Plaga pro Blesk o maturitách 2021: Co se mění, proč odmítl Babiše a zvažoval rezignaci?
Ministr školství Robert Plaga (za ANO) uhájil před premiérem podobu maturit. Odmítl návrh Andreje Babiše, aby letošní zkouška byla uznána jen úředně. Plaga v rozhovoru pro Blesk Zprávy popsal jasný systém maturit i podobu vysvědčení. Promluvil také o rezignaci a podobě zkoušek v případě, že bude žák v karanténě nebo izolaci.
Pane ministře Plago, po jednání s premiérem Andrejem Babišem jste představil podobu letošních maturit. Můžete garantovat, že je to konečné rozhodnutí?
Je potřeba mít na paměti, že ta situace je pro studenty, ale i kantory těžká, ale je zároveň potřeba jim dát jistotu, jak to letos s maturitami bude. Tato úprava je jednoznačně konečná a je tím správným balancem, vzhledem k tomu, že od ledna, co jsme upravili minulé úpravy, došlo k vývoji situace, který nepředpokládalo ani ministerstvo zdravotnictví.
Reagujeme na to tedy tímto způsobem. Tato úprava by měla zaručit, že maturita bude mít hodnotu i v časech pocovidových. To znamená, že zaručí to státní minimum a zároveň žáci budou mít i potřebnou odbornost, co se týká profilových či odborných předmětů. Berme tuto verzi jako finální.
Jaké termíny by si tedy studenti měli nyní určitě zapamatovat? Kdy bude státní maturita, kdy školní část a kdy také čekají žáky přijímací zkoušky na střední školy?
Posun didaktických testů je ze začátku května (3. až 5. 5.) na konec května (24. až 26. 5.), kdy očekáváme, že ta epidemická situace bude výrazně lepší, a to včetně proočkovanosti.
Profilová část maturitní zkoušky se také mění. To stávající období bylo od 16. května do 25. června. Nově to bude od 1. června do 23. července. Stanovení konkrétních termínů je vždy na řediteli dané školy.
Co se týká jednotných přijímacích zkoušek, tak tam dochází k posunu, budou se tedy konat na začátku měsíce května.
Může se stát, že maturity budou nakonec distančně?
Rozhodně ne, co se týká didaktických testů. Jejich podoba je jasná. Jsou to testy CERMATu, které probíhají prezenčně, žáci budou mít ale více času na jejich realizaci. Ale forma bude standardní, tedy prezenční.
Může se stát, že žák nebude moci kvůli karanténě či izolaci maturitu absolvovat, co pak?
Samozřejmě myslíme na to, že žák může být i covid pozitivní. Pro tento případ bude platit mimořádný termín zkoušky, který je dán na začátek července, aby doběhly všechny karanténní nebo izolační lhůty.
A co opravný termín při neúspěšném absolvování maturity?
Pokud se bavíme o neúspěchu při maturitní zkoušce, tak bude vypsaný standardně podzimní termín. Tak jako je to v každém roce.
Nepovinná bude pro žáky ústní maturita z českého a cizího jazyka. Jakým způsobem dají maturanti vědět škole, že se této zkoušky nechtějí účastnit?
Má to povahu jako každý jiný volitelný předmět. Takže si tento volitelný předmět buď vyberete, nebo nevyberete. A škola tak bude jasně vědět, jestli ústní zkoušku z českého jazyka, případně ústní část z cizího jazyka bude chtít ten který student absolvovat, nebo ne.
Jak pak v tom případě bude vypadat maturitní vysvědčení?
V případě, že si žák nevybere volitelný předmět - v tomto případě ústní z českého nebo cizího jazyka, tak bude uvedený pouze prospěch z didaktických testů a pak tam budou uvedené ty profilující, odborné předměty - tedy další dva až tři té školní části maturit.
Vysoké školy jsou autonomní a rozhodují se samy. Budou k takto nastavené maturitě ale nějak přihlížet?
Pokud vysoké školy budou chtít komplexní zkoušku z českého jazyka, tak tam předpokládám, že když se někdo bude chystat na studium humanitních oborů, tak si dobrovolně u maturity vybere i ústní část českého jazyka, aby splnil podmínky výběrového řízení té dané vysoké školy. Stejně tak když někdo půjde směrem technických oborů, tak předpokládám, že tam naopak nebude ta komplexní část ústní zkoušky vyžadována.
Přesto, nehrozí, že vysoké školy budou dělat mezi maturanty rozdíly?
Tak jak v době pandemie komunikujeme napřímo do datových schránek jednotlivých škol, tak stejně tak náměstek pro vysoké školy, vědu a výzkum komunikuje s rektory. I oni tak mají informace o tom, jakým způsobem jsme přistoupili k maturitám, aby na to mohli zareagovat a zohlednit pro studenty i přijímací zkoušky. Zároveň tak dostanou informace i studenti, kteří tak budou mít šanci zohlednit svůj výběr v rámci profilové části maturity.
Bude se nějak prodlužovat čas na složení jednotlivých zkoušek?
Určitě. Už v lednu jsme na tu situaci reagovali a prodloužili jsme u českého jazyka a u cizích jazyků tu původní časovou dotaci o 10 minut, u matematiky pak dokonce o 15 minut. Na didaktický test z českého jazyka tak budou mít maturanti 85 minut, z cizího jazyka 110 minut a z matematiky dokonce minut 135.
Předpokládáte, že k maturitám dojde v letošním roce většina maturantů, která k nim má dojít?
Už v lednu jsme dali školám pokyn, aby se v druhém pololetí primárně soustředily na maturitní předměty a cílily distanční výuku na přípravu k úspěšnému složení zkoušek a zároveň, aby kvalifikace probíhala na základě pololetního vysvědčení. Předpokládám tedy, že možnost konání zkoušek využije co největší počet studentů.
Vzhledem k tomu, jak výuka v posledních dvou školních letech probíhala, dá se předpokládat nějaká vyšší neúspěšnost u maturit?
Myslím, že ta neúspěšnost nebude vyšší, ale bude standardní. Obdobné obavy tu byly i minulé jaro, ale nakonec se ukázalo, že ta úspěšnost byla v některých předmětech dokonce lepší než v obvyklých letech. Je to především o přípravě, která i tak může probíhat v distanční formě, pokud mluvíme o didaktických testech. Zároveň jsme možnost přípravy posílili také o aplikaci do mobilních telefonů, kde si studenti mohou testy z minulých let vyzkoušet a podívat se, kde a v čem dělají chyby. Vyplněno už je v tuto chvíli takto na 60 tisíc testů. Zároveň budeme uvolňovat také výuková videa s těmi nejtypičtějšími úlohami didaktických testů. Věřím, že ta úspěšnost bude tedy stejná, nebo možná ještě lepší, než byla v těch předchozích letech.
Proč jste nepřistoupil na to, co požadoval premiér Andrej Babiš, tedy úřední maturity pro všechny?
I když můžeme mít řadu výhrad ke stávající podobě například testů CERMATu, a tu debatu jsme otevřeli už před covidem, tak je potřeba říct, že ta státní část maturit má dát garanci certifikovaného minima, které student splňuje bez ohledu na to, na jakou školu chodí. Zároveň jsme po dohodě s asociacemi, ale i Svazem průmyslu a dopravy došli k názoru, že je potřeba zachovat odbornost. Tedy to, co pak studenti potřebují pro uplatnění na trhu práce. A to úřední udělení maturity by tyto obě dvě věci znegovalo.
Byla to nouzová varianta. Když se podíváte na Slovensko (právě Slovenskem vedle Velké Británie premiér argumentoval - pozn. red.), tak to minulý rok k té úřední maturitě přistoupilo, ale letos už tento model nezvolilo.
Bylo složité premiéra takto přesvědčit, aby neprosazoval nejdříve úřední maturitu, pak nějaké tři formy zkoušek, aby nakonec ve středu ráno řekl sám, že jeho návrh nebyl dobrý?
Naprosto vnímám, že premiérův návrh byl jednostranný. A on to i sám při té naší schůzce potvrdil. Spousta studentů - budoucích maturantů - mu prý psala. Je naprosto legitimní, že premiér toto téma zvedne, ale je naprosto také legitimní, že já jako ministr školství, který je za to zodpovědný, prosazuji variantu, která balancuje všechny názory a není jednostranná. V tomto duchu také probíhala ta naše komunikace.
Na druhou stranu jste pak nevystoupili společně na tiskové konferenci a neodprezentovali společně podobu maturit. Takže to na jednotu moc nevypadá...
Naše tisková konference byla plánovaná, ale vzhledem k tomu, že se děla řada dalších věcí, tak premiér pokračoval na další schůzky. Takže tu hledáte něco, co tu určitě není.
Chtěl byste být v dnešní době maturantem?
Nemám radost, jaká situace je. Není to lehké ale jen pro maturanty, ale je těžká pro nás všechny. Je potřeba na to reagovat, a to jsme teď udělali. Těším se, až budeme mít tyto těžkosti, dobu covidovou za sebou.
Když si vzpomenu, jak jsem se obával maturitní zkoušky v době necovidové, tak jsem si tehdy myslel, že je maturita ta nejtěžší věc, která mě v životě čeká. Ale tento poslední rok ve funkci mi ukázal, že maturita byla oproti tomu reálně jednoduchá věc.
Zvažoval jste v posledním roce, ať už kvůli maturitám, nebo kvůli situaci ve školství v době covidové, svou rezignaci?
Ne.
Jen tak pro osvezenim pameti...V padesatych letech bylim potreba pravnici, lekari, inzenyri.Takze....v roce 1953 vb treti tride strsdni skoly donutili ty nadanejsi jit do Gymazia/ TEHDY jEDENACTILETKY/ A a zjiskal sem rok....
V dnesni situaci,,,,to asi predseda vlady m vidi realne a pragnaticky