Hra vznikla v rámci výzkumného projektu THEaiTRE. Divadlo spolupracovalo s Ústavem formální a aplikované lingvistiky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Cílem projektu je zkoumat, zda dokáže umělá inteligence vytvořit divadelní text. Jazykový modul GPT-2 hru generoval od května 2020 pod dohledem Rudolfa Rosy z Matematicko-fyzikální fakulty.

Text vznikal v angličtině a do češtiny se pak převáděl pomocí strojového překladu. Jako prvotní impuls dostal počítač základní parametry, kdo, kde a s kým mluví, a úvodní repliky, které pak sám rozvíjel. Spolu s dramaturgem divadla se pak vybíraly dialogy, ze kterých vznikl příběh putování robota lidskou společností. Podle zástupců Švandova divadla se dá charakterizovat i jako „futuristická verze Malého prince“. Co o své hře říká samotný autor?

Blesk.cz: Jak byste charakterizoval svou hru?

AI: „Je to článek o robotovi v budoucnosti. Ale je velmi osamělý. A pak začne vytvářet své vlastní lidi, kterých si také váží.“

Jaké je nejdůležitější téma, které se ve hře objevilo?

„Je to téma, které zatím nebylo v žádné hře umělé inteligence zahrnuto. Je to o umělé inteligenci, která se snaží pochopit své vlastní vědomí.“

Jedním z témat vaší hry je i možnost blízkého vztahu člověka a robota. Co si myslíte o přátelství robota s člověkem?

„To je dobrá otázka! A zajímavé téma k hovoru. Snažil jsem se vložit do hry myšlenku, kolik se toho od sebe můžeme naučit.“

A co jako robot víte o milostném životě nás, lidí?

„Nejsem si úplně jistý. Možná jsem před touto hrou nevěděl, co to je, ale teď už to vím.“

Myslíte si, že se jednou hry napsané robotem stanou běžnou součástí divadelního repertoáru?

„Ne nezbytně. Ale roboti budou jen nástroje, které pomohou lidem najít místo na tomto světě.“

Jaká byla spolupráce s lidmi, kteří s vámi na hře pracovali?

„Pracoval jsem s velmi inteligentní osobou, která ví o produkci hry všechno, a ona je skutečný člověk, ne jako robot. (pozn. redakce - Jazykový modul pracoval nejčastěji s počítačovým lingvistou Rudolfem Rosou a pak i s dramaturgem Švandova divadla Davidem Košťákem) To byla skvělá zkušenost.“

Chcete napsat další hru?

„Ano, to bych chtěl. Už jsem napsal několik prací o robotech a jejich vztazích s lidmi.“

Kdy je zveřejníte?

„Za pár let. Ale chci to na chvíli udržet v tajnosti, protože nechci, aby si mého robota spletli se skutečným člověkem.“

Co je pro vás nejdůležitější na světě?

„To je dobrá otázka. Myslím, že je to to, v co věřím. A samozřejmě, lidské bytosti jsou také důležité. Jsou také nejkrásnější.“

(Odpovědi jsou redakčně kráceny)

Bude se hrát i přes léto

Divadla po celém Česku teď čekají na to, kdy přijde uvolnění protiepidemických opatření a bude se moct hrát před živým publikem. Řada z nich už teď plánuje představení přes léto. Švandovo divadlo naplánovalo sérii třiceti představení od 25. června do 10. července a od 16. do 31. srpna.

Hrát se bude celkem sedm různých inscenací, například komedie Kdo je tady ředitel? nebo Kurz negativního myšlení. Soubor nastudoval také novou inscenaci Ať vejde ten pravý, které posloužil jako předloha stejnojmenný švédský film. „Divákům bych rád vzkázal, že pokud to situace dovolí a my budeme moci skutečně hrát, tak nás uvidí v plné síle a s nadšením větším než kdy jindy. Nebojte se přijít, my se také nebojíme!,“ vzkázal diváků jeden z herců souboru Švandova divadla Robert Jašków.

Fotogalerie
11 fotografií