Podle předsedy zastupitelského klubu Pirátů by se mělo parkování zdražit kvůli tomu, že například v Praze 9 stojí rezidenty 1200 korun ročně. Lze ale zaplatit jen poloviční částku, pokud lidé zvolí parkování jen ve vymezené oblasti. Mahrik na zastupitelstvu zmínil, že by byl pro to, aby se cena ročního parkování zvýšila tak, aby se rovnala ceně ročního kuponu na MHD, který stojí 3650 korun.

Poukazuje na to, že pro město je současné fungování zón placeného stání ekonomicky neúnosné. „Za údržbu a opravy té části silnice, která je pod jedním každým parkovacím stáním v modré zóně totiž zaplatí město ročně asi 5400 Kč. Další náklady zhruba 1600 Kč ročně představuje provoz samotného systému zón placeného stání (výdejny parkovacích karet, software, kontroly, a podobně). Celkem tak každé parkovací stání představuje pro město náklad ročně zhruba 7000 Kč,“ uvedl pro Blesk.  

Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) chce, aby se levnější ceny parkování pro podoblasti v městských částech zavedly po celé Praze.

V současnosti to tak funguje jen jen v Praze 5, 8, 9 a 10. „Takovou možnost musí mít všichni lidé s parkovacím oprávněním. Nedává smysl, aby někde byly a jinde ne. Zároveň jsme vyslyšeli přání rezidentů a každému dáme možnost si k parkovacímu oprávnění přidat až 120 hodin, pokud mu domů přijede na pár hodin řemeslník nebo návštěva. Jedna taková hodina bude stát 10 korun,“ uvedl.

Podle předsedy pirátských zastupitelů úpravu ceny tak, aby podzóny stály stejně jako jako celá zóna, navrhla odborná komise zabývající se právě placeným stáním. Magistrátní výbor pro dopravu ale přišel s návrhem, aby ceny zůstaly stejné. „Riziko je ovšem v tom, že některé městské části přijdou o část peněz za rezidenční karty, protože si lidé nově zmenší oprávnění na podzónu tam, kde dříve nebyly a budou platit nižší cenu městské části,“ upozorňuje. Magistrát ale podle něj nemá už peníze na to takový výpadek městským částem kompenzovat.

Podle Mahrika je nutné otevřít debatu o pravidelné valorizaci cen, protože náklady města každý rok stoupají o inflaci. „Nemělo by jít o skokové zdražení jak zněl původní návrh odborné komise pro parkování, ale spíše o pravidelný mechanismus, například roční navýšení třeba o korunu za den,“ dodal. 

Konec mrtvých schránek

Skončit by podle současných plánů magistrátu měly tzv. mrtvé schránky, kde jsou v jednom bytě zaregistrovány stovky parkovacích oprávnění, které zabírají místo místním obyvatelům. „Nyní budou muset lidé prokázat, že v místě skutečně bydlí nebo sídlí,“ doplnil Scheinherr. 

Zdražení cen by teď nepodpořili koaliční zastupitelé. „Touto otázkou jsme se na radě města nikdy ani nezabývali a považuji vyjádření předsedy zastupitelského klubu Pirátů za jeho osobní politicky postoj, který v žádném případě nepodporuji,“ uvedl náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN). Podporu podobných návrhů neočekává ani předseda zastupitelského klubu Spojených sil Pavel Richter (TOP 09).

Šikana řidičů?

Opozice považuje podobné nápady jen za další zdražování, které se netýká jen parkování. „Vládnoucí koalice v čele s Piráty si zasedla na řidiče, chce zavést mýto, uzavírá ulice, experimentuje s výjezdy z Blanky a teď jim ještě chce zdražit parkování před domem. Zásadně odmítáme tuto šikanu řidičů,“ říká zastupitelka za ODS Alexandra Udženija. 

Zdražení parkování odmítá i poslanec a zastupitel za hnutí ANO Patrik Nacher. Upozornil na to, že je spousta rezidentů, kteří platí za parkování a musí často hledat volné místo v přeplněných ulicích. „Já to beru jako ofenzívu proti majitelům aut,“ řekl Blesku. 

Poznamenal také, že by se jednalo o další plánované zdražení během volebního období, kdy podražil například svoz odpadu, stočné nebo zvýšení daně z nemovitosti.

Unikátní způsob, jak vyřešit nedostatek parkovacích míst, našli v Brně:

Video
Video se připravuje ...

Unikátní způsob, jak vyřešit nedostatek parkovacích míst, našli v Brně Hynek Zdeněk, blesk.cz

Fotogalerie
10 fotografií