Šéfka auditu tvrdě o Babišovi: „Oligarchové se nesmí obohacovat na úkor daňových poplatníků“
Podle předsedkyně rozpočtové kontroly Evropské komise Moniky Hohlmeierové (CSU) není důvod nevěřit závěrům auditní zprávy, podle které je český premiér ve střetu zájmu a nadále ovládá svoje firmy. Šéfka kontrolní mise Holhlmeierová v rozhovoru pro Blesk Zprávy řekla, že za dobu svého působení nepamatuje podobný případ srovnatelného rozsahu, který by se týkal předsedy vlády jiného členského státu. Není možné tolerovat, aby se oligarchové obohacovali na úkor daňových poplatníků, tvrdí.
Paní předsedkyně, premiér Andrej Babiš (ANO) nadále zpochybňuje závěrečnou auditní zprávu Evropské komise a pevně si stojí za názorem, že není ve střetu zájmu. Jak to vnímáte?
Já plně důvěřuji Evropské komisi (EK) a jsem přesvědčena o tom, že auditoři odvedli svoji práci objektivně, odborně a v souladu s mezinárodně platnými kontrolními mechanismy. Pokud auditoři EK dospěli k závěru, že předseda vlády Andrej Babiš (ANO) je ve střetu zájmu, tak já nemám důvod o tomto závěru pochybovat.
Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) tvrdí, že auditoři EK nemohou vykládat český zákon o střetu zájmu, resp. že ho může vykládat pouze český soud...
Článek 61 Evropského finančního nařízení o Fondu soudržnosti říká, že členské státy mají a musí uplatňovat účinné mechanismy proti střetu zájmů v rámci svých správních a kontrolních systémů. Z tohoto důvodu musela Komise do svých vyšetřování a analýz zahrnout i český zákon o střetu zájmů.
Při výkladu českého práva se Komise odkázala na nález Ústavního soudu České republiky, který potvrdil, že český zákon o střetu zájmů se vztahuje na předsedu vlády Babiše.
Jaké budou další kroky Evropské komise směrem k České republice?
Ve zprávě, která byla zveřejněna, žádáme českou vládu, aby provedla několik opatření. Já osobně vyzývám českou vládu a jejího předsedu vlády, aby spolupracovali s Komisí, nezúčastňovali se falešných veřejných agitací a řídili se všemi doporučeními auditní zprávy. Čeští občané by neměli trpět a platit za to, že český předseda vlády Andrej Babiš (ANO) nedodržuje ani české ani evropské právo.
Řešila Komise někdy v minulosti podobný střet zájmu?
Nevím o žádném podobném případě srovnatelného rozsahu, který by se týkal předsedy vlády jiného členského státu. Ale samozřejmě existují i jiné případy, kdy přidělování finančních prostředků EU zavdávají podněty k diskusím a korekcím.
Jak takovým situacím účinně předcházet?
Výbor pro rozpočtovou kontrolu již roky zdůrazňuje, že naléhavě potřebujeme účinné mechanismy pro předcházení střetu zájmů a boji proti němu. Právě během naší loňské mise jsme poukázali na to, že v České republice bohužel neexistují žádné účinné mechanismy, které by střetu zájmů dokázaly zabránit.
Veřejné financování - ať už se jedná o fondy EU nebo národní programy - by mělo splňovat rámec veřejného zájmu. Aby se nestalo, že se z peněz daňových poplatníků obohatí pár lidí, ať už vládnoucí garnitury, zločinců nebo oligarchů.
Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO) řekla, že chce najít způsob a podniknout takové kroky, aby mohla svůj nesouhlas s auditem obhájit před Evropským soudním dvorem. Je něco takového možné?
V každém fungujícím systému založeném na zásadách právního státu existuje svobodný a rovný přístup k nezávislému a neutrálnímu soudnictví. To je samozřejmě také případ EU. Je právem české vlády a také právem premiéra Babiše, aby se proti rozhodnutí EK odvolal, případně aby nechal přezkoumat závěry auditu před soudem.
Mohlo by se stát, že by Česká republika přišla o všechny subvence, včetně těch z mimořádného fondu obnovy? Četla jsem, že Evropská komise zvažuje proti České republice uplatnění pravidla dodržování právního státu.
Komise preventivně pozastavila všechny platby, které by mohly být potenciálně ovlivněny střetem zájmů. Výboru pro rozpočtovou kontrolu záleží na tom, aby čeští daňoví poplatníci nemuseli platit za nelegálně získané dotace. Pokud jde o prostředky z fondu obnovy, je odpovědností české vlády, aby peníze utratila za projekty, které jsou v souladu s pravidly EU a ve prospěch široké veřejnosti. A zejména, aby je investovala do společností, které vážně poškodila koronavirová pandemie.
Co máte konkrétně na mysli?
Nezbytnými předpoklady pro řádné vyplácení dotací jsou nezávislost a neutralita orgánů, rovné zacházení se všemi žadateli, bezpečný přístup k nezávislému soudnictví pro každého, účinné mechanismy proti korupci a střetu zájmů, jakož i rozsáhlé informace o možnosti žádat o programy z koronavirového fondu pro obnovu. Cílem této nové právní úpravy je zajistit, aby finanční prostředky byly investovány spravedlivě a nestranně.
Pokud by česká vláda tato kritéria nedodržela, hrozilo by, že by peníze ze strukturálních fondů EU byly České republice pozastaveny, případně by je musela vracet. Rozpočtová podmíněnost platí stejně pro všech 27 členských států, nejen pro Českou republiku. Evropský parlament plně podporuje Komisi v přijímání vhodných opatření a sankcí, ať už se jedná o Českou republiku nebo jiný členský stát EU. Dlužíme to nejen českým, ale i evropským daňovým poplatníkům!
Monika Hohlmeier je skutečně špičková komisařka. Hloupější najít v širokém okolí Bruselu, je velmi těžké najít. Má ale výborného asistenta, toho udavačského rychlokecala od Pirátů!!!