„Naše město bylo před 4 lety napadeno Piráty! Primátor Hřib (Piráti) umožnil vzestup cyklofanatiků z uskupení Praha sobě, kteří nás chtějí ovládat, chtějí nám přikazovat, zakazovat, chtějí nás omezovat a chtějí nás převychovávat,“ hřímá kandidát na primátora Petr Macinka, tiskový mluvčí Institutu Václava Klause. Nepřítelem současného vedení se podle Motoristů sobě stal kdokoliv, kdo musí po Praze jezdit autem.

Chodníky prořídly, všichni pojedou vozidly?

Podle Petra Macinky je automobilová doprava nejpalčivějším problémem sužujícím hlavní město. „Když se ukázalo, že žádná z relevantních politických sil se nehodlá tomuto stylu vládnutí vzpeřít, rozhodli jsme se tento úkol na sebe vzít my,“ popisuje založení politického projektu. V čele Prahy mu vadí „mládenci“, kteří postrádají autoritu a životní zkušenost. „Recesí je v porovnání s námi to, co se na pražském magistrátu odehrává nyní,“ komentuje Petr Macinka. Do voleb přihlásili 65 kandidátů.

Pryč s cyklopruhy, bourat a stavět

„Chceme zastavit šikanu řidičů,“ říká předseda strany. Cílem je bourat veškeré bariéry, které byly nakladeny pražským řidičům do cesty „zuřivými fanatiky“ pod vedením náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě). „Uděláme revizi všech cyklopruhů, kterými byla Praha v posledních letech doslova poseta. Chceme je smazat,“ zlobí se Macinka. Jízda na kole je oproti autu sezónní záležitost a hobby. „Téměř nikdo kromě úplných cyklo-nadšenců nejezdí v lednu nebo v únoru,“ dodává.  

Mimo cyklopruhů mají z ulic zmizet i balisety, a to ještě před zimou, protože by v zimě komplikovaly práce silničářů. V případě vítězství ve volbách dojde k masivnímu rozvoji infrastrukturních staveb. Klíčovými by měla být stavba vnějšího pražského okruhu a dostavba vnitřního okruhu. „Jedině tímto způsobem dojde k průjezdnosti města a úbytku pohybu i přetlaku aut v centru,“ říká předseda strany.

Parkování kdekoliv

Pro celou Prahu by se měla zavést jedna parkovací karta. „Když někdo bydlí na Žižkově, pracuje v Dejvicích, jezdí za rodiči na Smíchov a má jedno auto, tak nevidíme důvod, proč by měl být omezován třemi parkovacími zónami,“ říká Macinka. Opatření by platilo ve všedních dnech od 8 do 18 hodin, zbytek času by bylo vyhrazeno pro rezidenty. O víkendu by platila karta neomezeně. V situaci, kdy prý do Prahy proudí až 300 tisíc aut denně, je nutné stavět parkovací domy na okraji města. Než budou hotové, uvolní se nevyužívané parkovací zóny pro mimopražské motoristy.

Roční lítačka za tisícovku

„Za jedinou relevantní alternativu vůči automobilové dopravě považujeme MHD,“ sděluje Macinka. Proto chtějí nabídnout Pražanům jízdu metrem zdarma. Aby mohl hromadnou dopravou cestovat každý, chtějí zlevnit roční kupón na tisíc korun a děti do 18 let nechat jezdit zadarmo. Cena ostatních jízdenek by se zvýšila. Navíc by se lítačka prodávala i mimopražským a cizincům. Ekonomicky by se lítačka vyplatila, prodalo by se jich prý více.

Co osekat, kam investovat?

Podle ekonoma Vladimíra Pikory není Praha připravena na energetikou krizi. „Utahovat opasek“ by nová strana chtěla v rozpočtové položce „rozvoj”, za zbytečnou považují například revitalizaci Václavského náměstí. Vnitřní správu považují za další „černou dírou“ na peníze. Škrtat by se prý dalo i v kultuře. Investovat by se mělo především do dopravy a školství.  

Reakce na klimatickou krizi

„Rozhodně si nemůžeme říkat, že poručíme větru, dešti. To už tu bylo. Když má být horko, tak zkrátka horko bude,“ odpovídá Blesku na dotaz týkající se klimatických změn první pozice kandidátky Macinka. Dopravou bez omezení chce strana snížit emise aut, které se vypouští nejvíce při rozjíždění. „Racionalizace dopravy a průjezdnost Prahy je vysoce ekologická záležitost,“ komentuje šéf strany dále. Výsadbu stromů neplánují. „Když milion aut vypustí zplodiny, tak to stromem nezachráníte,“ říká závěrem Petr Macinka.  

Video
Video se připravuje ...

Průvodce komunálními volbami Videohub