Nový park nabízí celkem čtyři dráhy. Na velké pumptrackové dráze se vyřádí jezdci se zkušenostmi. Sport si mohou užít jak na BMX, tak i dirtovém nebo klasickém horském kole. Profíci a milovníci adrenalinu mohou pokořit jumplinu – sérii několika skoků s rozjezdem ze strmé rampy. „Ta je už ale určena zkušeným jezdcům,“ varuje Maroši. Na děti a začátečníky pak čeká malý pumptrack. „Je bezpečný. Nikdo nemá šanci spadnout z vysoké výšky,“ doplňuje Maroši. Jezdí se po mletém vápenci, na dráze jsou hliněné a jílové překážky.

Jako bonus pro zdokonalení rovnováhy a jízdních dovedností mohou sportovci vyzkoušet dřevěné skills centrum. „Když člověk přijede poprvé do bikeparku a najede na lávku, která je metr vysoká a všude okolo se válí kameny, kořeny nebo stromy, tak se vyleká a spadne,“ říká ostřílený biker. Ve skills centru si to však prý může vyzkoušet „nanečisto“ a získat tak jistotu do praxe.

Na své si přijdou i nekolaři. Nově revitalizovaná plocha nabízí dětské hřiště, workout, zázemí s občerstvením a sociálním zařízením. Dále dvě platformy s vyhlídkou na dráhu nebo mlatové cesty k procházkám. „Samozřejmostí je také doplňkový mobiliář, jako jsou například lavičky či odpadkové koše,“ upřesňuje místostarostka Irena Kolmanová (TOP 09).

Na co si dát pozor?

Ostřílený matador Maroši Blesku také prozradil, co je podle něj v bikeparku nejnáročnější. „Řekl bych, že nejtěžší je sebrat odvahu ke sjetí rozjezdové rampy a skočit první jump. Také je těžké udržet konstantní rychlost na pumptracku. Chce to fyzičku.“ Na rovnováhu je zase podle profíka nejtěžší překážka ve skills centru s názvem „skinny“ – „hubeňour“. Je to 4 metry dlouhá a jen asi 20 centimetrů široká lávka, po které musí člověk přejet.

Každý návštěvník by však měl vzít rozum do hrsti a upřímně odhadnout svoje síly. Zkrátka troufnout si jen na to, na co stačí. A vzít si na sebe ochranné pomůcky. V helmě vám totiž sice při jízdě nebude foukat vítr do vlasů, ale když spadnete, může vám zachránit život.

Zrod projektu

Areál vznikl na zanedbané ploše o rozloze 35 000 metrů čtvrečních mezi ulicemi Nedokončená a železniční tratí. Původně zde končily navážky z výstavby blízkých bytových domů a ještě donedávna ji „zdobily“ pouze náletové dřeviny.

 

Stavba začala v polovině loňského roku, nápad je ale starý už roky. „Nápad na bikepark nepochází z městské části. Přišli s ním místní tatínci s dětmi už někdy v roce 2012,“ řekl Blesku starosta Radek Vondra (TOP 09). Podle starosty chybělo ve východní části Jahodnice nějaké aktivní volnočasové vyžití. Tatínci poprosili o pár hromad hlíny, aby si mohli alespoň trošku se svými dětmi zazávodit. „Ta myšlenka postupně rostla, až dnes dorostla do toho, co vidíte kolem nás,“ raduje se starosta.

Podle Kolmanové nebylo jednoduché tento park postavit. „Složitost území vychází z faktu, že je tu spousta inženýrských sítí. Obklopuje ho železnice a rušná komunikace. Původně tu byla navážka, takže podloží nám způsobovalo komplikace. Ale myslím si, že se nakonec podařilo vybudovat něco, co v Praze není úplně obvyklé,“ uvedla.

Otevře se v červenci

Některá místa bikeparku bude muset nechat radnice opravit, neboť je poškodil v noci na dnešek silný déšť. „To se po takovémto dešti stává i na nejlepších trasách v republice,“ řekl Maroši. Městská část bude také ještě hledat provozovatele občerstvení a samotného bikeparku. Správce se bude starat o stav překážek a další části parku. Kolmanová dodala, že stav trati budou pravidelně kontrolovat profesionální bikeři.

Náklady na výstavbu jsou 28 milionů korun, přičemž velkou část z ceny pokryje dotace od Magistrátu hl. m. Prahy. „Veřejnosti zpřístupníme bikepark začátkem července. Slavnostní otevření s doprovodnou zábavnou akcí bude 4. září 2021,“ zve místostarostka. Vstup do areálu bude zdarma.

Fotogalerie
25 fotografií