Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Facebook je proradný, ničí děti, jde mu o zisk místo uživatelů, vypověděla jeho exmanažerka

Aktualizováno -
6. října 2021
19:37
Autor: ČTK - 
6. října 2021
19:06

Bývalá zaměstnankyně Facebooku Frances Haugenová při slyšení před podvýborem Senátu amerického Kongresu řekla, že vedení Facebooku ví, jak učinit své produkty bezpečnějšími, ale nedělá to, jelikož upřednostňuje zisk. Haugenová, která pracovala jako produktová manažerka, poznamenala, že nejprve věřila, že Facebook může v lidech probudit to nejlepší, ale postupně dospěla k závěru, že produkty firmy poškozují děti, rozdělují společnost a oslabují demokracii. Její vystoupení ocenila eurokomisařka Věra Jourová.

Haugenová v neděli přiznala, že stojí za únikem dokumentů, které byly základem pro sérii investigativních článků listu The Wall Street Journal (WSJ). Firma Facebook tvrdí, že Haugenová hovoří o tématech, která nespadala do jejích kompetencí.

„Jsem dnes zde, protože se domnívám, že produkty Facebooku poškozují děti, podněcují k rozdělování, oslabují naši demokracii a ještě mnohem víc,“ prohlásila Haugenová, která u Facebooku pracovala jako hlavní produktová manažerka v týmu, jenž se věnoval dezinformacím. 

Haugenová, která dříve pracovala také pro Google, Pinterest a Yelp, poznamenala, že Facebook se opakovaně potýkal s tím, zda upřednostnit zisky či bezpečnost uživatelů. „Facebook pravidelně tyto konflikty řešil ve prospěch svých zisků,“ řekla a dodala, že řešením je dohled Kongresu. „Facebook bude nadále dělat rozhodnutí proti společnému dobru, pokud bude ponechán bez dohledu.“ 

Haugenová při slyšení také poukázala na rozsáhlé pravomoci šéfa Facebooku Marka Zuckerberga. Poznamenala, že „Mark se v současné chvíli nemusí zodpovídat nikomu kromě sobě samého“.

Vyjádřila se také k rozsáhlému pondělnímu výpadku facebookových služeb, který postihl uživatele po celém světě. „V pondělí jsme viděli, jak byl Facebook odstraněn z internetu. Nevím, proč vypadl, ale vím, že nebyl více než pět hodin využíván k prohlubování rozdílů, destabilizaci demokracií a k tomu, aby dospívající dívky a ženy měly špatný pocit ze svých těl,“ uvedla.

Demokratický senátor Richard Blumenthal, který předsedá senátnímu podvýboru pro ochranu spotřebitele, poznamenal, že produkty firmy Facebook (sociální sítě Facebook a Instagram a komunikační platforma WhatsApp) jsou návykové jako cigarety. Dodal, že technologičtí giganti nyní čelí „okamžiku pravdy“, podobně jako v minulosti tabákové koncerny. Vyzval šéfa Facebooku, aby před Senátem vypovídal a aby postup Facebooku vyšetřily Komise pro cenné papíry a burzy (SEC) a Federální obchodní komise (FTC).

„Oběťmi jsou naše děti. Náctiletí dnes koukají do zrcadla, pociťují pochybnosti a připadají si nejistě. Do zrcadla by se měl podívat Mark Zuckerberg,“ řekl Blumenthal s tím, že se šéf Facebooku místo toho plaví na plachetnici.

Nebezpečné jako kouření

Ačkoli v Kongresu v poslední době dochází k mezistranické shodě jen zřídka, názor, že Facebook potřebuje velkou změnu, vyjádřili demokrati i republikáni, píše agentura Reuters.

Republikánská senátorka Marsha Blackburnová poznamenala, že Facebook přimhouřil oči nad uživateli, kterým bylo méně než 13 let. „Je evidentní, že Facebook dává přednost zisku místo blahobytu dětí a všech uživatelů,“ řekla. Její republikánský kolega Dan Sullivan s odkazem na zjištění o vlivu Facebooku na děti řekl, že si svět jednou položí otázku: „Co jsme si sakra mysleli?“

Demokratický senátor Edward Markey vzkázal, že „skončila éra, kdy Facebook nabourává naše soukromí a kořistí z našich dětí“. Dodal, že Kongres proti tomu zakročí.

Haugenová v nedělním rozhovoru v pořadu 60 Minutes obvinila Facebook, že opakovaně upřednostňoval zisk, místo aby zakročil proti projevům nenávisti a dezinformacím. V září WSJ informoval o tom, že Facebook disponuje studiemi, podle nichž užívání sociální sítě Instagram vede u některých dospívajících k psychickým problémům, sníženému sebevědomí, poruchám příjmu potravy či sebevražedným myšlenkám. Články WSJ také poukázaly na to, že společnost zavedla změny algoritmů, které přispěly k větší polarizaci na internetu, a že nepodnikla kroky, které by snížily nedůvěru k vakcínám proti covidu-19.

Šéf komunikačního odboru Facebooku Andy Stone při slyšení na Twitteru napsal, že Haugenová dostávala otázky týkající se oblastí, kterým se pracovně nevěnovala, včetně bezpečnosti dětí a Instagramu.

„V jádru těchto obvinění je idea, že upřednostňujeme zisk před bezpečností a blahobytem společnosti. To prostě není pravda,“ uvedl ve svém obsáhlém facebookovém příspěvku Zuckerberg. „Argument, že vědomě kvůli ziskům tlačíme obsah, který lidi naštve, je hluboce nelogický. Vyděláváme na reklamách a inzerenti nám vytrvale říkají, že nechtějí, aby jejich reklamy byly umístěny vedle škodlivého či štvavého obsahu.“

Výpovědi Haugenové naopak ocenila eurokomisařka pro hodnoty a transparentnost: „Ta konverzace mi potvrdila, že směřování Evropy v otázce technologií je správné. Potřebujeme zajistit pravidla a větší odpovědnost firem,“ tweetovala Věra Jourová. „Dáme platformy pod lepší veřejný a regulační dohled. Proto brzy předložím návrh nařízení o politických reklamách online. Je načase, aby digitální svět respektoval evropské hodnoty.“

Video  Blesk Podcast: Miliardový výpadek Facebooku. Banální chyba ukázala, jak je internet křehký  - Jiří Marek
Video se připravuje ...

Zobrazit celou diskusi