Nově otevřené muzeum nabízí pohled do více než stoleté historie šlapacích autíček. Promluvily do ní i zlaté české ručičky.

Neznámý kutil

„Hned u recepce jsme pro návštěvníky připravili ikonický automobil od firmy Auto Praga, jehož šlapací verzi vytvořil neznámý tuzemský kutil,“ řekl průvodce Tomáš Novysedlák.

Z tuzemské produkce je v muzeu i dřevěná Škoda 422 nebo Aero 30 od stejnojmenné letecké fabriky. První šlapací auta byla ze dřeva a objevila se na konci 19. století. „Po první světové válce ale začala sériová výroba a dřevo nahradily kovové karoserie,“ vysvětlil Tomáš Novysedlák.

Kovové hračky se sice vyznačovaly precizním zpracováním, ale stále měly oproti originálům nedostatky v provedení detailů. To změnil nástup plastu v 70. letech, který umožnil věrnější kopírování vzhledu a zároveň vedl ke zlevnění autíček.

Stoletý kočár

Mezi exponáty lze najít třeba šlapací autíčko nazvané Chariot, který napodobuje dobová auta. Vyroben byl na začátku 20. století v Belgii a jedná se o nejstarší exponát výstavy. Auto ve tvaru kočáru má dřevěnou karoserii a do dneška funguje.

Bezpochyby nejmodernějším strojem expozice je Auto Union typ C od společnosti Audi. Bylo vyrobeno v roce 2007 v limitované sérii 999 kusů. Má třeba sedmistupňovou převodovku a kotoučové brzdy. Jeho hodnota na aukcích se v současnosti pohybuje okolo 400 tisíc korun.

Jedním z největších exponátů je Porsche 365 z dílny německého výrobce hraček Gunske. Autíčko je navíc určeno jako fotografický koutek a můžete si do něj sami nasednout.

Celý sektor muzea je věnován sérii formule 1. Znalci rozeznají hned několik autíček vyrobených podle slavných originálů. Vůbec nejstarším z nich je červená Alfa Romeo 158, se kterou získal italský závodník Guiseppe Farina v roce 1950 titul mistra světa.

Kde: Pedal Planet, Cihelná 2A, Praha-Malá Strana
Kdy: Středa až pátek 14–19; sobota a neděle 10 – 19 hodin
Za kolik: Dospělí 250 Kč, studenti a senioři 180 Kč, děti 130 Kč

Fotogalerie
60 fotografií