Od dětství byl spíš samotář, který se rád někam zašil a přemýšlel. Protože měl tátu hokejového trenéra, všechno v jeho životě se točilo kolem hokeje. Dodnes si vybavuje okamžik, kdy tátovi řekl, že miluje vodu a chtěl by raději na jachty. „Tak tohle ne, Martine,” řekl táta a Martin se dalších jedenáct let věnoval hokeji, který mu šel spíš průměrně. Měl problém se soustředěním a do toho pořád tréninky, takže ho po základní škole poslali na potravinářský učňák vyučit se na řezníka - uzenáře. Martin chtěl spíš na kuchaře, ale prý na to neměl výsledky. „Režim, kdy se střídá krátký a dlouhý týden by stejně nevyhovoval hokeji, a tak jsem se podřídil,” říká Martin Kocura.

Záblesk vysvobození přišel v pětadvaceti. Martin v té době objevil horské kolo a s kamarádem jezdil do lesů kolem Kokořína. „Byl jsem pořád v lese, kde jsem nemusel nad ničím přemýšlet. Prostě jsem letěl kolem stromů a vnímal jsem to prostředí a kolo pod sebou,“ vzpomíná Martin, který v té době pomáhal kamarádům s rozvojem distribuce jedné cyklistické značky a současně se pustil do stavby bike parku v lese nedaleko Neratovic. „Byla to krásná část mého života, ale jednou to muselo skončit, abych se posunul dál,” říká Martin, kterému se naskytla příležitost splnit si dlouholetý sen o gastronomii.

V té době dostal nabídku jít vařit do Hergetovy cihelny po boku šéfkuchaře Marka Raditsche. Díky němu mohl sledovat trendy v gastronomii a vařit z nejkvalitnějších surovin. V roce 2011 zažil další zlomový okamžik, kdy se musel znovu rozhodnout. Mohl zůstat v kvalitní prosperující restauraci, nebo zkusit něco nového a to se nakonec stalo. Připojil se k nově vzniklé firmě, která po České republice zakládala kamenné prodejny se sortimentem od českých farmářů.

Tím, že byl blízko gastronomii, začal přemýšlet o vlastním podnikání. Aby získal prostředky, rozprodal vše, co měl, založil firmu s názvem „V rovnováze” a přestěhoval se do Jižních Čech, kde sehnal první provozovnu a rozjel svůj první projekt pod značkou „Jím Jídlo”. Pro nedostatek prostředků musel projekt ukončit a po dvou letech se znovu obrátil na kolegyni Báru Buchtelovou. Měl nový nápad, tentokrát chtěl vytvořit rychlou svačinku na výlety, do práce nebo do auta, která by byla alternativou rychlého, avšak zdravého stravování. Za pár měsíců měl třináct lidí připravených sehnat investora, aby mohl pustit do světa produkt s názvem Rychlovka

Autor: Jakub Ouvín

Jako poradkyně pro výživu mu zůstala Markéta Dvořáková, k ní se přidali odborníci na obchod, marketing a investice. Začátkem roku se sešel s potenciálním investorem a to firmou Baroque - bistro & market, která provozovala luxusní restaurace ve třech památkových objektech v Česku a vlastní eshop Baroquemarket.cz. V současnosti se Rychlovka prodává několika na sobě nezávislými kanály, jako je síť kamenných obchodů Sklizeno nebo přední online distributoři včetně Rohlik.cz. 

Martin razí heslo „Jídlo není všechno”. „Zní to kontroverzně, ale naplňuje to naší představu o tom, že k tomu, aby jídlo naplnilo svůj potenciál, potřebuje i účast každého svého uživatele,” myslí si Martin a vysvětluje, že jídlo jako zdroj živin a energie je nezbytné, ale lidské tělo bez kvalitního spánku, pravidelného pohybu, pozitivního vnímání světa a láskyplného nastavení svého života, jsou investice do jídla vyhozené peníze. Kriticky vnímá i různé diety, které v těle vytvářejí spíš stres. „Rychlovka je plnohodnotné jídlo pro chvíle, kdy nemáš tak úplně čas si připravit snídani, svačinu, oběd nebo večeři. Doufám, že vám bude chutnat,” říká Martin Kocura.