O nutnosti vybudovat železniční spojení mezi centrem Prahy a Letištěm Václava Havla v Ruzyni jednal pražský magistrát už v roce 1996. Po této neskutečně dlouhé době se zdá, že svoji finální podobu má nejen plánovaná trať, ale i některé klíčové zastávky. Poté, co loni SŽ uveřejnila podobu železniční zastávky Nádraží Veleslavín, před pár dny na sociální síti Instagram zveřejnila i vítěznou podobu chystané zastávky Letiště Václava Havla.

Zahloubená stanice a k terminálu „suchou nohou“

Tu navrhlo architektonické studio Idhea, tedy stejné, které vyhrálo mezinárodní architektonickou soutěž na podobu zastávky Nádraží Veleslavín, která se bude na nové trati nacházet jen pár kilometrů blíže centru města. „Nová stanice Praha – Letiště Václava Havla bude zahloubená a to v místech, kde se nachází Aviatická ulice. Nové nádraží bude disponovat dvěma kusými kolejemi obklopujícími ostrovní nástupiště,“ popsala pro Blesk mluvčí Správy Železnic Nela Friebová.

Stanice bude mít dva vestibuly. Z toho západního se cestující snadno dostanou do terminálu 2, východní vestibul pak propojí železniční zastávku s terminálem 1. „Zejména přístup do terminálu 2 bude velmi krátký, Letiště Praha připravuje jeho dostavbu v koordinaci se Správou železnic tak, aby se cestující do něj dostali „suchou nohou“,“ sdělila mluvčí.

Nyní je nutné před samotným zahájením stavby provést ještě poslední krok. „Správa železnic teď připravuje tendr na zpracovatele dokumentace pro stavební povolení,“ uvedla Friebová. Předpokládaná cena chystané dokumentace je asi 100 milionů, její součástí pak bude i digitální model budoucí železniční zastávky.

Vlakové spojení je nutnost

Přímý železniční spoj vítá i samotné letiště. „V EU v tuto chvíli existují pouze další dvě letiště srovnatelné velikosti, která nemají kolejové napojení s centrem města, jedná se o berlínský Tegel a Dublin,“ řekl dřívější mluvčí pražského letiště Roman Pacvoň. Předpokládá se také, že lidé budou více využívat právě železniční dopravu, která bude pohodlnější a sníží se tak užívání taxíků a autobusů. To vše by do budoucna mělo ulevit hlavně v současné době extrémně přetížené Evropské třídě. Nové spojení by mělo cestu z letiště do centra Prahy zvládnout za 25 minut.

Proměna letiště samotného

Díky nové železniční zastávce se změní i nejbližší okolí obou terminálů. Vznikne zde hned několik budov. Kromě dvou parkovacích domů zde vznikne i tzv. Skywalk. Tato třípodlažní stavba bude jakousi komunikační tepnou mezi terminály, dalšími budovami i zmiňovanou zastávkou. V návrhu se také počítá, že zde vzniknou obchody, restaurace a další služby, které patří k modernímu letišti.

Zastávka Letiště Václava Havla je součástí nově plánovaného železničního propojení mezi Prahou a Kladnem, jejíž součástí je i právě zmiňovaná odbočka na letiště. Zastávka by se měla začít stavět nejpozději v roce 2024, v roce 2028 by na ní měli vystoupit i první cestující.

Fotogalerie
19 fotografií