Linka číslo 19 do roku 2012 jezdila z Lehovce a končila ve Strašnicích. V rámci rekonstrukce se obnovila část trati mezi stanicí Pankrác a Pražského povstání, která se přesunula blíže k metru. Mezi oběma zastávkami také vznikla nová stanice Kotorská.

„Je to symbolické i v tom, že nejenom otevřeme nový úsek tramvajové trati, ale napravujeme chyby, které se děly v 70. a 80. letech,“ řekl k tomu náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Zmínil, že v té době panovaly představy, že v budoucnu se bude po Praze jezdit hlavně metrem nebo automobilem.

Tramvaje jsou ale podle něj pořád velmi efektivní a důležitý prvek pražské městské hromadné dopravy. „Je to velice potřebný úsek pro stavbu metra D, při které bude výluka stanice metra Pankrác, tak i při výlukách, které se provádí každoročně v létě,“ dodal.

Připomněl, že tramvajová linka z Pankráce byla zrušená už v 70. letech jen po pár letech provozu. Koleje a pražce byly zakryté asfaltem a doposud tento prostor sloužil jako parkoviště.

Místostarosta Prahy 4 Zdeněk Kovařík (ODS) k tomu poznamenal, že za obnovení trati bojovala řada místních obyvatel hlavně z Nuslí. „Je třeba poděkovat naším obyvatelům, kteří pět let srdnatě bojovali,“ řekl.

V minulosti nicméně z obnovení tramvajové trati panovaly také obavy. Původní záměr počítal s tím, že by mohla být delší. „Od hlavní pošty tramvajovou trať dál v žádném případě. Máme tam 450 parkovacích míst, což je samozřejmě nemožné nahradit. Pro to prodloužení ani není dopravní důvod,“ řekl v minulosti pro ČTK místostarosta Kovářík.

Plánuje se propojení s Prahou 5

Radnice podle něj věří, že v budoucnosti se začne připravovat tzv. jižní tangenta. „To je zásadní tramvajové propojení Prahy 5, přes Prahu 4 s Prahou 10,“ poznamenal. Toto spojení pro nás bude do budoucna velmi klíčové,“ poznamenal. Jedná se soubor tratí, který by měl vést z Lihovaru přes ulici Jeremenkova na Pankrác a pak dále Vyskočilovou ulicí do ulice U Plynárny a dál do Vršovic.

Generální ředitel Dopravního podniku hl. města Prahy (DPP) Petr Witowski uvedl, že na Praze 4 se ve dvou etapách zrekonstruovalo 2,5 kilometru tramvajových tratí. „Pro nás je to symbolicky začátek, protože po deseti letech otevíráme v Praze novou trať a já doufám, že to tím nekončí,“ řekl. Brzy se podle něj začne stavět nová trať z Barrandova do Holyně a letos by dopravní podnik také chtěl zahájit stavbu trati z Modřan do Libuše.

Historické vozy

Při příležitosti obnovy zastávky na Pankráci se mohli nadšenci do historických vozů projet několika historickými vozy. Podle technického ředitele DPP Jana Šurovského byl nejautentičtější motorový vůz číslo 2110. „Nejvíce připomíná tu dobu, kdy sem tramvaj ještě jezdila, proto jsme ho vybrali,“ poznamenal.

Video
Video se připravuje ...

V pátek 4. června se po devíti letech obnovil provoz tramvajové linky č. 19. Vyjela z nové zastávky Pankrác. Dopravní podnik pří této příležitosti pořádal projížďku historickými vozy po z Pankráce do Střešovic. CNC/Jan Zázvorka

Fotogalerie
25 fotografií