Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Uvízlá loď blokuje Suez: Mírně se pohnula. A fronta 321 lodí u průplavu i zdržení dodávek

Aktualizováno -
27. března 2021
21:38
Autor: ČTK, sova - 
26. března 2021
17:55

Suezský průplav zablokovala uvízlá loď Ever Given a potíže mají náhle dopravci a obchodníci - na obou stranách kanálu se nachází lodě, které by se rády dostaly na druhu stranu, ale nemohou. Potíže s dodávkami má nyní i řetězec IKEA, uvedla CNN. V sobotu se opět snaží v Suezu uvolnit kontejnerovou loď. A na povolení proplout čeká 321 lodí.

V Suezském průplavu dnes pokračují pokusy o vyproštění velké kontejnerové lodě, která tuto vodní cestu blokuje od úterý. Dnes se podařilo pohnout se zádí a kotvou, stále však není jisté, kdy bude loď schopna opět vyplout, oznámila správa průplavu.

Loď Ever Given dlouhá 400 metrů se v úterý při silném větru zaklínila šikmo přes jižní část kanálu a zablokovala jednu z nejrušnějších vodních cest světa.

Bagry už do pátku odstranily kolem 20.000 tun písku kolem lodi. Nizozemská firma pracující na uvolnění plavidla uvedla, že by se loď mohlo podařit uvolnit na začátku příštího týdne za pomoci těžkých remorkérů, bagrování a přílivu.

Zástupce správy průplavu v sobotu oznámil, že hlavní příčinou incidentu nemůže být silný poryv větru ani písečná bouře, jak se původně uvádělo.

Rabía: Ve hře lidské chyby

Šéf správy průplavu Usáma Rabía na tiskové konferenci řekl, že až skončí vyšetřování, budou uplatněny finanční sankce. "Silné nárazy větru a meteorologické faktory nejsou hlavní důvody potíží té lodě. Ve hře mohly být lidské chyby nebo technické problémy," řekl Rabía.

Pokud se nepodaří plavidlo Ever Given uvolnit dnes, další pokus bude následovat v neděli. Technika se snaží odebrat z jeho okolí písek a k odtahu do hlubší vody jsou připraveny tažné čluny. Rabía také sdělil, že kormidlo a lodní šroub těžkého plavidla už jsou v chodu.

321 lodí čeká na povolení proplout

Na povolení použít průplav čeká podle egyptského tisku 321 lodí.

Šéf správy průplavu dodal, že někteří dopravci jsou připraveni odklonit trasy svých lodí kolem mysu Dobré naděje, ale zatím to nikdo neudělal. Trasa kolem Afriky by dopravu zboží prodloužila o dva týdny.

Obavy obchodníků

Globálně přitom panují obavy, jaké následky bude mít přerušení logistického řetězce na ceny řady komodit, k jejichž transportu se egyptský kanál čile využívá.

„Kontejnery naplněné produkty IKEA na palubách lodí blokovaných u Suezského průplavu by mohly ′vytvořit omezení v našem dodavatelském řetězci′, pokud budou zpoždění přetrvávat, řekl mluvčí IKEA CNN,“ upozornila novinářka Ana Cabrera.

Potíže se protáhnou na týdny?

Egyptský prezident Abdal Fatah Sisí ve čtvrtek ohledně vyproštění lodě hovořil o 48, maximálně 72 hodinách. Nizozemská společnost Smit Salvage, která už se podílela na vyzvednutí lodi Costa Concordia či ponorky Kursk, ale mluví o dnech až týdnech.

Správa Suezského průpravu v pátek informovala, že po vybagrování 20 000 metrů krychlových písku se do vyprošťování zapojí remorkéry. Bagry se musí dostat do hloubky 12 až 16 metrů, uvedla agentura AFP. S vyproštěním lodi by na začátku příštího týdne mohl pomoci také příliv.

Na místě pomáhá i sací rypadlo

Společnost BSM informovala, že vedle běžných bagrů na místo přibylo i speciální sací rypadlo, které dokáže za hodinu přemístit 2000 metrů krychlových materiálu.

Obavy z narušení dodavatelského řetězce má například Německo. Přes egyptský průplav se do SRN dováží téměř pětina ropy.  Závislý na transportu přes suezskou úžinu je také tamní chemický průmysl.

Pokusy o odblokování Suezského průplavu, který způsobila loď Ever Given, zatím selhávají (26. 3. 2021) Pokusy o odblokování Suezského průplavu, který způsobila loď Ever Given, zatím selhávají (26. 3. 2021) | ČTK / ©Maxar Technologies

Otazníky kolem dodávek kávy a dalších produktů

Kromě toho se přes kanál z Afriky a části Asie do Evropy dostávají také kávové boby, z kterých se produkují zrna typu robusta.

Podle některých analytiků blokáda zasáhne i automobilové odvětví v Evropě. To je z velké části závislé na principu tzv. just-in-time dopravy, což je způsob okamžitého zpracování součástek po jejich dodání. Ušetří se tak náklady za jejich skladování.

Odhad pojišťovny hovoří o miliardách dolarů týdně

Suezem ročně propluje 30 procent veškeré kontejnerové dopravy a obecně jím proudí asi 12 procent objemu zboží, s nímž se ve světě obchoduje. Loni touto vodní cestou proplulo 19 000 lodí, což je přes 50 plavidel denně. Specializovaný časopis Lloyd's List denní ztráty v celosvětovém obchodu vyčíslil na 5,1 miliardy dolarů (113,1 miliardy Kč) ve směru nákladu mířícího západním směrem a na 4,5 miliardy dolarů v opačném směru.

Německá pojišťovna Allianz v pátek škodu na světovém obchodu vlivem blokády vyčíslila na šest až deset miliard dolarů týdně.

Problém i pro české spotřebitele?

"Suez je pro globální trh extrémně významný, jde přes něj 12 procent veškerého obchodu. Z poloviny se jedná o kontejnerové lodě se zbožím počínaje elektronikou, oblečením, parfémy až po automobily. Další čtvrtinu tvoří ropné či LNG tankery, z dalších 16 procent jde o přepravu komodit jako uhlí, železná ruda nebo obiloviny,“ řekl ekonom Boris Tomčiak pro lidovky.cz.

„Lidé se musí připravit na několikadenní či týdenní zpoždění,“ dodal ekonom Finlord.

„Přímo ve frontě před Suezským průplavem máme dva kontejnery. Pro objednávky, které jsou stále v Číně, hledáme náhradní řešení. Aktuálně odhadujeme, že zboží na cestě bude mít deset až čtrnáct dní zpoždění,“ uvedl šéf logistiky Alza.cz Michal Ondomiši. 

Zdeněk Kopečný ( 28. března 2021 17:32 )

Každou loď musí doprovázet 4 egyptští lodivodi (pro 4 úseky průplavu), maximální dovolená rychlost je 11 až 16 km/h, aby nedocházelo k poškozování břehů (z cs. Wikipedie). Kontejnerová loď Ever Given je 400 m dlouhá a asi 60 m široká, plně naložená má ponor 14,5 m. Je to jedna z nejdelších lodí v provozu (z en. Wikipedie). – Ten pán tady nebo co je (flesch2z) by jim tam měl jistě radit co a jak mají dělat To by se všichni nasmáli, když je mu to k smíchu

mbmb ( 27. března 2021 12:51 )

zajimavy clanek a podepsany autorem,sice prevzato ale super.(ctk sova) Nechapu proc tohle nema redakce L.Smuclerove.

Zobrazit celou diskusi