Za výluku může oprava tramvajové trati v oblasti Vyšehradského tunelu. Dopravní podnik hlavního města Prahy nemohl z důvodu složitosti úseku nabídnout výlukové autobusy, ale přišel se širokou paletou jiných možností náhradní dopravy.

„Ti, kdo dojedou na Podolskou vodárnu, buď využijí autobusovou dopravu, loď, sdílená kola zdarma či pěší přesun. Alternativ je celá řada, proto to bude fungovat,“ doufá místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek. Z autobusů budou posílena čísla 134, 118 a 190.

Pontonový most nevyšel

„Snažil jsem se najít různá jiná řešení, jak vést dopravu okolo Vyšehradského tunelu, aby komplikací jak pro řidiče, tak cestující MHD bylo co nejméně,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě). Přemýšlelo se nad pontonovým mostem okolo tunelu. 

Dopravní podnik několikrát jednal s Armádou České republiky a se Státní správou hmotných rezerv. „Území je ale natolik komplikované a navíc neexistuje možnost, jak udělat pontonový most do zatáčky,“ doplnil náměstek. Proto se sáhlo po lodní dopravě.

Výměna kolejí

V místě oprav se budou vyměňovat kolejnice a oblouky, výluka potrvá tři týdny. Doba, po kterou práce potrvají, se však nelíbí místostarostovi Prahy 4 Zdeňku Kovaříkovi (ODS). „Přivítali bychom, když by byl čas na opravy kratší. Tři neděle jsou poměrně dlouho,“ říká. 

Zároveň ale připomíná, že Pražané už zavřený průjezd zažili. Není to podle něho až takový problém, ale lidé mají po řadě špatných zkušeností strach z toho, jaká omezení pro dopravu a místní bude výsledek oprav znamenat po realizaci. 

Technický ředitel DPP Jan Šurovský argumentuje tím, že půjde o pracný zásah. „K době trvání je potřeba říci, že nerekonstruujeme, ale vyměňujeme koleje,“ poznamenal. Jedná se totiž o úsek s oblouky a v takovém případě trvá výměna kolejnic mnohem déle než u kolejnic zadlážděných. „Je to daň za komfortní jízdní dráhu,“ dodává Šurovský.

Projít pěšky, nebo projet na kole?

Celým místem naštěstí půjde projít pěšky nebo prosvištět na kole. V obou směrech si cestující budou moci vypůjčit sdílená kola od společnosti Rekola. A to zdarma, 24 hodin denně. „Je skvělé, když můžeme spojit síly se soukromým sektorem a přijít s neotřelým řešením, díky kterému bude i po dobu oprav snadné se pohybovat po Praze,“ uvedl Adam Scheinherr. Ostatní si mohou udělat úsekem menší procházku.

Posílené linky

Lodní linka X21 bude jezdit denně od 06:00 do 22:00, loď pro 160 lidí bude ve špičkách jezdit každých deset minut a mimo špičky každou čtvrt hodinu. Zastávky budou u přístavních mol na náplavce v Podskalí a na přístavní hrázi za areálem jachtingového klubu v Podolí. Mola nebudou bezbariérová. Lodě budou kolem Vyšehradské skály využity počtvrté. Poprvé to bylo v roce 1975, poté o sedm let později a následně v roce 2008.

Ve směru z Modřan bude do Podolí jezdit pouze posílená tramvajová linka 21. Z centra budou kvůli výluce upraveny trasy tramvají číslo 2, 3, 17, 18, 32 a noční 92. Linky 4 a 24 budou zrušeny.

Přes den bude posílená autobusová linka 134 mezi zastávkami Podolská vodárna a Pražského povstání a posíleny budou i autobusy na Smíchovské nádraží a na Budějovickou. V nočním provozu bude tramvaj 92 rozdělena na dvě části, kdy ve směru z centra bude končit na Otakarově a ve směru z Modřan na zastávce Podolská vodárna. Mezi Podolskou vodárnou a Pražského povstání bude jezdit náhradní autobus X92.

Nejkratší tunel v Praze

I přes rázný postoj řady odpůrců se nejstarší a nejkratší silniční tunel v Praze začal společně se silnicí a nábřežím budovat 26. května 1902. Do provozu byl Vyšehradský tunel spuštěn 11. prosince 1904. O tři roky později jím třeba prošel během své návštěvy Království českého i císař František Josef I. (1830 – 1916). Velká oprava tramvajové trati, považovaná tehdy Drážní inspekcí za nebezpečnou, se tu konala na podzim 2008 za stejných omezení.

Video
Video se připravuje ...

Uzávěra mezi Výtoní a Podolskou vodárnou Jan Dařílek

Fotogalerie
26 fotografií