Každý motorista se bojí tzv. mrtvých či slepých úhlů, v nichž během okamžiku přehlédne pohybující se objekt. Chodce, cyklistu, motorku, jiné auto. Kolizní kamery na toto riziko upozorní. Dopravní podnik nyní jejich přínos zkouší ve čtyřech autobusech.

Osoba v mrtvé zóně

„Speciální kamery jsou nainstalované na čtyřech místech vozu – dvě na čele a dvě na zadní části,“ prozradila mluvčí Hana Tomaštíková. Řidiče na nebezpečí upozorní světelný barevný signál. Žlutá kontrolka informuje, že se v některé z mrtvých zón vyskytuje osoba a vyzývá jej, aby jednal opatrně.

„Pokud se osoba nachází přímo v kolizní dráze a hrozí bezprostřední nebezpečí střetu, rozsvítí se řidiči červená kontrolka a spustí se zvukový signál,“ dodala mluvčí.

Tzv. kolizní kamera vyhodnocuje i dynamiku jízdy, tedy zda řidič zbytečně nezrychluje a pak prudce nebrzdí. Dalším sledovaným chováním řidiče a vozu je odchylování z jízdní dráhy do jiného jízdního pruhu, což bývá v provozu častou příčinou nehod. Všechny data bude brněnský dopravní podnik sbírat a využívat mj. při školeních řidičů.

Dopravní podnik má od výrobce systém kolizní kamery zapůjčený zdarma na tři měsíce, poté jeho přínos vyhodnotí. Cena jednoho zařízení se pohybuje kolem 100 tisíc korun.

Slovo znalce

„Všichni motoristé znají slepé či mrtvé úhly a jejich riziko. Především u větších dopravních prostředků je řidič pod velkým tlakem. Ruch v jeho okolí, únava při mnohahodinových směnách, počasí, horší viditelnost, to jsou všechno faktory, které mohou způsobit neštěstí. U osobáků zase oceňují parkovací kamery při couvání. Cokoliv, co zlepší v tomto směru bezpečnost, vítám,“ řekl dopravní expert Roman Budský.

VIDEO: Tramvaje slisovaly v Brně osobák

Video
Video se připravuje ...

Záznam kamer z obou tramvají, které slisovaly osobní auto v Brně. PČR