V Praze funguje několik společností, které půjčují sdílené koloběžky. Ačkoliv ve svých aplikacích informují uživatele, aby se chovali ohleduplně, dodržovali dopravní zákony a parkovali jen na místech k tomu určených, stejně to nepomáhá a stížností přibývá. Pražanům vadí koloběžky zaparkované na chodnících nebo válící se v silnici. Extrémem jsou pak elektrokoloběžky blokující vchody domů. Zdravého člověka sice na chvilku zdrží a může je přesunout, ale invalida je „V pasti“. Váha těchto koloběžek pohybuje okolo 100 kilogramů.

„Koloběžka je dopravní prostředek, obdobně jako auto nebo jízdní kolo, a parkovat může pouze tam, kde to zákon umožňuje, tedy na vozovce (při respektování pravidel a omezení) nebo na místech k tomu určených, za které lze považovat i stojany pro kola nebo jiná vyhrazená místa a označený prostor na chodníku,“ vyjadřuje se Blesku mluvčí magistrátu Vít Hofman. Správné parkování je odpovědností samotných uživatelů.

Samotná myšlenka sdílených elektrokoloběžek jako způsobu dopravy ve městě není špatná, proto ji město podporuje, ale provozovatelé nemají pod kontrolou bezohledné uživatele. „Provozovatelům se prostě nedaří zajistit své přísliby na bezproblémové fungování jejich služby a lze se jen dohadovat, zda proto, že své přísliby nemají vůli skutečně intenzivně prosazovat, nebo proto, že to opravdu nedokáží,“ komentuje Vít Hofman. Se soukromými uživateli prý žádné větší problémy nejsou.

Problematické parkování

Kritice ze strany veřejnosti čelí na sociálních sítích také Praha 5. Části obyvatel se nelíbí, že v případě koloběžek, které blokují vchod, radnice radí, aby lidé nahlásili problém provozovateli. Sama pro odstranění nic nedělá. Praha 5 přitom podle tiskového mluvčího sice dostává zprávy nespokojených obyvatel na bezohledné parkování a povalující se koloběžky, ale sama s tím moc dělat nemůže. Zábor problematických veřejných míst však nikdy nepovolila.

Přestupky tohoto typu může řešit pouze městská policie, kterou má pod palcem magistrát. Praze 5 a dalším městským částem prý chybí „páky“. „V rámci celé Prahy je potřeba vytvořit ucelený systém, některé městské části zkoušejí pilotní projekty, avšak finální řešení by mělo přijít z hl. m. Prahy – jen tak pak bude funkční,“ dodává tiskový mluvčí Prahy 5 Tomáš Haas.

Plán, kde parkovat

Podle Víta Hofmana se Praha snaží o sjednocení přístupu tím, že projednala a vydala metodiku, jak místa k parkování vyznačovat, aby byla po celé Praze shodná a veřejností snadno rozpoznatelná. Podotýká však, že by si jednotlivé lokality měly vybírat samy městské části, protože mají lepší lokální znalost a pak také proto, že schválení je obvykle v kompetenci Úřadů MČ Praha 1 – Praha 22. „Místa k parkování tedy řeší jednotlivé městské části, stejně právě ony dostávají nejčastěji připomínky od občanů,“ upozorňuje.

Magistrát se ze zoufalosti obrátil i na Ministerstvo dopravy, a dokonce připravil návrh na změnu zákona. „Bohužel zde jsme nenašli s kolegy z MD shodu. S provozovateli koloběžek jsme v minulosti uzavřeli memorandum, ale ukázalo se jako nefunkční tím, že v případě skutečných problémů nemělo město nástroje na prosazení bezproblémového fungování služby a jeho vypovězení ze strany města bylo jen přirozeným důsledkem,“ říká na závěr Vít Hofman.  

Fotogalerie
12 fotografií