Na změny jakéhokoliv rázu bývají lidé hákliví. Neradi se totiž musí učit vnímat nově to, na co byli léta zvyklí. Druhou věcí pak je samotné provedení. Když Praha 3 své nové logo předvedla, lidé si ze „tří čárek“ u názvu Praha dělali legrácky. Jednoduché logo přirovnávali k efektu padajícího domina, k nepodařenému logu Tří sester nebo třeba k účtu za piva v hospodě. Jiní styl chválili. Podobně rozporuplné jsou reakce i na nové logo Prahy 6, které vzešlo ze soutěže, již uskutečnila organizace Czechdesign.

»Půllitr bez ucha?«

„Praha 6 byla první městskou částí, která před 17 lety uvedla vlastní logo a vizuální styl. Postupem času se ukázalo, že logo, které se tehdy jevilo jako velmi moderní, nevyhovuje úplně všem potřebám, které městská část má,“ uvedl dosluhující starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09). Tím byl dosud jednoduchý čtverec s nápisem „Městská část Praha“ a k němu v kružnici číslo 6. To vše pouze v modré a bílé barvě.

Dosavadní logo Prahy 6
Autor: MČ Praha 6

Nově jde o bílý nápis nápis Praha 6 v zeleném poli, jež je u boku protnut odshora dolů. Byť má logo podle Petra Krejzka ze Studia ReDesign připomínat funkcionalistickou architekturu a přitom navazovat na tzv. pavézu čili štít se zaoblenými spodními rohy, v němž bývají městské znaky, lidé na sociálních sítích už krátce po zveřejnění začali nové logo chápat po svém. „Kapsa na drobný?“ glosovala na facebookové skupině Dejvická parta Marie Č. „Mně to taky evokuje kapsu. Na košili,“ přidala se Kateřina G. „Jak cedulka ve výtahu,“ usmál se Jakub J.

„Půllitr bez ucha?“ nechal se slyšet uživatel Tomáš M. Zatímco někteří vybírali, podle čeho nové logo vznikalo, jiní už dávali najevo spokojenost: „Já jsem to teda nevybíral, ale moc se mi to líbí,“ připustil Ondra V. Našlo se ale i rozhořčení a nelibost. „Slušný bizár a několik kroků zpátky,“ myslí si Luke S. „Pokud tohle vymyslel někdo z grafického studia, tak bych z něj udělal nezaměstnaného,“ přisadil si Jarda D. A do třetice Tereza T.: „Pokud to má rozměr projektivního psychodiagnostického testu, tak já vidím střešní tašku. A fakt odpudivou barvu. Výsledný dojem je zmatení,“ uvedla. Lidé logo přirovnávali také k ceduli parkování, hojně kritizovali právě také výběr barvy. 

Nové logo Prahy 6. Přijmou ho obyvatelé za své?
Autor: ÚMČ Praha 6

Všude jen modrá, červená, žlutá

Ovšem ta by podle Koláře měla snad každého obyvatele Prahy 6 doslova „trknout“ do oka. „Chtěli jsme akcentovat důraz na to, že Praha 6 je jednou z nejzelenějších městských částí hlavního města. Proto jsme se z modré přehoupli na zelenou,“ vysvětlil Kolář pro Blesk. Na území Prahy 6 se rozléhá třeba Divoká Šárka, obora Hvězda, Šárecké údolí, „zelené“ vilové čtvrti jako Hanspaulka, Ořechovka, Střešovice nebo Baba, dokonce i malá část Stromovky. Nadto se v Praze 6 dokonce nachází i Zelená ulice a stejnojmenná zastávka MHD. 

Jen v tomto to ale nebylo. Podle Koláře kladla radnice mezi účastníky otevřené soutěže o nové logo a vizuální styl, jichž bylo celkem 76, důraz na to, aby logo bylo originální třeba i barvou. „Když jsme si udělali průzkum všech částí Prahy, většina se kloní k barevnému rozložení modrá, červená a žlutá. Chtěli jsme proto nějakým způsobem zviditelnit Prahu 6, jejího genia loci. A Praha 6 si hodně zakládá na zeleném enviromentalismu,“ vysvětlil Krejzek, jenž nový vizuál vymyslel společně s grafickou designérkou Kateřinou Šuterovou.

Nejde zdaleka pouze o nové logo. Podobně jako Praha 3, i dejvická radnice v rámci obměny zvolila nový jednotný vizuální styl, který bude vycházet ze zelené barvy a českého písma Grotesk Civil. „Vytvořil jej Vojtěch Říha z UMPRUM, tudíž máme i české písmo, které dobře funguje a slaďuje niveau duchu modernismu,“ dovysvětlil Krejzek. Nový design se odrazí například na podobě radničního webu, na plakáty, propagační předměty, názvy obecních budov atd. Vítězný návrh schválila porota složená z odborníků a zástupců úřadu Prahy 6 jednomyslně.

»Kapsa« za tři čtvrtě milionu

Nový design hledala Praha 6 dle starosty zhruba rok. Na kolik onen „půllitr bez ouška“ či „kapsa” celkově vyšla peněz? Drobné to nebyly. „První čtyři místa v soutěži byly ohodnoceny na 80 tisíc korun s tím, že vítěz, jímž je studio ReDesign, obdržel od radnice zakázku na vypracování nové vizuální identity a její implementaci za 700 tisíc korun,“ vysvětlil Kolář pro Blesk. Vítěz si tedy přišel na 780 tisíc a suma sumárum jde o částku přesahující jeden milion korun za uskutečnění soutěže.

Když představoval nové logo, byl si Kolář jistý, že vyvolá různorodé reakce. I ty posměšné. „Zaslechl jsem už názory, že není potřeba nové logo dělat. Ale časem se ukáže, že nové logo a vizuální identita bude funkční. Říká se, že v jednoduchosti je krása a nové logo je velmi jednoduché a hlavně v něm člověk pozná, že odkazuje na Prahu 6, což považuji za důležité,“ vysvětlil Blesku. Ostatně podle Krejzka se logo nese v duchu hesla: Zde žiju a jsem na to hrdý. „Každá změna s sebou nese rozporuplné reakce. Teď odhaduji, že to bude tak 50 na 50,“ myslí si Kolář.

Radniční pivo

Dejvická radnice má také nově svoje „Pivo Prahy 6“ z pivovaru Bubeneč, které oslavuje nejen nový vizuál, ale i 100 let od připojení Bubenče k Praze 6. Půjde o tzv. „Lehkou Šestku“ čili slabý šestistupňový pivní speciál, který navařil tamní sládek Michal Jusko.

Jde o prokvašené klasické pivo, které má mezi 2,5 až 3% alkoholu,“ sdělil sládek. „Využili jsme chmelovou směs Pink Boots HOP Blend, jde o složení 3 amerických chmelů, díky čemuž je pivo voňavé, a i když slabé, tak chuťově výrazné.“ K dostání bude výlučně v pivovaru Bubeneč, jenž se nachází nedaleko dejvické radnice. „Zatím je ho navařeno 500 litrů, a až se vypije, uvidí se podle zájmu veřejnosti, zda ho pivovar dovaří, nebo ne. Rádi bychom, aby nešlo o jednorázovou várku,“ uzavírá za radnici Prahy 6 Tereza Schejbalová, která je vedoucí odboru komunikace.

Video
Video se připravuje ...

Praha 6 představila v říjnu 2022 nové logo. Přijmou ho její obyvatelé za své? ÚMČ Praha 6

Fotogalerie
42 fotografií