Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Světový úspěch českých vědců. Průlomová metoda může pomoci v léčbě alzheimera i nádorů

Autor: Pavlína Horáková -
12. února 2021

Světové prvenství českých vědců může pomoci při léčbě i prevenci Alzheimerovy či Parkinsonovy choroby nebo některých nádorových onemocnění. Tým vědců Ústavu molekulární a translační medicíny při Univerzitě Palackého v Olomouci jako první na světě představil průlomovou metodu ke zkoumání procesů v buňkách, které vedou ke vzniku neurodegenerativních nemocí. Nejen o tom, jak může tato nová převratná metoda ovlivnit budoucnost medicíny, ale také proč vědci do lidké buňky vypálili i logo Blesku, jsme hovořili s prvoautorem studie Martinem Mistríkem ve čtvrtečním Epicentru Blesk zpráv.

„Dosud nikdo nikdy nebyl schopen buňky poškodit a pozorovat takovým způsobem, jako to děláme momentálně my,“ uvedl v pořadu Epicentrum olomoucký vědec Martin Mistrík. Pokusil se celý proces laicky přiblížit: „My tu buňku popálíme ve velmi malém mikroskopickém měřítku, takže na té buňce nebo uvnitř té buňky uděláme takový puchýř a vlastně se pak můžeme dívat, jakým způsobem ta buňka na tu popáleninu reaguje.“

Video  Světový úspěch českých vědců. Průlomová metoda z Olomouce může pomoci v léčbě Alzheimera i nádorů  - Pavlína Horáková, Lukáš Červený

Průlomové je, že takto cíleně poprvé na světě umí poškodit právě proteiny v buňce. To je zásadní vzhledem k tomu, že staré a poškozené bílkoviny mohou v lidském těle způsobovat problémy vedoucí až k rozvoji Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby či nádorových onemocnění.

Nejčastější příčina demence

Přibližně 40 milionů lidí na světě trpí Alzheimerovou chorobou. Ta poškozuje část mozku řídící paměť, myšlení a jazykové schopnosti a v současné době je tato choroba nejčastější příčinou demence. Postihuje téměř třetinu lidí starších 80 let. „Zajímavé je to, že vůbec náklady spojené s léčbou Alzheimerovy nemoci například v Americe jsou v současné době vyšší, než kolik spotřebují náklady na léčbu nádorových a kardiovaskulárních nemocí dohromady. Takže je to obrovský problém. A ta současná věda hodně tápe, co se týká toho alzheimera. To souvisí i s tím, že chybí metody, jak alzheimera studovat,“ popsal prvoautor studie, která by právě v tomto ohledu mohla nabídnout vědě odpovědi na některé dlouho nezodpovězené otázky.

Objev ocenil i významný vědecký časopis Nature Communications, který výsledky studie publikoval a registruje už velký zájem vědecké obce. Olomoučtí výzkumníci pro názornost do jedné buňky vypálili i tvar loga Blesku. Pokud vás zajímá, co se s ním v lidské buňce dělo, podívejte se na celý záznam čtvrtečního Epicentra s vědcem Martinem Mistríkem.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Další videa