„V minulosti se stanice metra stavěly jako výstavní skříň města. Ze stanic je cítit rukopis architekta a umělce. A s touto péčí přistupujeme k těm, které zatím nejsou postavené,“ vyjádřil se už dříve na konto pražských linek metra náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).  

A konečně došlo na jeho slova. Poprvé od revoluce rozhodla o vzhledu stanice metra standardní architektonická soutěž, ve které kritériem cena, ale celková kvalita. „Aktuálně pracujeme na architektonické studii stanice Depo Zličín a hrubý odhad investičních nákladů pro samotnou budovu stanice je v této fázi 250 mil. Kč bez DPH,“ sděluje Blesku Aneta Řeháková, tisková mluvčí DPP.

Metro pro „přespolní“?

Při zadávání soutěže se kladl důraz na to, aby v sobě návrh veřejné budovy snoubil jak funkčnost, tak příjemný vzhled. Nová stanice Depo Zličín bude jednou z mála povrchových stanic pražského metra a poslouží nejen mimopražským řidičům, ale také cestujícím z příměstských linek a zejména obyvatelům blízkých sídlišť. Ta se rozrostou další bytové domy v ulici Na Radosti.

Navíc se lokalita rozroste o další parkovací stání. „Vedle stanice postavíme taky nový P+R parkovací dům pro minimálně 600 aut. V západní části Prahy tak vznikne důležitý přestupní uzel mezi automobilovou dopravou a MHD, který odlehčí centru od zbytné dopravy,“ komentuje Adam Sheinherr. Cestující se díky tomu ze samotného okraje města dostanou metrem do centra v rámci cca 15 minut od zaparkování. 

Ekologie + umění

V současné době rostoucích nákladů se vybral návrh, který bude úsporný jak během výstavby, tak během údržby a úklidu metra. Momentálně navíc pracuje DPP na kvalitním řešení hospodaření s dešťovou vodou na střeše stanice. „Návrh v sobě i po úpravách nadále ponese nejen silný koncept kulturního katalyzátoru území, bude také konstrukčně jednodušší, šetrnější k přírodě a funkčně i formálně ještě elegantnějším,“ hovoří Anna Švarc, architektka z DPP.  

Vítězové a poražení

Vítězem soutěže se stal ateliér Petr Stolín Architekt, držitel ocenění Architekt roku 2022. Návrh pracuje s terénem, přirozeným světlem a zelení. Stanice bude částečně zapuštěna do svahu, po střeše se bude dát chodit a stane se zároveň veřejným prostorem, sloužícím k pořádání výstav či dalších akcí. „Jednoduchá forma budovy je doplněná o krajinu stromů a soch. Prostupnost světla a bohatost průhledů je hlavním a asi nejtypičtějším prvkem, který architektura stanice metra nabízí,“ doplňují autoři.

Vítězi náleží odměna 140 tisíc korun. „DPP v současné chvíli s vítězem intenzivně pracuje na dotažení hledisek provozních i těch souvislých s modrozelenou infrastrukturou. Bujná vegetace na střeše stanice by stavbu výrazně prodražila, ale hledáme vyvážené řešení, které práci s dešťovou vodou a zelení smysluplně obsáhne,“ dodává mluvčí DPP Aneta Řeháková.

Co na to Pražané?

Ondřej Koníček si myslí, že nová stanice metra může zpříjemnit dojíždění velkému počtu lidí ze středních Čech do Prahy. Podmínkou je však dostatečná kapacita přilehlých parkovišť a cena za parkování. „Už cena 50,- Kč/den, která je aktuální nyní na parkovišti P+R Zličín, mi přijde naprosto nepřiměřená a vzhledem ke vzdálenosti do centra města i dost odrazující,“ sděluje Blesku Ondřej.

Poukazuje na situaci v Mnichově na záchytném parkovišti u metra Fröttmaning, kde mají Bavoři sice cca dvojnásobné platy než v Praze, ale cena pro držitele předplatních jízdenek je 1 € na den.„Fandím minimalismu a účelnosti zejména v tak nevábných místech jakým je je okolí depa na Zličíně,“ říká.

Cení plánovanou úspornost a nízké náklady. Při plánování by se mělo pamatovat i na případné výhledové pokračování trasy směrem Chrášťany, Rudná, Chýně. „Lokalita je podle mě dobrá. Auta budou moci sjet jak z dálnice D5, tak i z Pražského okruhu, aniž by dále ucpávala pražskou uliční síť,“ dodává. Metro se navíc výrazně přiblíží i obyvatelům přilehlého nového sídliště Metropole Zličín. Jaroslavě Sivákové se nápad také líbí. „Vítám každou novou stanici, jen je mi líto, že na béčku vynechali velké sídliště Řepy,“ tvrdí. 

Video
Video se připravuje ...

Jak bude vypadat nová linka D pražského metra? Videohub

Fotogalerie
7 fotografií