Čechův most je se svými 169 metry nejkratším mostem přes Vltavu v Praze. Není to jediné „nej“, které je mu připisováno. Vznikal v letech 1905 až 1908 v době, kdy v Praze klíčila secese – je tak jediným secesním mostem v hlavním městě, a podle toho také vypadá jeho vzezření. Bez přehánění je o něm možno říci, že je nejozdobenějším mostem v Praze.

Se svými více než 235 samostatnými svítidly je také nejvíce nasvíceným,“ upozornil pro Blesk předseda představenstva Technologií hl. m. Prahy (THMP) – společnosti, jež se v metropoli stará o veřejné osvětlení – Tomáš Jílek. Není vyloučeno, že v příštích letech k této chráněné památce přibudou další rázovitosti, jimž není rovno ani v Praze, natož v celé republice.

„Oživlé“ hydry a světlonoši

Když byl most na počátku 20. století stavěn, jeho tvůrci mu do vínku připravily okázalé technické „vychytávky“. Dvě bronzové hydry na pilířích měly chrlit vodu, na jejich opačné straně pak z „pochodní“ světlonošů měl planout oheň za pomocí zavedeného plynu – podobně jako tomu je například u bronzové sochy Ladislava Šalouna v areálu michelské plynárny. „Most totiž vznikal jako předzvěst světové výstavy a otevření Výstaviště,“ vysvětlil pro Blesk pražský radní Jan Chabr (TOP 09) k tomu, proč je Čechův most oproti jiným takto unikátní.

„Z pramenů však není patrné, do jaké míry to byl pouze záměr a která část výbavy byla opravdu realizovaná. Pátráme v archivech a zatím nám chybí důkaz, že efektová výstava byla instalovaná a využívaná,“ vysvětluje Jílek. THMP přesto prověřují možnosti, zda by tyto prvky nemohly být „oživeny“ v současnosti.

Aktuální podoba Čechova mostu v Praze.
Autor: Alexandr Malachovský

„Rozhodli jsme se pro endoskopický průzkum kamerou uvnitř soch, abychom eventuálně objevili zbytky plynovodu či vodního potrubí, které mohly oba objekty napájet,“ pokračuje Jílek. „Teprve potom bude možné zahájit diskusi s Národním památkovým ústavem o rozsahu rekonstrukce efektové výbavy.“

Dočkáme se do tří let?

Vše je tak zatím ve hvězdách. Radní Chabr nicméně počítá s tím, že pakliže by záměr prošel svolením památkářů a jiných úřadů, nepůjde o výstavbu nových prvků, nýbrž jejich obnovu, potažmo rekonstrukci. „Hydry by podle původního plánu měly znovu chrlit vodu. V minulosti mělo být pod mostem čerpadlo, které vhánělo vodu do pilířů, z nichž pak byly jakési vodotrysky. Do soch světlonošů měl být z pobřeží zaveden plyn,“ uvedl.

Otázkou zůstává, v jakém stavu potrubí je, pakliže v pilířích skutečně je – neboť musí být desítky let nevyužívané. „Během léta by se měl vyhotovit projekt, z něhož by mělo být zřejmé, zda realizace obnovy slavnostních prvků bude možná, či nikoliv, a to včetně případných nákladů. Ty zatím odhadujeme na 10 milionů, ale konkrétní technologii a tedy i částku budeme znát až po dokončení průzkumu,“ dodal s tím, že odvážnější odhad se započtením „obnovy“ vodotrysků i plynových pochodní by mohl hovořit o 16 milionech.

Jak to bude s realizací? Chabr počítá s tím, že průzkum by mohl být hotov na podzim letošního roku. „Samotná realizace by pak mohla trvat v délce 14 měsíců,“ odhaduje zprovoznění zdobných prvků k přelomu let 2023/2024.

Slavnostní efekty

Že by se pak v případě realizace chodili Pražané kochat třeba na Letnou den co den – respektive noc co noc – na efektní podívanou nad hladinou Vltavy, nicméně nehrozí. Podle Chabra by tyto efektní prvky město využívalo pouze slavnostně. „Mohly by fungovat i namísto ohňostroje či během významných dnů. Zároveň plánujeme kompletní obměnu světelných prvků v provedení LED technologie, jež bude umožňovat slavnostní barevné osvětlení mostu, tak jako to známe například z Petřínské rozhledny,“ dodal radní.

Čechův most má jen dva pilíře. Z obou stran jej zdobí sochy. Ty měly v minulosti prýštit vodu i oheň. Dočkáme se stejné efektivní podívané i ve 21. století? (13. duben 2022)
Autor: David Zima

Otevřený, nebo v kopuli?

Otázkou vzdálené budoucnosti ještě zůstává, zda by eventuální plameny na pochodních byly otevřené, či uzavřené, tak jako například v plynových lucernách pouličního osvětlení na Karlově mostě. Do toho v rámci protipožární bezpečnosti budou hovořit nejen památkáři, ale také hasiči.

Podle Jílka se k tomu zprávy nedochovaly, tudíž finální podoba provedení se bude řešit až v průběhu celého projektu. Vést plyn mostem na pilíře však podle Jílka problém nebude. „Pokud usoudíme, že sochy snesou instalaci hořáků, shodli jsme se v tom, že na začátku Pařížské třídy existuje možnost vyvedení středotlaké přípojky plynu,“ uzavřel.

Video
Video se připravuje ...

Čechův most má jen dva pilíře. Z obou stran jej zdobí sochy. Ty měly v minulosti prýštit vodu i oheň. Dočkáme se stejné efektivní podívané i ve 21. století? (13. duben 2022) David Zima

Fotogalerie
67 fotografií