PID zahrnuje dopravu v Praze a Středočeském kraji. Hlavní město ročně dotuje PID více než 15 miliardami korun. Další peníze platí Středočeský kraj za veřejnou dopravu na svém území. Praha roční kupon na MHD v roce 2015 zlevnila z původních 4750 na nynějších 3650 korun.

Magistrát MHD výrazně dotuje, podařilo se ale ušetřit

Praha ceny pro jednotlivou jízdu měnila naposled v roce 2011, od té doby zůstávají stejné. Díky investicím do rozvoje infrastruktury pražské MHD (otevření dalších stanic metra, oprava tramvajových tratí, nákup a modernizace vozidel, atd.) výrazně pokleslo krytí nákladů tržbami. Svůj podíl na tom má i pandemie koronaviru, v průběhu které výrazně klesly příjmy z hromadné dopravy. Jednak v Praze nejsou žádní turisté, jednak Pražané kvůli snížené mobilitě MHD využívali spíše sporadicky.

„Náklady mezi lety 2010 až 2020 v důsledku popsaných vlivů stouply o 4, 942 miliardy Kč. V důsledku růstu nákladů a stagnace tarifních sazeb krytí nákladů tržbami kontinuálně klesá a v roce 2020 pokryly tržby 14 % nákladů, avšak náklady byly průběžně sníženy o 0,76 miliardy Kč. Pokud očistíme náklady i tržby o dopady koronavirové krize, bylo by krytí nákladů tržbami v roce 2020 pouhých 19 %,“ stojí v dokumentu, který v pondělí radní schválili.

„Přestože náklady na provoz MHD v minulých letech výrazně stupaly, podařilo se nám v minulých letech ušetřit okolo 800 milionů jenom přesoutěžením nevýhodných smluv. Další úlevu přinesla redukce objemu dopravy, ke které jsme přistoupili vzhledem k pandemii koronaviru, kvůli které se výrazně snížila mobilita,“ sdělil na tiskové konferenci náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě)

Společný postup se Středočeským krajem

Praha se musela se Středočeským krajem dohodnout na společném postupu, protože doprava je úzce provázaná. Společně se plánují i jízdní řády, upravují jízdní trasy a musí tedy odpovídat i ceny jízdného. Za 30minutovou jízdenka zdraží z 24 na 30 korun, 90minutová pak zdraží z 32 na 40 korun.

„Středočeský kraj schválil zvýšení jízdného už v březnu. Náš systém dopravy je ale úzce provázán, a pokud by zvýšení nechválila i Praha, nemohli by Středočeši zdražení realizovat. Hrozilo tak omezení několika linek, což by mělo za následek masivnější dojíždění do Prahy automobilovou dopravou, a tomu chceme zabránit,“ vysvětlil primátor Zdeněk Hřib (Piráti). K pravidelné valorizaci jízdného by mělo docházet zhruba jednou za 4 roky.

Nižší jízdné pro lidi v nouzi

Novinkou je rapidní snížení ceny měsíčního kuponu pro lidi v hmotné nouzi, kterých je v Praze asi 5,5 tisíce. Magistrát tím chce zabránit jízdě načerno a následným exekucím. Zároveň je toto snížení i reakcí na koronavirovou krizi, kvůli které se řada Pražanů ocitla ze dne na den bez práce. Zvýhodněný kupon bude stát 165 korun oproti standardním 550 korunám. Bude však nutné svoji situaci doložit. Jakou cestou se magistrát vydá, ještě není v tuto chvíli jasné.

„V tomto kroku jsme se inspirovali Libercem, který podobnou úlevu zavedl nedávno. Nepředpokládáme, že by se tento krok nějak zásadně projevil v rozpočtu, tito lidé si většinou jízdné nekupují žádné, proto doufáme, že lidem ve složité životní situaci vyjdeme vstříc a zároveň do pokladny přiteče alespoň nějaká suma peněz,“ sdělil Scheinherr. „Lidé se také nebudou muset ohlížet, jestli mohou vzít práci dále od svého bydliště. I to jim může pomoct se z hmotné nouze dříve dostat,“ doplnil náměstka Jan Čižinský, zastupitel a předseda Prahy Sobě

Opozice: Zdražování života v Praze

Podle opozičního hnutí ANO se po zdražení nájemného, vody nebo svozu odpadu jedná o další zásah do peněženek občanů. „Dramatické zvýšení jednorázového jízdného pro všechny Pražany jen těžko vyváží sleva pro lidi v hmotné nouzi, kterých je v Praze asi 5500, byť je to jistě bohulibý počin. Očekávali jsme, že koalice představí i významné provozní úspory v DPP, ale zjevně se šetřit nechystá,“ uvedl místopředseda zastupitelů ANO Ondřej Prokop.

Loni se v médiích objevila informace, že současné vedení města chce roční kupon znovu zdražit, a to skokově na 5500 korun. Scheinherr v pondělí zopakoval, že k takovému zdražení se město přistoupit nechystá.

Fotogalerie
22 fotografií