Lávka přes Berounku, která spojuje Radotín se Zbraslaví, tu stojí od 90. let. V současnosti je ale v tak špatném stavu, že na ní je umístěn semafor, který zakazuje vstup, když fouká příliš silný vítr. Jsou tu také betonové zábrany, které brání vjezdu motorek na most.

O stavbě nové lávky se uvažovalo již od roku 2014 a v roce 2018 se zveřejnily vizualizace nové podoby. Celý projekt se ale zasekl na tom, že jedna z firem, která chtěla novou lávku stavět, dala stížnost na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Městská část ale každý rok musela investovat statisíce, aby se stará lávka udržela v provozu.

ÚOHS vyběrové řízení nakonec loni v září zrušil. Magistrát, který stavbu zadával, se ale odvolal. Radnice se ale teď s vedením města dohodla, že postaví jednodušší a levnější verzi lávky ve vlastní režii.

Původní návrh připomínal most pojmenovaný Millenium Bridge v Londýně, nový návrh je spíše moderní kopií té původní od architekta Josefa Pleskota, který je také autorem současného návrhu.

Pomohla změna zákona

K jednodušší podobě lávky se podle starosty Radotína Karla Hanzlíka (ODS) šlo vrátit i díky změně zákona. „Přispěla k tomu i skutečnost, že se nám spolu s dalšími obcemi sousedícími s Berounkou podařilo iniciovat legislativní změnu a díky novelizaci zákona o vnitrozemské plavbě v Poslanecké sněmovně vyškrtnout řeku ze seznamu toků vhodných ke splavnění loděmi,“ uvedl.

Dřívější projekt totiž počítal s průjezdem velkých plavidel. Nová lávka má podle radnice být zhruba o polovinu levnější než původní projekt, nyní by měla stát asi 40 milionů korun a městská část požádala magistrát o dotaci na stavbu.

Stejně jako ta původní má připomínat lodní stěžeň a stavět by se měla začít již letos na podzim. Vydržet by tu měla sto let. Oproti původnímu projektu se nebudou zapouštět betonové pilíře do říčního toku. Průchod mezi oběma břehy dočasně zajistí provizorní pontonová lávka.

V minulosti až do 70. let spojení mezi Zbraslaví a Radotínem zajišťoval přívoz. Pak ho nahradila provizorní lávka umístěná na lodích, která se vždy na zimu rozmontovala. Současná lávka, která již dosloužila, se otevřela až v roce 1994.

Fotogalerie
28 fotografií