Svátek slevového či také nákupního „šílenství“ zvaný Black Friday (Černý pátek) letos připadá na 26. listopadu. Slevové nabídky s tímto označením se však objevují už nyní. Jak už to tak ale někdy bývá, není všechno zlato, co se třpytí. Zdánlivě výhodné ceny jsou často vypočítávány z výrazně zvýšených běžných cen, a konečná úspora tak může být mizivá. Ekonomové navíc varují, že svátek slev je také rájem pro různé podvodníky. Na co vše si dávat pozor a proč letos nebudou podle expertů slevy tak výrazné?
Black Friday poznamená pandemie, říká ekonom. I tak se mějte na pozoru před falešnými slevami
1.Původ Black Friday
Za spojením pojmu Black Friday s výraznými slevami je notná dávka černého humoru. V historii, především Spojených států, je tak označováno hned několik pátků, v průběhu kterých došlo k nějaké kalamitě. Prvním zaznamenaným „Černým pátkem“ byl krach na burze se zlatem ve Spojených státech dne 24. září 1869, který byl zapříčiněn reakcí administrativy tehdejšího amerického prezidenta U. S. Granta na spekulace finančníků s národní zlatou rezervou.
Ve spojení se Dnem díkuvzdání, který v USA připadá vždy na čtvrtý čtvrtek v listopadu, byl Black Friday poprvé použit v 50. letech policisty z města Filadelfie jako označení pro apokalyptickou situaci v ulicích města, kterou způsobovali příměstští nakupující a turisté chystající se na pravidelný velký sobotní zápas amerického fotbalu. Velkou koncentraci lidí na malém prostoru provázely rovněž četné krádeže a další zločinnost.V 80. letech se podařilo obchodníkům ve Spojených státech negativní vnímání pojmu překlopit do pozitivního, a to tak, že po Dni díkuvzdání konečně začíná období roku, kdy přecházejí z „červených čísel“ do „černých“, tedy konečně začínají vydělávat.
Marketingovou snahu nahnat lidi do obchodů co nejdříve před Vánoci podpořili výraznými slevami, čímž dostal Black Friday soudobou podobu. „Násilností se tento den však zcela nezbavil – v roce 2008 nedočkaví nakupující ušlapali zaměstnance Wal-Martu ve státu New York a k méně či více závažným zraněním dochází při soubojích o zlevněné zboží v obchodech v USA každoročně. Do Evropy se začal koncept Black Friday přesouvat až po roce 2010. V České republice se jedná o záležitost převážně internetových obchodů,“ konstatuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
2.Nakupují i Češi, kdo utrácí víc?
Slevové akce během Black Friday hodlají k výhodnému internetovému nakupování – zejména oblečení či kosmetiky – využít více než dvě třetiny Čechů, vyplývá z průzkumu společnosti Proficio. To je historicky rekordní číslo. Celkově ale budou slevy slabší než jindy. Nejen v oblasti elektroniky, ale obecně, tedy i v segmentu oblečení či kosmetiky.
„Nákupy během „Černého pátku“ – jak v e-shopech, tak z menší části také už i v kamenných obchodech – podniká v průměru posledních let zhruba 60 procent Čechů, obvykle si koupí tří produkty. Ženy letos utratí v průměru 3500 korun, muži 4000 korun. Muži běžně nakupují hlavně elektroniku, což se tedy letos výjimečně změní, ženy oblečení a obuv. Obecně populární je také nákup kosmetiky, dětského zboží a domácích spotřebičů,“ uvádí ekonom Lukáš Kovanda z Národní ekonomické rady vlády.
Podle Kovandy letos však nebude, jak tomu bývalo, tolik ve znamení zlevněné elektroniky, jako spíše zlevněného oblečení či kosmetiky. Elektronika totiž v některých případech dokonce i zdraží. Důvodem je především světová čipová krize.
3.Ekonom: Slevy nebudou tak výrazné
Podle ekonoma Lukáše Kovanky však letošní Black Friday ovlivní inflace. „Rapidní inflace – která v době letošního Black Friday už bude přesahovat šestiprocentní úroveň – letos slevové šílenství poněkud utlumí. Prodejcům zboží rostou náklady, včetně těch přepravních nebo nákladů na pracovní sílu či energie, takže si nemohou dovolit jít s cenami tolik dolů jako v minulých letech,“ myslí si Kovanda.
4.Den, nebo dny slev
Z původního úzkého časového zaměření na pouhý jeden den v roce došlo k rozšíření na čtyřdenní nakupovací víkend nebo dokonce celý týden. Slevové akce se stejným názvem se v českých e-shopech objevují i jindy než na konci listopadu, jelikož obchodníci se snaží k nakupování motivovat spotřebitele po celý rok. Původní význam se tak již téměř zcela vytratil a zbylo jediné: prodat co největší množství zboží.
Některé e-shopy mají Black Friday už od začátku listopadu a slevy pouštějí postupně ve vlnách. Jiné obchody se zase snaží od hlavní vlny slev odlišit a nabízejí slevy už v září. „Z uvedeného je patrné, že se o žádný „svátek nakupování“, jak některé weby inzerují, nejedná. Jde pouze o marketingové využívání známého pojmu podle toho, kdy se to obchodníkům hodí a kdy potřebují podpořit prodeje,“ uvádí Hekšová.
5.Čarování se slevami na český způsob
Tak jako v minulých letech i letos ovšem musí být lidé během „Černého pátku“ obzvláště na pozoru. Prodejci totiž s oblibou klamou zákazníky přemrštěnými či falešnými slevami, až v desítkách procent případů. Obchodníci například těsně před slevovým obdobím, třeba před začátkem „Black Weeku“, tedy celého týdne slev, jen vrcholí „Černým pátkem“, ceny výrazně nadsadí. Opticky pak sleva vypadá mnohem větší.
6.Ceny porovnávejte
Z tohoto důvodu je důležité neřídit se podle procentuální výše slevy, ale podle konečné ceny za zboží a konkurenční nabídky navzájem porovnávat. Bohužel je nutné si hlídat také vypočtenou cenu po slevě, jelikož ne vždy výpočty obchodníkům sedí.
Především e-shopy navíc do slev umísťují jenom zlomek z celkově nabízeného zboží, takže zaklínadlo Black Friday má za úkol spotřebitele hlavně do obchodu přivést. Jakmile e-shop navštíví, pravděpodobnost provedeného nákupu logicky roste.
Pokud se zákazník nechce stát obětí triku, měl by využívat nejen internetových srovnávačů cen,případně na webových stránkách České obchodní inspekce ověřovat, zda ten či onen e-shop není rizikový.
Podle analýzy nákupního rádce Heureka.cz vždy neplatí, že by bylo v listopadu zboží levnější než v jiných měsících roku. Někteří prodejci i po padesátiprocentní slevě nabízejí zboží za cenu, za kterou se dá sehnat i u ostatních prodejců, a to třeba i bez slevové akce.
„Triky se slevou jsou zákonem zakázány. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele může Česká obchodní inspekce uložit pokutu až do výše pěti milionů korun,“ dodává ekonom Kovanda.
7.Black Friday edice
Další fintou, jak snížit náklady, aby bylo možné nabídnout zákazníkům slevy, je nabízení takzvaných Black Friday edicí. Zboží je inzerováno jako standardní, ale ve skutečnosti se jedná o balení, v němž chybí příslušenství, které je jinak s produktem dodáváno běžně. Mohou tak chybět propojovací kabely, sluchátka nebo baterie.
Zásadním problémem v tomto případě jsou nedostatečné popisky zboží a připojování fotek standardních balení. „Spotřebitelé tak očekávají, že dostanou vše, co je na obrázku, ale při doručení a rozbalení zásilky je čeká zklamání. E-shopy se pak paradoxně mohou zkoušet odvolávat na neúplný popis zboží, v němž příslušenství nebylo uvedeno, i když na doprovodném obrázku bylo,“ upozorňuje Hekšová. A dodává: „Zde ale platí, že vystavená nabídka je pro obchodníka závazná a vlastnosti zboží má vůči spotřebitelům komunikovat srozumitelně a jasně.“
8.Kamenné obchody a Black Friday
V kamenných obchodech je nutná obezřetnost jako při všech slevových obdobích. Pokud se jedná o vyšší slevu či na slevě spotřebitelům záleží, měli by si zapamatovat či poznačit cenu na regálu nebo věšáku a při markování hlídat cenu, která se objeví. Jestliže je vyšší než deklarovaná, je rozumné věc nekoupit, protože zpětné domáhání se vrácení rozdílu v ceně je podle zkušeností z naší poradenské praxe skoro vždy složité. Pokud prodávající nebude chtít zboží za cenu u něj uvedenou prodat, i přesto že je pro něj nabídka u vystaveného zboží závazná, vždy je možné koupi neuskutečnit a jít se poohlédnout do solidnějšího obchodu.
9.Pozor na podvodníky
Nákupního šílenství se letos snaží zneužít podvodníci, ba přímo zločinci. Třeba přes komunikační aplikaci WhatsApp nebo sociální síť Facebook se k českým uživatelům v minulých letech šířily podvodné zprávy vydávající se za poukazové akce Teska, Penny nebo Lidlu. Od lidí lákaly osobní údaje, mobilní platby i přístup k bankovnímu účtu.
Kdysi tak před 10 lety jsem si v Globusu koupila kabát za 999 Kč, což byla jeho běžná cena.
O 2 měsíce později, byl prodáván v "akci". Což na etiketě bylo napsáno, že z původních 1500 se slevil na 1000 Kč. Od té doby na slevy už neslyším.