Vlakem z Berlína do Prahy nejdřív v pátek: Velká železniční stávka Němců nešetří ani Čechy
Německé odbory strojvedoucích naplánovaly kvůli tlaku na vyšší mzdy masivní dvoudenní stávku. Od středy do pátku se celostátně zastaví osobní doprava a železniční infrastruktura Deutsche Bahn (DB). V 19:00 se už v úterý přerušila nákladní doprava. Stávka se dotkne i spojení s Českem, zkrácena bude cesta pěti zpátečních vlaků z Prahy do Drážďan. Přímé spoje do Berlína jsou zrušeny úplně, první vyjede v pátek ráno.
Stávka, kterou nákladní strojvedoucí zahájili dnes v 19:00 a která skončí v pátek v 02:00, se nedotkne jen osobních dálkových a regionálních vlaků, ale také hojně využívaného systému příměstských a městských železnic S-Bahn.
DB uvedly, že se chtějí soustředit na zajištění nejvytíženějších spojů mezi klíčovými body, jakými jsou Berlín, Hamburk, Frankfurt nad Mohanem a průmyslová města v Porýní a Porúří. Prioritu budou mít i železniční linky obsluhující letiště.
Cestující již byli varováni, že fungování především regionální dopravy bude velice nejisté. U dálkových vlaků by podle plánů DB mohl být vypraven každý čtvrtý spoj. Odborníci doporučují, aby se lidé v nadcházejících dvou dnech vyvarovali nejen železničních cest, ale také jízd auty a autobusy, protože silnice a autobusové linky budou kvůli stávce mimořádně vytížené. To se podle médií kvůli vysoké poptávce projeví i skokovým zdražením pronájmu aut.
Cestující, kteří ve středu a ve čtvrtek pojedou vlakem, mohou v případě zpoždění delšího než 20 minut využít železniční spoj, jehož jízdenka je dražší, než jakou si původně zakoupili. Pokud například jejich spoj kategorie EuroCity (EC) nepojede, mohou bez doplatku využít rychlovlaky ICE. Při zpožděních vyšších než 60 minut mají nárok i na odškodnění.
Odborový svaz německých strojvedoucích (GDL) chce stávkou dosáhnout zvýšení mezd o přibližně 3,2 procenta a jednorázového příspěvku kvůli dopadům pandemie 600 eur (15 230 korun). DB považují stávku za eskalaci v nevhodnou dobu, protože akce zasáhla firmu uprostřed letní sezony.
Z Česka jen do Drážďan a dál už ne
DB kvůli stávce zcela odřekly všechny přímé spoje Berlína s Prahou. První přímý vlak z hlavního nádraží v německé metropoli do českého hlavního města odjede v pátek v 6:17. DB stejně jako České dráhy uvádí, že podle jízdního řádu budou vypravovány vlaky mezi Prahou a Drážďany.
Do Prahy tak z Berlína ve středu nevyjede přímý ranní spoj v 5:16, vypraven ve středu a a ve čtvrtek nebude ani žádný jiný náhradní vlak, který by nevyžadoval přestup. DB jako alternativu nabízí spoje, které často počítají s pěti až sedmi přestupy. Jízda se v takovém případě protáhne až na osm hodin, což je zhruba dvojnásobek běžné cesty bez přestupu.
Alternativní trasy spojů do Prahy, jejichž vypravení DB dnes večer potvrdily, jsou mnohdy kombinací vlaků a autobusů, některé navíc vedou přes Liberec. Aktuálně nejrychlejší cesta vlakem z Berlína do Prahy počítá se sedmi hodinami a dvěma přestupy. Toto řešení počítá s využitím neodřeknutých spojů z Drážďan do Česka.
Mluvčí ČD Vanda Rajnochová sdělila, že jízdu vlaků mezi Prahou, Děčínem a Drážďany zajistí strojvedoucí českého dopravce.
Bez problémů by měly jezdit ostatní vlaky, které ČD provozují s jinými dopravci. Například Die Länderbahn v úseku Praha - Mnichov a zpět pojedou bez omezení, případně je na místech výluk u hranic nahradí podle plánu autobusy.
V Německu jsou silné odbory, spolurozhodují ve státních i v soukromých firmách. Nejsou to žádní najivové, umí posoudit celkovou ekonomickou situaci i situaci konkrétní firmy. Neohrozí vlastní chod, spíše výše dividend.
K el. energii - dávno omezili těžbu černého uhlí, hnědé uhlí využívají pouze pro chemický průmysl, Pro vybrané obce zřizují centrální tepelná čerpadla a dotují individuální jak elektrovoltaické panely, tak individuélní tepelná čerpadla. Navíc na severu, na pevnině i v moři,fouká stále vítr, takže mají mohutnou síť větrných elektráren. Bohužel se zbavili jádra - a tak střídavě nakupují a prodávají... Celkově ale alternativní zdroje elejktřinu výrazně zdražují. I když člověk zhoršuje životní prostředí a má vliv na globální oteplování - může ho zpomalit, nikoli zastavit. Příroda a naše planetka obecně "jedou po svém" v cyklech..