Nová linka by měla vést z Nádraží Podbaba přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a poté v druhé fázi severně zpět do Podbaby. Scheinherr uvedl, že podle prvotního návrhu by linka měřila asi 36 kilometrů a bylo by na ní 23 stanic, první část mezi Podbabou a Čakovicemi by měla 26 kilometrů s 18 stanicemi.

Okružní linka by podle náměstka výrazně zkrátila cesty MHD mezi sousedními částmi Prahy a zároveň zajistila napojení na veřejnou dopravu pro oblasti s plánovanou výstavbou, kde by mělo v dalších dekádách vzniknout bydlení pro více než čtvrt milionu lidí. „Už při současné poptávce by linka metra přepravila v nejvytíženějších úsecích mezi Smíchovem a Budějovickou okolo 150 000 cestujících denně,“ řekl Scheinherr. Dodal, že v budoucnu by to mohl být i dvojnásobek.

Uskupení není zdaleka první, kdo s podobným nápadem přišel - okružní linka se objevila už za komunismu koncem 80. let 20. století, a to v koncepčních plánech Metrostavu na rozvoj pražského metra, tehdy pod názvem linka E. 

Zadají studii

Náměstek plánuje letos městským radním předložit zadání podrobné studie proveditelnosti linky O. Scheinherr doplnil, že předběžně o možnosti jednal s některými koaličními partnery a se zástupci městských organizací. „Všichni se shodují, že je důležité, aby Praha pokračovala v rozvoji a neuvízla v tom, že dobudujeme metro D a nebudeme mít žádné pokračování,“ řekl. Doplnil, že studie by mohla být hotova v roce 2025, a pokud by vše šlo bez problémů, stavební povolení k první jižní části linky by mohlo město mít v roce 2033.

Praha Sobě chce studii na okružní linku pražského metra.
Autor: Facebook / Adam Scheinherr

Náklady na okružní linku se podle Scheinherra nyní nedají odhadnout, protože bude záležet i na použitých technologiích a dá se například předpokládat, že by metro mohlo v mnohem větší části jezdit po povrchu. „Šlo by samozřejmě o jednu z největších investic v historii města, ale není to nic, co bychom nezažili, Praha byla schopna vybudovat i tři linky metra najednou,“ řekl.

Podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) by odborníci měli prověřit, zda by nebylo vhodnější vést trasu dále od centra. „Neměla by totiž kopírovat trasu připraveného tramvajového okruhu, který by měl být dokončen mnohem dříve s ohledem na délku povolovacích stavebních procesů metra,“ uvedl.

Příliš pochopení pro plány na okružní metro nemá náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN). Podle něj je pro město velikosti Prahy taková linka ekonomický nesmysl. „Takové řešení je i urbanisticky naprosto nevhodné a smysl by provozně dávalo pokud by v Praze žilo 5-6 mil obyvatel," myslí si. Město by se podle něj mělo soustředit na výstavbu linky D nebo plánovaných tramvajových a trolejbusových tratí. 

Opozice návrh podporuje

Návrh Prahy Sobě v principu podpořily i opoziční ODS a ANO. „Jako konstruktivní opozice musíme kolegy z Praha Sobě pochválit. Oprášili totiž studie z dob, kdy Prahu řídili primátoři za ODS, kteří s vybudováním prstence metra okolo centra města počítali,“ uvedl starosta Prahy 13 a městský zastupitel za občanské demokraty David Vodrážka. Dodal, že ODS obdobnou vizi podporuje řadu let.

Návrh ocenil i předseda klubu zastupitelů ANO Ondřej Prokop, kritizoval ale načasování. „Dává to smysl, nicméně je škoda, že se to předkládá víceméně minutu před volbami bez nějaké širší diskuze s odborníky. Je to tedy dobrý nápad, ale v podstatě spíše marketingový před volbami, což si myslím, že není úplně nejvhodnější,“ uvedl.

„Slibovat za této situace něco tak utopického, jako je okružní metro, může jen člověk zcela odtržený od reality a každodenních problémů občanů, řidičů i místních podnikatelů,“ řekl a dodal, že na základě dosavadních zkušeností by se v případě zahájení přípravy dala očekávat realizace v horizontu 30 let. „Takže by bylo také dobré říci, co se bude dělat těch 30 let pro dopravu v Praze,“ řekl. 

Město v současnosti čeká na stavební povolení pro stavbu prvního úseku čtvrté linky metra D, který má měřit asi deset kilometrů a propojí Pankrác a Písnici. V budoucnu má být postaven další úsek z Pankráce na náměstí Míru. Celková předpokládaná cena linky D je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun.

Fotogalerie
22 fotografií