„Máme průzkum, na základě kterého jsme se dozvěděli, že zákazníci by prodej uvítali. Proto jsme se rozhodli jít do pilotního projektu. Po čase ho vyhodnotíme a podle čísel, která budeme mít, uvidíme, jestli v něm budeme pokračovat. A případně i rozšiřovat počet pošt, kde občerstvení bude k dispozici,“ vysvětluje mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

„Možnost impulzivního nákupu je v jiných poštovních správách zcela běžná. Díky komisní formě prodej pouze zprostředkováváme a poskytujeme prostor,“ dodává. novou službu nabízejí pobočky v Krči, na Chodově, na Vinohradech, Holešovicích a pak také v Říčanech u Prahy.

Lidé jsou na rozpacích

Zákazníci jsou z nového sortimentu přinejmenším zaskočeni, jeden ze čtenářů Blesk dokonce na nové zboží sám upozornil. „Již nevím co na to říct, ale potraviny za mě na poštu nepatří! Přesto na pěti pobočkách jsou drobné potraviny dostupné,“ napsal redakci.

Nový sortiment zaráží například i rodiče, kteří jdou s dětmi na pobočku něco vyřídit. „Asi bych spíš ocenila, aby na poště dceru zbytečně nelákaly na brambůrky nebo bonbóny, podle mě tohle zboží na poštu nepatří,“ myslí si Nikola L., maminka 3leté dcerky.

Kritikům ale nevadí ani tak prodej samotný, jako podivný sortiment. V době, kdy se lidé snaží o zdravější životní styl a stát platí vysoké částky například za  kampaně proti obezitě a snahu přimět lidi k pravidelným návštěvám lékaře, se na poště objevují potraviny, které nelze nazvat jinak než „junk food“. Mluvčí pošty nechtěl prozradit, s jakým obchodním partnerem pošta spolupráci navázala. „Mohu jen prozradit, že jde o partnera, který nás s tímto projektem oslovil a my jsme se rozhodli příležitost využít.“

Prodej doplňkového zboží na svých pobočkách pošta značně omezila v roce 2014, když je tehdejší šéf ministerstva vnitra, jež je zřizovatelem státního podniku, přirovnal k večerkám. „Nechci, aby si lidé na poště připadali jako ve vietnamském supermarketu a dívali se na plyšové hračky, které tam nepatří,” nechal se tehdy slyšet Milan Chovanec (ČSSD).

Nejprve zmizely z nabídky cigarety, později i další sortiment, hračky, drogerie a další. Zůstal v zásadě prodej vybraného papírenského zboží, výběr tisku a suvenýry s poštovní tematikou. A samozřejmě poštovní služby.

Video
Video se připravuje ...

Pošta Malešice před Vánoci. (2020) David Zima, Jan Jedlička

Fotogalerie
25 fotografií