Podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) je hranice mezi Prahou a Středočeským krajem spíše administrativní. „Nerespektoval ji ani koronavirus, ostatně celá řada problémů se nám přelévá mezi kraji, takže ta spolupráce je opravdu nezbytná,“ řekl. Zatím probíhala na neformální rovině, teď by měla směřovat ke společnému memorandu, zatím spíše v obecném znění a na to by měly navázat další sledující konkrétní cíle. „Cením si toho, že ta spolupráce probíhá lépe než s předchozím politickým vedením,“ doplnil.

Hejtmanka Petra Pecková (za STAN) k tomu uvedla, že týmy radních z Prahy a Středočeského kraje spolu už intenzivně spolupracují od jejího nástupu do funkce. Na společném jednání se podle ní projednávala řada oblastí. „Je to rozvoj metropolitní oblasti, veřejná doprava, silniční stavby. Je to spolupráce v oblasti životního prostředí, třeba vodovodní sítě,“ řekla hejtmanka.

Spolupráci by chtěl rozvíjet i v oblasti školství, protože do Prahy dojíždí řada dětí ze středních Čech. Podle hejtmanky se řešilo i to, zda by neměla Praha a Středočeský kraj přijímat společná usnesení rad, ale k tomu zatím nedošlo. Do budoucna to ale primátor ani hejtmanka nevylučují. 

Konkrétně se řešil například vznik centra, které by se mělo zabývat veřejnou dopravou nebo vodojem Kopanina. Primátor doplnil, že Praha vlastní majetky ve Středočeském kraji, takže se řešila o oblast správy majetku nebo sociální témata.

Hlavní tématem jednání byla podle Hřiba doprava. Došlo i na diskusi o přebarvení vozů Pražské integrované dopravy. Podle hetmanky Peckové se na vzniku nového designu podílelo už minulé vedení kraje a ani současné vedení s tím nemá problém, i když jsou teď finanční prostředky omezené. Poznamenala ale, že by změna designu neměla stát žádné peníze navíc. „Do nového designu se dávají jen ty vozy, které jsou nové,“ dodala. Nový design mají dostávat také vozy, které se repasují.

Řešilo se i mýto 

Na společném jednání došlo i na otázku zavádění mýta v Praze. Primátor Hřib poznamenal, že otázka mýta se týká spíše vzdálené budoucnosti. „Je nutné uvědomit si, že na mýto není žádná legislativa. Úvahy o zavádění jsou opravdu velice teoretické. My víme, že kolaudace okruhu má mýto jako jednu z podmínek, takže někdy ho někdo bude muset zavést,“ dodal. Pravděpodobně to podle něj ale nemůže být dříve než v roce 2030. Pecková dodala, že s mýtem souvisí kromě dostavby okruhu také výstavba parkovišť P+R, aby automobily nemusely jezdit do centra Prahy.

Fotogalerie
7 fotografií