Jak už název napovídá, výstava vychází z nejrůznější typy spojů, ať už technických nebo myšlenkových, kterých je nejen ve výtvarném umění nepřeberné množství. Každý umělec ve své tvorbě spojuje různé tvůrčí oblasti i výtvarný projev. Někdo do díla přidá zvuk, jiný zase experimentuje s technikou.

Podnětem k projektu byla tvorba Jiřího Černického a Krištofa Kintery, kteří se zabývali tématem spojení a přistupovali k němu originálním způsobem, v němž lehkou nadsázku kombinovali s užitím současných technických prostředků,“ říká kurátor Jiří Machalický.

Je jasné, že pánové Kintera a Černický nebyli první, kteří se tématem spojů zabývali. Podobné tendence můžeme pozorovat i u autorů předešlých generací, kteří tvořili v 70. a 80 letech minulého století. Typickým příkladem je třeba Karel Nepraš. Nepraš ve své tvorbě často využíval předměty každodenní potřeby a s lehkou nadsázkou a ironií sobě vlastní z nich vytvořil unikátní díla.

Podobně ve svých dílech postupoval i malíř a experimentální umělec Čestmír Kafka.„Kafka vytvořil cyklus koláží, v nichž spojoval nalezené kusy papírů, které spolu původně vůbec nesouvisely. Nahodilé nalezené prvky ale nakonec překvapivě vypovídají o charakteru všední skutečnosti,“ vysvětluje kurátor.

Symboliku spojů každý z vystavených umělců uchopil rozdílně. Zajímavá jsou bezesporu díla Bedřicha Mazavého, který klasickou malbu kombinuje s nejrůznějšími nalezenými a často i dost bizarními artefakty. Jeho asambláže patří mezi to nejlepší, co v československém malířství vzniklo.

Z úplně jiného soudku jsou pak díla multimediální výtvarnice Adély Matasové. „Její díla velmi často reagují na přítomnost diváka.Matasová často užívá zrcadlení, ale třeba i fotobuňky, které reagují na diváka, na jeho pohyb či intenzitu a rytmus řeči. Symbolika spojení je u Matasové v kombinaci klasického vizuálního umění s technikou,“ popisuje Machlický.

Kolektivní výstava SPOJE bude ve SmetanaQ Gallery k vidění od 11. února do 10. dubna, od úterý do neděle mezi 11:00 a 18:00. 

Fotogalerie
17 fotografií