Fialové zóny umožňují lidem s trvalým pobytem v Praze 9, lidem vlastnícím nemovitost v městské části nebo podnikatelům, kteří mají v deváté městské části sídlo nebo provozovnu, parkovat ve všech vyznačených zónách, pro něž mají zakoupené parkovací oprávnění. Území Prahy 9 bude v rámci navržených zón placeného stání rozděleno do dvou menších celků. Občané si tak mohou vybrat, zda si zakoupí oprávnění pro parkování v celé městské části za 1200 korun ročně pro jedno auto, nebo pouze v jedné oblasti za 600 Kč, senioři pak za 350 korun.

Původně měly být zóny na celém území Prahy 9, tedy i tam, kde dosud neplatily, platné již od 4. ledna 2021. Termín platnosti rozšíření a úpravy zón byl podle dřívějšího vyjádření radního pro dopravu v Praze 9 Tomáše Holečka (ODS) posunutý mimo jiné proto, že v pandemické době hrozilo, že by se lidé, kteří by si chtěli vyřídit parkovací oprávnění, v prostorách úřadu mohli shlukovat. Posunuté bylo zprovoznění zón i v sousedních Letňanech, kde měl systém původně rovněž platit od 4. ledna. Nakonec začnou zóny placeného stání v Praze 18 platit od letošního 5. dubna.

Zóny se v moderní podobě poprvé objevily v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila již v roce 1982. Následně byly rozšířeny a fungují v Praze 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 16 a 22. Část radnic je nezavedla na celém svém území, ale ve vybraných částech a postupně je rozšiřují. Zřizovatelem zón v Praze je hlavní město Praha, správcem je Technická správa komunikací hlavního města.