Přímo u rekonstrukce tramvajové trati na Nábřeží Edvarda Beneše o dopravní situaci po prázdninách promluvil primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Upozornil na to, že v Praze stále přibývá aut a opravy komunikací jsou nezbytné. „Za posledních deset let je jich tady o třetinu více, za posledních 20 let dokonce o polovinu více. Ta zátěž na silnice je enormní,“ poznamenal. Opravy se každoročně co nejvíce koncentrují do letních měsíců, kdy je lidí v Praze méně, i tak některé práce budou pokračovat i v září.

To, že rekonstrukce jsou potřeba, si myslí i náměstek pro dopravu Adama Scheinherr (Praha Sobě). „Když jsme přebírali dopravu v Praze, byl podle plánu udržitelné mobility v Praze dluh na infrastruktuře 30 miliard. Musíme opravovat, jinak to nejde,“ řekl. Každoročně podle něj město investuje přes šest miliard korun a tento dluh na investicích do dopravy se daří každý rok snižovat o jednotky miliard. TSK má podle náměstka letos naplánovaných 45 významných staveb, což je o pět víc než loni. 

Investice až 1,8 miliardy

Podle TSK se do konce srpna podařilo ukončit 62 stavebních akcí, přes 40 jich stále probíhá a nejméně dalších šestnáct by se mělo zahájit v následujících měsících. Opravy proběhly například na Plzeňské, Podbělohorské ulici, uskutečnila se i jedna z posledních etap rekonstrukce Štěrboholské spojky. Pořád probíhají práce mimo jiné na Karlově náměstí nebo rekonstrukce Prosecké, Hradešínské nebo Koněvovy ulice. Kromě záchytného parkoviště v Hostivaři začne do konce roku oprava Hornoměcholupské, Veselské nebo Tupolevovy ulice. TSK do komunikací investovala loni 1,3 miliardy korun, letos by to mělo být nejméně 1,8 miliardy. „Když se podaří dotáhnout všechny akce do konce, tak to budou dvě miliardy,“ uvedl ředitel společnosti Josef Sinčák

Je potřeba stihnout toho co nejvíc

Podle Scheinherra je důležité připravit se na příští rok, kdy má začít rekonstrukce Barrandovského mostu, a i proto je vhodné co nejvíc oprav stihnout letos. „Teď jsme v druhé půlce stavební sezony, probíhat bude až do konce listopadu, ale ty nejvýznamnější akce již proběhly teď během léta,“ poznamenal.

Rekonstrukce Nábřeží Edvarda Beneše je podle náměstka příklad, jak spolu dokážou městské organizace, jako je právě TSK nebo Dopravní podnik hl. města (DPP), komunikovat a koordinovat projekty. „Když před dvěma lety přišel dopravní podnik s tím, že je potřeba zrekonstruovat tramvajovou trať, tak jsme řekli, pojďme to vzít rovnou celé i včetně vozovky,“ doplnil.

Podařilo se podle něj zkoordinovat práce TSK, která pracuje na opravě silnice, a DPP na tramvajové trati. „Takových koordinací máme po městě desítky,“ podotkl. Kromě toho se musí u řady projektů práce sladit i s dalšími organizacemi jako například Pražská teplárenská a další.

Uzavírky a plánované rekonstrukce silnic v Praze

Ředitel DPP Petr Witowski k tomu dodal, že letos proběhlo několik významných rekonstrukcí tramvajových tratí, například ve Spálené ulici nebo na Palackého náměstí. „Do tramvajových tratí Praha a dopravní podnik dala něco pod půl miliardy korun, dalších 1,8 miliardy šlo do metra,“ doplnil. Tento týden například začíná rekonstrukce stanice Jiřího z Poděbrad. I podle něj se daří úspěšně koordinovat akce nejen s TSK, například během rekonstrukce mostu v Divadelní ulici, což využili jako příležitost k rekonstrukci trati ve Spálené. „Snažíme se o to, abychom nečelili poznámkám, že se někde něco rozkope a za 14 dní tam začne kopat někdo jiný,“ dodal.

Koordinace prací funguje i podle ředitele TSK Josefa Sinčáka. „Není to jednoduchá záležitost, ale jsem přesvědčený, že se maximálně daří naplánovat stavby tak, aby dopad na okolí byl minimální,“ řekl. Za jednu z výzev do budoucna označil plánovanou rekonstrukci Libeňského mostu, která se připravuje již roky. „Za týden očekáváme podání nabídek,“ doplnil. Jednu z největších koordinací se podle něj podařilo uskutečnit během rekonstrukce Kutnohorské ulice, která protíná několik městských částí.

Je potřeba další koordinátor?

Opoziční ODS nedávno kritizovala, že řidiči po Praze musí aktuálně čelit desítkám uzávěrek dopravy, kritizovala právě nekoordinovanost těchto akcí. „Nelogicky naplánované uzavírky silnic, nesmyslně rozkopané město a promarněný čas řidičů v kolonách je vyústěním nezájmu pražského primátora Hřiba a jeho náměstka pro dopravu práce koordinovaně plánovat a vést komunikaci se všemi dotčenými organizacemi,“ uvedla Alexandra Udženija. ODS chce na příštím jednání zastupitelstva navrhnout, aby vznikla funkce koordinátora uzavírek a plánování staveb.

Podle Adama Scheinherra jako koordinátor úspěšně funguje ředitel odboru pozemních komunikací a drah na pražském magistrátu Aleš Krejča, kterého také představil na tiskové konferenci. „Žádný jiný koordinátor nemůže být,“ řekl. Podle náměstka se u něj schází všechny projekty, čímž pádem je schopen koordinovat akce nejen městských investorů.

Aleš Krejča poznamenal, že práce jeho týmu je o tom, aby se v případě uzavírek udržely objízdné a alternativní trasy co nejprůjezdnější a nevznikaly na nich další omezení. Upozornil ale, že některé akce trvají i celou stavební sezonu a může se stát, že i tyto trasy může krátkodobě omezit například nehoda nebo kratší oprava.

Významné stavby, kde budou podle TSK dopravní omezení v následujích měsích: 

Veselská  - Práce by měly probíhat od 6. září do 31. října. Do 1. října by měl být uzavřen směr do centra a v druhé fázi stavby směr z centra. V Letňanech také bude od od října do konce listopadu probíhat také údržba ulice Tupolevova, kde se bou postupně opravovat oba dva jízdní pruhy.

Dolnoměcholupská  - od 9. září bude částečně omezen provoz kvůli stavbě parkoviště P+R. Uzavře se také komunikace v úseku U Pekáren - Poslední. Stavba parkoviště by měla být hotová do konce roku.

5. května - částečné uzavírky budou od 6. září až do ledna příštího roku kvůli úpravě svislého dopravního značení.

Smetanovo nábřeží - kvůli výsadbě stromů bude částečně omezený průchod na chodníku během, předpokládaný začátek je září/říjen. Je navržena uzavírka pravého jízdního pruhu.

K Žižkovu - během října a listopadu proběhne oprava vozovky mezi Českomoravskou a Sazkou. Ulice zůstane průjezdná v obou směrech. Vznikne také nová autobusová zastávka, která se sem přesune z ulice Freyova.  

Karlovarská - během října a listopadu bude probíhat údržba komunikace, uzavřen bude vždy jeden jízdní pruh.

Argentinská - během října by měla začít postupně údržba v obou směrech.

U Zdravotního ústavu - proběhne údržba vozovky postupně v obou směrech. Předpokládá se, že začne během září nebo října a skončí koncem listopadu.

Atletická - od 20. září do konce listopadu se počítá s úplnou uzavírkou.

Schoellerova - od 20. září do listopadu se počítá s úplnou uzavírkou kvůli údržbě komunikace.

Žalovská -  od 20. září do konce listopadu proběhne oprava vozovky a chodníků. Vjezd bude omezen pro veškerou dopravu mimo vozidel integrovaného záchranného systému a místních obyvatel. 

 

Video
Video se připravuje ...

Dopravní kolaps kvůli opravám Štěrboholské spojky. (13. července 2021) Policie České republiky

Fotogalerie
31 fotografií