Tradice pojmenovat tramvaje 15T – ty nové “škodovácké” – vznikla v roce 2017. První tramvaj pojmenoval dopravní podnik po bývalém zaměstnanci Elektrických podniků (předchůdce DPP) a olympijském medailistovi ve vzpírání Václavu Pšeničkovi. Následovaly tramvaje nesoucí legendární jména jako František Křižík, František Ringhoffer IV. nebo František Pelikán. DPP letos slaví 130. výročí od spuštění první elektrické tramvaje v ČR, proto si vybral osobnost profesora Jansy. 

„Po cca čtyřech a půl letech křtíme devátou pojmenovanou tramvaj, tentokrát po profesorovi Františku Jansovi, který se v období od 20. do 90. let minulého století zásadním způsobem zasloužil o rozvoj elektrické trakce v městské dopravě i na železnici a o výchovu nových odborníků, kteří obor v dalších desetiletích pomáhali rozvíjet,“ vysvětluje Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch. Profesorova tramvaj jezdí pod symbolickým číslem 9298, které odkazuje na rok 1998, kdy vydechl naposledy. 

Proč František Jansa?

Profesor byl spoluzakladatelem první vysoké školy železniční v bývalém Československu, pozdější Vysoké školy dopravní v Žilině. Ta patřila mezi elitní technické školy. „Do Prahy pomáhal prosadit trolejbusy i moderní čtyřnápravové tramvaje a prakticky žádný větší koncepční projekt se neobešel bez jeho účasti,“ říká Jan Šurovský.

V pražském dopravním podniku „makala“ řada jeho studentů coby zdatní elektroinženýři na složitých úkolech. „Odkaz profesora Jansy dnes v DPP stále žije v rozvoji sítě metra, tramvajové dopravy i moderních silničních vozidel s elektrickým pohonem,“ doplňuje Šurovský. Svým dílem přispěl Jansa k budování Prahy coby světové tramvajové velmoce.

Jaké další osobnosti koukají z tramvají? 

Jako první pojmenoval dopravní podnik tramvaj po Václavu Pšeničkovi. V roce 2017 následovaly další osobnosti ze síně slávy pražské MHD. Vozům se dala jména po košířském starostovi a podnikateli Matějovi Hlaváčkovi , českém vynálezci a elektrotechnikovi Františku Křižíkovi, designérovi Františku Kardausovi a také Františku Pelikánovi, prvním „chefinženýrovi“ Elektrických podniků královského hlavního města Prahy, předchůdci DPP. 

O rok později DPP pojmenoval tramvaj po Eustachovi Mölzerovi, předsedovi Správní rady EP a veličině meziválečné pražské MHD. Vloni dostaly dvě tramvaje 15T nová jména po Františku Ringhofferovi IV., významném inženýrovi a zakladateli Ringhofferových závodů a Aloisovi Píblovi, řediteli elektrických drah v letech 1923 – 1941. Zajímavostí je, že čtyři z devíti slavných osobností mají stejné křestní jméno František. 

Video
Video se připravuje ...

Interiér nejstarší provozuschopné tramvaje Veronika Foltová