ihokorejský výrobce tak reaguje zejména na pravidelně zveřejňované analýzy výzkumné společnosti Canalys, která ale mapuje právě uvedené velkoobchodní „sell-in“ dodávky. Z nich pak ale nevyplývá, zda a v jakém množství se telefony opravdu prodají koncovým spotřebitelům, nebo zda nejsou později skladové zásoby transferovány na jiný trh jako re-export.

Mohl prodat ještě víc

Čísla GfK mají v tomto ohledu mnohem přesnější vypovídací hodnotu. Výrobci je však běžně podle smlouvy volně poskytovat nemohou. Samsung si tentokrát dohodl výjimku a zveřejnit může pouze svoje údaje, nikoli čísla konkurence. Z analýzy vyplývá, že každý třetí smartphone prodaný v prvním kvartálu letošního roku nesl logo Samsungu. Během ledna až března narostl jeho tržní podíl na 38 %, v dubnu dokonce vyskočil meziročně o 6 procentních bodů na 45 %. 

TIP: Xiaomi už dýchá Applu na záda. Huawei vypadl z Top 5 největších výrobců

„Loňské jaro představovalo pro trh s mobilními telefony šok, kdy se prakticky ze dne na den uzavřely obchody a veškerý prodej přešel na internet. Situace se začala zlepšovat ve druhém čtvrtletí a výrazně nad očekávání se dostala v druhém pololetí. Od začátku letošního roku sice stále zaznamenáváme vysoké prodeje, ale ovlivňuje je nedostatek čipů. V praxi bychom tedy mohli prodávat i více, ale nemůžeme,“ konstatuje Tomáš Balík, ředitel divize mobilních zařízení ve společnosti Samsung Elecronics Czech and Slovak.

Volně dostupná analýza Canalys za 1Q 2021 se tentokrát v případě Samsungu prakticky shoduje s čísly GfK. Porovnání ostatních značek od GfK nemáme k dispozici
Autor: Canalys

Nejsilnější pozici má Samsung v segmentu mobilních telefonů v cenové relaci 7 500 Kč až 10 000 Kč, do které spadá i oblíbená řada Galaxy A. Nejprodávanější v dubnu byl model Galaxy A52. V tomto segmentu za duben připadaly takřka dvě třetiny prodaných mobilních telefonů v Česku na Samsung. Z dražších modelů v ceně nad 15 000 Kč pak Samsung nejvíce prodával letošní novinku Galaxy S21.