Že je oblast hlavního nádraží, a s tím i přilehlé Vrchlického sady, problematická, není nic nového. Vysloužily si nelichotivou přezdívku „Sherwood“. Magistrátu, ani radnici Prahy 1, na jejímž území se sady nachází, se dlouhodobě neutěšený stav nedaří zvrátit. Pomoci by však měla celková proměna území, ohraničená ulicemi Bolzanova, Opletalova, Washingtonova a Wilsonova, která by měla být uskutečněna v letech 2025 či 2026.

Prostor před hlavním nádražím je klíčový, jde o vstupní prostor, kterým se do města vchází, a který dlouhodobě nebyl ozdobou města, je spíše jeho ostudou,“ uvádí k tomu primátor Zdeněk Hřib (Piráti). „Je to dáno dlouhodobým vývojem, a jsem rád, že se nám daří tento stav změnit. Prostor změníme k lepšímu. Bude více městský. Potěší nejen Pražany, ale i spoustu turistů.“

Nová tramvajová trať

Změnu lokality plánují ruku v ruce pražský magistrát, SŽ a DPP. Těžko určit, která z plánovaných změn bude mít markantnější dopad na obyvatele hlavního města. Spíše ji lze vnímat jako kompaktní celek, z něhož na tiskové konferenci k vyhlášení soutěže zaznělo několik hlavních bodů. Revitalizace Vrchlického sadů je jedním z nich.

Její součástí má být dle požadavků města protažení tramvajové trati z Opletalovy ulice před odbavovací nádražní halu. Pak dále k budově Státní opery, odkud by výhledově měla být napojena na tramvajové koleje ve Vinohradské ulici. „Hlavní nádraží je světovou raritou v tom, že jeho hlavní vstup je vyústěn do parku. To má své výhody i značné nevýhody. Z dopravního hlediska je výjimečné, že zde není prostor pro MHD nebo pro osobní automobily,“ podivuje se náměstek primátora za dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Koleje povedou skrz Vrchlického sady.
Autor: Praha 1

Stávající tramvajová zastávka, která dováží pasažéry k hlavnímu nádraží, je od haly vzdálená několik set metrů. V rámci MHD je tak „ideálně“ obsloužena pouze díky stanici metra, která je v síti pražské podzemky jednou z nejstarších. Tramvaje přitom dříve k nádražní hale dojížděly. „Proměnu berou jako historickou nápravu toho, že zde tramvaj byla zrušena. Na její obnově a určení její nové trasy město pracuje 7 let.“

Praha se zpočátku zabývala několika variantami vedení trati. Nakonec zvítězila ta, při níž „vybočí“ z Opletalovy ulice, a bude vedena skrz Vrchlického sady přímo před halu. „Kdyby byla možnost umístit tramvajovou trať do Opletalovy ulice, bylo by to pro nás lepší. Ale kvůli hlukovým limitům to není možné,“ sdělil náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček (TOP 09). Ten ovšem dodal, že z hlediska propojení nádraží a města je nejvhodnější umístění zastávky přímo před halu.

Podzemní parkoviště

V plánu je nejen revitalizace Vrchlického sadů, které by zcela měly změnit vzezření, ale i prostoru nad nimi, který je odděluje od rušné magistrály. Na „střeše“ nové odbavovací haly se nyní nachází parkoviště, se kterým se třeba do budoucnosti nepočítá „Ještě nevíme, co vznikne na střeše. Určitě to ale nebude parkoviště, které by se mělo přesunout pod magistrálu,“ sdělil novinářům známý architekt a zároveň garant vyhlášené soutěže Jakub Cigler.

Zmizí příčina problému?

Soutěž na podobu plánovaných úprav okolí a nové haly hlavního nádraží má mít formu soutěžního dialogu, do kterého podle Ciglera budou za město a dotčené organizace hovořit odborníci. „Například krajinářský architekt, odborníci na dopravu, ale i bezpečnost. Ta je s ohledem na dané území velkým tématem, protože chceme, aby se místu přestalo říkat »Sherwood«, na úkor jiného označení – Nový Hlavák,“ uvádí Cigler.

Označení »Sherwood« má svůj původ kvůli lidem bez domova, alkoholikům a narkomanům, kteří se v něm sdružují. Podle toho také prostranství sadů vypadá – nevzhledně, špinavě, neudržovaně. Praha 1 přitom dlouhodobě kritizuje nízkoprahové centrum U Bulhara kam se právě tito lidé stahují. Podle Hřiba by celkovou revitalizací území mohl i tento jev zmizet.

Máme plán, jak upravit nízkoprahové centrum. Tudíž i tento prostor by se měl nějakým způsobem zkulturnit a zlepšit,“ uvedl pro Blesk.cz. Podle něj však sama existence centra není příčinou toho, v jakém jsou sady stavu. „Nízkoprahové centrum v této lokalitě vzniklo právě z důvodu, že se na hlavním nádraží sdružuje určitý druh osob. Pokud by se nám podařilo docílit toho, aby se zde nezdržovali, pak by nízkoprahové centrum v této lokalitě přestávalo dávat smysl,“ dodal.

Výhled do příštích let

Celková suma za velkolepou akci zatím není známá, ani ji podle generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody nelze v tuto chvíli odhadovat. „Bude jasno, až bude ukončen soutěžní dialog. Nyní totiž nekupujeme materiál, nýbrž myšlenky, co by architekti udělali s parkem, s koridory, které vedou k budově, a i ohledně rekonstrukce odbavovací haly panuje řada diskusí,“ sdělil.

Konkrétnější údaje nabízí časový harmonogram. Počátkem června byla vyhlášená soutěž, do níž se podle Ciglera hlásí už desítky architektonických studií, z nichž některé pochází ze zahraničí. V září by mělo být vybráno 5 nejlepších nabídek, přičemž v květnu 2023 by měla být zvolena ta nejlepší. Předpokládaný začátek realizace podle návrhu vítězného studia by měl nastat v letech 2025 či 2026.

Fotogalerie
76 fotografií