Radní dnes schválili, že dlouhodobé výjimky pro vjezd bude odbor pozemních komunikací magistrátu udělovat jen autobusům veřejné dopravy, veřejně prospěšným organizacím na základě doporučení Prahy 1 a hotelům s kapacitou nad 50 lůžek, přičemž každý hotel může získat jen jeden souhlas.

U krátkodobých souhlasů pravidla omezují jejich platnost na tři dny, jeden žadatel jich bude moci ročně získat nejvýše šest a mezi vydáním dvou po sobě následujících výjimek musí uplynout alespoň měsíc. Nově také musí všechny autobusy vjíždějící do centra splňovat alespoň emisní normu EURO 4, od července 2022 pak EURO 6.

Zóna omezení pro autobusy zahrnuje i zákaz vjezdu pro auta nad 3,5 tuny, které je platné mezi 8:00 a 18:00. U nákladních vozů již radní schválili pravidla pro udělování výjimek loni v listopadu, dlouhodobé povolení podle nich můžou získat jen vozy pro zásobování, údržbu infrastruktury, svoz odpadu nebo stěhovací firmy.

Kromě zóny zahrnující historické centrum existuje širší oblast, kam nesmí auta nad šest tun a autobusy tam nesmí parkovat mimo vyznačená parkoviště. Sahá severojižně od Bubenče po Braník, na západě zahrnuje Smíchov kolem Vltavy a severně od Plzeňské ulice a na východě část Vinohrad a Vršovic.

Centrum Prahy se před pandemií koronaviru potýkalo s negativně vnímanými důsledky turismu, mezi které patřily i tzv. hop on - hop off mikrobusy, vozící turisty po městě a komplikující dopravu. V historickém centru již dříve magistrát s pomocí změny zákona docílil zákazu vozítek segway, objevily se však jiné atrakce podobného typu. Spory mají vedení centrálních městských částí a magistrátu i s firmou Lime, která provozuje rovněž kritizované elektrické koloběžky. Magistrát také předloni zakázal v širším centru provoz tzv. pivních kol, určených k popíjení alkoholu. Zákaz sice nejdříve zrušil soud, po rozhodnutí vyšší instance však jeho platnost nedávno potvrdil.