Tahač s historickými americkými tanky se srazil s eskortním vězeňským autobusem před třemi lety na Pražském okruhu u sjezdu na Řeporyje. Nákladní vůz jel do Plzně z Muzea obrněné techniky ve Smržovce na Jablonecku. Vozy po srážce začaly hořet. V havarovaném autobusu cestovalo devět odsouzených a deset příslušníků Vězeňské služby. Třiadvacetiletý dozorce při nehodě zemřel, dalších 14 lidí bylo zraněno.

„Jsem přesvědčený, že jsem v daném okamžiku udělal všechno, co je v mých silách, abych nehodě zabránil,“ řekl soudu Miroslav K. Podle něj jde především o ohromné neštěstí, zejména pro rodinu zemřelého a zraněné.

Přetížené auto?

Podle státní zástupkyně Hany Vrbové Miroslav K. nedodržel podmínky pro převoz historických tanků. Vozidla přepravoval v době, kdy na dálnici neměl co dělat, nákladní vůz byl podle obžaloby zhruba o tři tuny přetížen. Podle žalobkyně se Miroslav K. nevěnoval řízení vozidla, nestihl proto zareagovat na to, že autobus před ním narazil do jiného auta. Poté, co tahač do autobusu narazil, začaly oba vozy hořet.

Miroslav K. dnes soudu řekl, že tanky nakládal s majitelem muzea, který mu údajně řekl, že stroje splňují nosnost soupravy, která činila 60 tun. Obžalovaný upozornil, že je možné, že náklad byl po nehodě špatně zvážen. Odmítl také tvrzení obžaloby, že by se před nehodou nevěnoval řízení. „Nemůžu souhlasit s tím, že bych se nevěnoval řízení. Celý život jezdím s těžkými náklady a něco takového nepřichází v úvahu, “ řekl.

Obžalovaný má podle svých slov i zkušenosti s převozem tanků. „Zvážit samostatný tank, kvůli tomu, že disponuje pásy, a ne koly, je obtížné.“ Nikdy v minulosti mu váhový prohřešek nebyl odhalen.

Autobus vězeňské služby jel podle svědků rychle

U soudu vystoupil i svědek, který se s obžalovaným nezná. „Osudný den jsem jel na okruhu. Provoz byl normální. Rychlost byla konstantní 80 km/h. Kamion s tanky jel několik vozidel přede mnou. Zaujal mě na pohled. Nejel rychle. Pak kolem mne velice natěsno a velice rychle projel autobus. My jsme mohli jet 70 km/h, autobus mne nepředjížděl, ale doslova přehnal. Rychlost neumím odhadnout, ale byla veliká,“ řekl.

 „Autobus mne neomezil, jel jsem konstantní rychlostí. Řekl bych ale, že mě ohrozil. Řidič autobusu při předjíždění nedával žádné světelné znamení. Na 99% neměl zapnuté majáky. Nevybavuji si ani, že by při předjíždění dával blinkry,“ dodal svědek.

Tato slova potvrdil i druhý ze svědků Luboš S. „Autobus kolem mě projel ve značné rychlosti. Lekl jsem se. Doslova profičel. Autobus přilítnul, prolítnul, rána a hotovo,“ řekl. Oba svědkové se shodli v tom, že tahači na okruhu jely bezpečnou rychlostí cca 70 km/h.

Vězeňský autobus podle Miroslava K. tahač předjel, zastřel mu výhled, načež začal brzdit. Obžalovaný popsal, že v tu chvíli pochopil, že se před ním zřejmě stala nehoda, a snažil se brzdit a zároveň svůj vůz stočit do svodidel. Nehodě se mu však zabránit nepodařilo.

Ohnivé peklo

U soudu vystoupili jako svědci i členové Vězeňské služby. „Několikrát jsem upozornil řidiče, aby jel pomaleji. V jednu chvíli zaznělo: „brzdi v*le!“ Řidič zareagoval na moje zařvání, sešlápl brzdy, ale pozdě, tak že jsme se vybourali,“ popsal velitel eskorty Václav B.

„Nešly otevřít dveře, zkoušel jsem je vyrazit teleskopickým obuškem i nohou. Vyskakovali jsme, jak se dalo. Koukal jsem, jak uvnitř autobusu hořel můj kolega Filip. Tomu už nebylo pomoci, utrpěl závažná poranění. Myslím si, že 90 % autobusu by se shodlo, že řidič jel rychleji, než by měl. Na majáky se nejelo,“ dodal velitel.

Nehoda se nezapomenutelně vryla do paměti i dalšímu členu eskorty Davidovi V., který seděl hned za řidičem. „Pamatuji si, že jsme předjížděli tahač s tanky, před který jsme se zařadili. Před námi stála kolona aut, kterou jsme nestihli dobrzdit. Došlo ke střetu, při kterém prasklo přední sklo, následovala velká rána zezadu. Přerazil jsem si nos, kapala ze mě krev. Slyšel jsem, že hoříme. Nastal chaos,“ popisuje okamžiky hrůzy.

Nešťastná náhoda

„Myslím si, že to, že došlo k tak nešťastné dopravní situaci a vznikla nehoda, je souhrou náhod. Má na tom určitě vliv dopravní značení v daném prostoru," uvedl Miroslav K. Vliv podle něj mělo i zúžení silnice v místě, kde se stala nehoda, ale i chování dalších řidičů, mimo jiné řidiče autobusu. Obžalovaný také upozornil, že ve stejném místě se stalo dalších 11 dopravních nehod. Po výpovědích svědků se obžalovanému viditelně ulevilo.

Soud bude pokračovat v červnu

Soud, bude pokračovat 20. června. Státní zástupkyně netrvá na znalcích z oboru zdravotnictví, vyjádří se ale znalci z oboru dopravy. Vyslechnut by měl být i řidič autobusu

Majitel muzea ve Smržovce Jaroslav Janoušek ČTK v únoru řekl, že jeden ze dvou tanků, které tahač vezl, dosud není opravený. Tank M36 Jackson z roku 1944 potřebuje obnovu za více než sedm milionů korun. Janoušek původně očekával, že náklady zaplatí z pojistky, u pojišťovny ale se žádostí na vyplacení pojistného neuspěl. Peněz od pojišťovny se chce Janoušek domoci u soudu, ke kterému podal žalobu.

Fotogalerie
22 fotografií