V souvislosti se zřízením nových tramvajových tratí se už léta hovoří například v Libuši, v Bohnicích či Dolních Chabrech. „Taková myšlenka tu opravdu je. S ohledem na to, že Letňany, které dnes mají zhruba 20 tisíc obyvatel, jich za 10 nebo 20 let budou mít 75 tisíc, je rozšíření MHD potřeba,“ sdělil dříve na dotaz zřízení tramvajové trati do Prahy 18 její starosta Zdeněk Kučera (ANO).

Existuje určitá vize v územních plánovacích dokumentech, že by tramvajová trať byla vedena ze Spořilova na Opatov a následně na konečnou autobusů Jižní Město, tedy do ulice Opatovská,“ odpověděl v minulosti na totéž téma starosta Prahy 11 Jiří Dohnal. Novou tramvajovou trať kýženě očekávají také ve Slivenci. Další rozvoj kolejí bude nicméně probíhat podle nově ustanoveného dokumentu, který schválili pražští radní.

Jen tam, kde to má smysl

„Jde o aktualizaci materiálu předešlé rady z roku 2017, který sleduje rozvoj páteřního systému MHD, který je tvořen metrem a tramvajemi,“ sdělil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Město by se podle něj mělo řídit minimálně do roku 2030.

„Dokument stanovuje plánované trasy rozvoje tramvajové sítě s cílem zavedení tramvajové dopravy v relacích, kde jsou právě tramvaje výhodné,“ uvádí písemný materiál, který radní schválili. „Jedná se zejména o lokality vhodné k využití síťového efektu stávající stabilní tramvajové sítě nebo zcela nové trasy vycházející z platné i připravované územně – plánovací dokumentace. Přitom je dbáno na to, aby rozvoj tramvajové dopravy směřoval právě do lokalit, kde je to účelné.“

Záměrem magistrátu je rozšiřovat tramvajovou síť tak, aby zmírnila autobusovou dopravu, a to především na nejvíce exponovaných trasách. Rozumí se tím lokality, které jsou z dopravního hlediska obsluhovány pouze autobusy. Tak jako je tomu v případě Bohnic.

Do Bohnic po kolejích

Do okrajové část Prahy, v níž žije bezmála 20 tisíc obyvatel, se lze v rámci MHD dostat pouze autobusem, byť do nedalekých Kobylis zajíždí jednak metro, tak i tramvaje. A právě tramvajová trať by se měla v brzkých letech začít linout z Kobylis do Ďáblic. Její zřízení by mělo vyjít na částku přesahující miliardu korun a konečná stanice by se měla nacházet na jižním konci Lodžské ulice, tedy přibližně poblíž míst severního vstupu do areálu Botanické zahrady hl. m. Prahy.

Do konce roku bychom chtěli mít hotový návrh projektové dokumentace pro územní a stavební řízení. V případě hladkého průběhu povolovacích řízení bychom mohli trať začít stavět nejdříve v roce 2025 a zprovoznit ji zhruba za šest let, tedy přibližně v roce 2027,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Petr Witowski.

Co nás čeká letos? „Tramvajová smyčka Zahradní Město, kde běží realizace. Tramvajová trať Barrandov – Holyně, kde zahájíme realizaci v pátek, a tramvajová trať Divoká Šárka a Dědina, která je ve velice pokročilém stádiu přípravy,“ vypočítal na tiskové konferenci Scheinherr. „Tramvajová trať na Václavském náměstí je také ve velice pokročilém stádiu přípravy, a zároveň je v běhu i příprava trati vedoucí ke strahovskému stadionu.“

Elektrifikace autobusových tratí

Nově schválená strategie mimo jiné počítá se zavedením tramvajových tratí do případných revitalizovaných brownfieldů. Jedním z těch nejznámějších je bývalý areál Nákladového nádraží Žižkov, kde by do budoucna měla vzniknout nová čtvrť pro zhruba 15 tisíc obyvatel, do níž by zajížděla právě i tramvaj.

„Na Nákladovém nádraží Žižkov k tomu můžeme využít i stávajících kolejí bývalé železniční trati,“ řekl dříve Adam Scheinherr. „Všechny projekty včetně tramvajové trati koordinujeme s novým rozvojem území a zároveň tramvajová trať také počítá s chystanou Jarovskou ulicí, kterou by trať mohla pokračovat dále do Malešic,“ dodal.

„Strategie rozvoje tramvajových tratí je rovněž plně v souladu s probíhajícími projekty elektrifikace autobusových linek, které jsou zaměřeny na trasy a směry vhodné nadále k zajištění obsluhy silniční dopravou, převedenou díky elektrifikaci do ekologicky vhodnějšího módu,“ stojí dále v dokumentu, který pražští radní schválili.

Navrhované tramvajové tratě a elektrifikace autobusových linek si žádným způsobem nekonkurují, naopak ve vzájemné symbióze vytvářejí spolehlivý a k životnímu prostřední přátelský systém MHD na úrovni požadavků 21. století.“ V minulosti se hovořilo o elektrifikaci autobusových linek č. 131, 137, 176 a 191.

Zhodnocení nemovitostí

„Materiál je důležitý, protože chceme mít jasnou strategii a hodnocení tramvajových tratí podle jejich přínosu,“ uzavřel Scheinherr s tím, že na základě dokumentu bude možné získat dotace z fondů Evropské unie. Radní hl. m. pro oblast majetku Jan Chabr (TOP 09) v rámci přípravy nových tratí ocenil, že zbudováním nových tramvajových tratí dojde díky lepší dopravní obslužnosti ke zhodnocení některých nemovitostí v majetku Prahy i k jejich případnému využití. Konkrétně zmínil stadion Strahov, kde by do budoucna mělo vzniknout Muzeum totalitních režimů 20. století.

Video
Video se připravuje ...

29. října 2019 se do ulic Prahy vypravila speciální tramvaj, kde se lidé mohli ledacos dozvědět o příznacích mozkové mrtvice i o tom, jak se zachovat v případě, že je u některých lidí poznají. David Zima

Fotogalerie
60 fotografií