Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

500 tisíc za TikTok: Babišova vláda schytává kritiku za kampaň, s youtubery točí i Blatný

Aktualizováno -
30. ledna 2021
00:20
Autor: Jaroslav Šimáček, Jakub Veinlich - 
29. ledna 2021
09:30

TikTok. Čínská sociální síť proslavená krátkými videi často ztřeštěného rázu, na které se baví mládež. A kam zabrousil Úřad vlády, aby tam prý šířil prostřednictvím youtuberů Anny Šulcové a Jakuba Gulaba osvětu v době koronakrize. Pochvaluje si to i Andrej Babiš (ANO), byť prý tuhle síť neznal. Strakovka však čelí za tuhle kampaň kritice, která se na ni snáší. A to především za částku 500 tisíc korun bez DPH na nákup reklamního prostoru na TikToku, YouTube a Instagramu. Co má kampaň přinést a jde o dobře vynaložené peníze, které navíc vyfakturovala firma jednoho z dvojice influencerů? A proč peníze nakonec odmítli využít?

„Strakovka je prý ode dneška i na TikToku, sice nevím, co to je, ale doma mi to občas ukazují děti,“ informoval ve čtvrtek odpoledne premiér Andrej Babiš (ANO) - shodou okolností v době, kdy vláda rozhodovala o zpřísnění opatření v Česku a následně oznamovala, co má všechno život v Česku a sociální kontakty dále utlumit.

Vláda se v době koronakrize a přísného omezování setkávání lidí zaměřila na sítě a rozhodla se odstartovat novou kampaň. A to prostřednictvím dvojice mladých youtuberů - Anna Šulcová a Jakub Gulab ve vládních službách začali točit krátká videa, která zamíří nejen na TikTok.

Cena za pořízení reklamního prostoru? 500 tisíc korun. Jenže tenhle půl milion brzy začal rezonovat diskuzemi právě na sítích. Lidé se začali podivovat, do čeho peníze z jejich daní jdou. 

První videa Anny a Jakuba ve službách Babišovy vlády

První počin youtuberské dvojice přinesl poměrně suchopárnou představovačku Strakovy akademie, kde vláda sídlí - toho, že jsou na zdi obrazy premiérů včetně Andreje Babiše, jaký je tam výhled z okna a kde má okna Babiš.

„Stát je v rozkladu. Premiér ani nedorazí na tiskovku, ale v tu samou chvíli propaguje na Twitteru nový účet Úřadu vlády na TikToku. Stál 500 000 Kč z peněz daňových poplatníků a můžete se tam podívat, jaký má premiér výhled z okna,“ rýpl si do startu kampaně předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek.

V pátek ráno pak na twitterovém účtu ministerstva zdravotnictví následovalo další video o délce 17 sekund - s Annou Šulcovou a hostem v podobě hlavního epidemiologa IKEM Petrem Smejkalem. 

Youtuber: Rozpačitý start a kámen úrazu

Právě v začátku kampaně vidí problém youtuber Johny Machette, občanským jménem Jonáš Čumrik.

„Fascinuje mě na tom v rámci komunikace to, že první vykopávací video nám jako divákům ukazuje lustr ve Strakovce a kde je okno pana premiéra. To pro mě byl největší šok. Samozřejmě jsem zvědavý i na další videa, ale nejvíc mě šokovalo to, že pokud něco takového spouštím, začnu tímhle videem, které teď najdeme na TikToku. Za mně je to největší komunikační fail,“ řekl Blesk Zprávám Čumrik.

K následujícímu kratičkému videu s epidemiologem Smejkalem pak poznamenává: „Kdyby tohle byl první výkop, kdyby byl tohle první content, který uvidíme, tak to podle mě teoreticky vůbec nikoho nezajímá. Ale to, že se najednou ukáže částka, která byla fakturována na agenturu jednoho z influencerů, a první content v rámci komunikační kampaně je: podívejte se na lustr a okno, to je podle mě celé kámen úrazu.“

Za peníze daňových poplatníků

Start kampaně Úřadu vlády s mladými youtubery začal rychle rezonovat sociálními sítěmi. Částka 500 tisíc korun se pod to podepsala nemalou měrou. „Víte, že peníze, které jste odevzdali za propagaci /nevím čeho/ na TikTok, jsou i moje? Jako moji zaměstnanci jste tedy hrubě pochybili a žádám vysvětlení. Nebo raději váš odchod na smetiště dějin. Díky za kladné vyřízení,“ ohradil se komentátor ČT Jaromír Bosák na Twitteru.

Pozornost budí i aktéři natáčení. Anna Šulcová na sebe negativně upozornila v roce 2019 videem, kdy radila na Instagramu dát si igelitový pytlík na hlavu při převlékání, aby se nerozmazal make-up.

Youtuberka Šulcová je přitom vlivnou influencerkou s výrazným dosahem - jen na svém profilu na Instagramu má nyní přes 850 tisíc sledujících.

Feri: Je TikTok to pravé ořechové?

Pro srovnání poslanec TOP 09 Dominik Feri, který na svém Instagramu informuje mladé uživatele o vládních opatřeních, má nyní 969 tisíc sledujících.

„Aby byla vláda aktivní na sociálních sítích, to je v zahraničí úplně běžné a v pohodě. Otázkou je, jestli je TikTok pro instituci to pravé ořechové. A také když se ze státních peněz platí úředníci na tiskových odděleních vlády a ministerstev, tak jestli by to nezvládli sami. Ale budiž,“ uvedl Feri k aktuálnímu počínání vlády.

K vládní komunikaci však přidal ještě jednu poznámku. „Důležité je nicméně vnímat, že vláda může mít účtů na kolika sítích chce, pokud ale budou ministři komunikovat protichůdně a rozporně, ničemu to nepomůže. Stejně tak pokud bude vláda opatření vymýšlet od stolu a v den, kdy se o nich rozhoduje, bez jakéhokoliv plánu nebo delší úvahy,“ dodal místopředseda poslaneckého klubu Topky.

Úřad vlády: Je to menší kampaň

„Ten nápad nás nadchl. Během chvíle jsme se dohodli a začali spolupracovat. Jako Úřad vlády jsme Aničce a Jakubovi poskytli prostory k natáčení a propojili je s vědci a vybranými odborníky. S těmi pak ve velice krátkém čase natočili a zprodukovali svá videa,“ vysvětluje však Vladimír Vořechovský, ředitel tiskového odboru Úřadu vlády.

Kritiku odmítá. „Není to žádná senzace. Oni za námi přišli, řekli nám, že chtějí pomoct vládě s dezinformační kampaní, nabídli nápad na videa. Řekli nám, že za to chtějí nula, tak jsme řekli, že je ještě lepší a my jsme za půl milionu nakoupili mediální prostor. Něco na TikToku, něco na Instragramu, něco na YouTube, abychom ta videa podpořili,“ popisuje Vořechovský pro Blesk Zprávy zrod nové kampaně.

Šulcová v pátek večer pak na twitteru uvedla, že peníze se svým kolegou Gulabem odmítli. „Moc mě mrzí, jak se k tomu lidé postavili, a tak to nyní po negativních ohlasech odmítneme a peníze na nákup reklamního prostoru nebudou využity. Spoléháme teď tedy na to, že šíření podložených informací je na každém z vás,“ uvedla.

Video  Babiš: Musíme přitvrdit, situace není dobrá. A Blatnému vytkl chyby  - ČTK
Video se připravuje ...

Kovy: 500 tisíc z veřejných peněz? Fakt mimo

Kriticky se postavil k zakázce Úřadu vlády i youtuber Kovy - občanským jménem Karel Kovář.

„Pardon, já se 8 let snažím k podobným věcem nevyjadřovat, ale 500 tisíc na TikTok z veřejných peněz na kampaň pro vládu s agenturou (= pochybný tiktoker s litrem vkladu) je fakt mimo. V téhle době, kdy se stát zadlužuje na desetiletí. Úžasný. Až budu příště platit daně, juchnu si,“ vzkázal na twitteru.

Vořechovský z Úřadu vlády však tvrdí, že o žádný problém nejde. Půl milionu jsme dali do tohoto, co nemusíme soutěžit, a do 15. 2. se bude vše prezentovat. Je to menší kampaň Úřadu vlády,“ řekl Blesk Zprávám s tím, že v plánu je i kampaň větší.

Firma Medialer, která v této již probíhající menší kampani nakoupila prostor na TikToku, patří právě jednomu z dvojice Jakubu Gulabovi, který pomohl Úřadu vlády nakoupit reklamní prostor. Založil ji loni na konci listopadu, sídlo má v paneláku na pražském Chodově.

„Nevzal si za to ani korunu. Dali jsme mu peníze a půl milionu utratil za nákup mediálního prostoru,“ poznamenává Vořechovský.

Blatný a Prymula s youtubery na TikToku

To, že se Úřad vlády objevil na TikToku, je tak prý jen dopadem této spolupráce, videa mají zamířit i na další, v Česku přece jen zaběhlejší platformy Twitter, Facebook a Instagram.

Úřad vlády v nich slibuje právě i odborníky - vystoupit v nich mají mj. ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO), epidemiolog, exministr a Babišův poradce Roman Prymula nebo třeba imunolog Zdeněk Hel či primářka z Bulovky Hana Roháčová.

Topolánek v údivu: Co tam bude vláda dělat?

Z údivu však nevycházejí ani další. Expremiér Mirek Topolánek poznamenal: „Doteď jsem si myslel, že TikTok je čínská síť, kde děti a Pavel dělají kraviny, sledují to děti a Pavel a úchylové, co sledují vše, kde jsou děti. Co tam ten Úřad vlády ČR bude dělat? A vlastně co, vždyť je to už úplně jedno.“ Narážel přitom na šílené tanečky polonahého starosty Řeporyjí Pavla Novotného (ODS), který se do vod TikToku vydal už před časem.

„Nápad těch úspěšných mladých lidí, kteří mi řekli, že o pandemii informují na svých sítích už dlouho, a teď mají chuť udělat ve spolupráci s Úřadem vlády kampaň, a to dokonce zadarmo, se mi samozřejmě líbil. Je skvělé, že to s mými kolegy dotáhli do konce. Moc jim děkuju, že v téhle době takto pomáhají veřejnosti s osvětou,“ uvedl však ke kampani premiér Babiš.

K nákupu reklamního prostoru na TikToku youtuber Johny Machette poznamenává: „Já si myslím, že ta komunikační linka je tam celkem jasná. Může to sloužit jako komunikační nástroj k oslovení mladší populace. Vláda má silný Facebook předsedy, nejmladší však oslovuje žlutý vykřičník Dominika Feriho, popř. komunikace Pirátů. Hnutí ANO chyběl někdo, kdo by dokázal promlouvat řečí mladých, a vypadá to, že se toho ujala právě Anička Šulcová s Jakubem Gulabem.“

Šulcová: Vyvracíme spoustu mýtů

Debaty o dezinformacích mají probíhat i na další nové sociální síti Clubhouse.

„V jednotlivých spotech, které teď pravděpodobně často uvidíte napříč sociálními sítěmi, vyvracíme spoustu mýtů a šíříme podložené informace, jelikož jsme měli tu možnost pracovat s těmi, co tomu rozumí nejvíc. V každém spotu vás odkazujeme také na stránky covid.gov.cz, kde každou dezinformaci odborníci blíže popisují. Mám z tohoto projektu velkou radost, věřím v něj a věřím v nás,“ uvedla na svém vlogu ke kampani Šulcová, která jinak svůj TikTok plní odlehčenějšími kousky, spojenými mj. i se světem módy.

Za své video s igeliťákem na hlavě se v minulosti omlouvala. „Bylo to vytrženo z kontextu. I poté jsem se podílela na řadě charitativních projektů. Myslím si, že mám dosah, chci ho využít a pracuji, jak nejlíp umím. Všechno, co dělám, dělám srdcem a stojím si i za tímto projektem,“ řekla nyní Šulcová pro Novinky.cz.

Její počin, kdy představila lustr ve Strakově akademii a výhled z okna, se již stal i předmětem parodií. Úsměvné video natočil i reportér Janek Rubeš. Rozhodl se na něm ukázat prostory před Strakovou akademií. Zdarma. „Všechny splašky z Úřadu vlády vytékají touto trubkou přímo do Vltavy. Očkujte se,“ utahuje si z klipu.

Youtuber psal proti Babišovi

Naběhli si však i samotní youtubeři, kteří se do vládní kampaně pustili. Youtuberský kolega Šulcové Gulab má totiž na svém Twitteru z minulosti řadu příspěvků, kdy se nepříliš lichotivě vyjadřoval v souvislosti s premiérem Babišem a vyhraňuje se vůči němu.

Nyní si však spolupráci s Babišovou vládou pochvaluje. „Bylo mi ctí spoluvytvořit pro Česko jednu z nejsledovanějších a nejdůležitějších kampaní roku 2021. Zapojili jsme přední české odborníky a hlavně mladé lidi. Podařilo se nám získat na projekt 500k a celou částku jsme rozložili na nákup placené inzerce přímo na TikToku, YouTube a IG,“ napsal Gulab v pátek na Twitteru.

Jeho dřívější komentáře mu ale nyní diskutující často připomínají. „Volám s babi. Já: koho jsi volila letos? Babi: ať jdou všichni do p*dele, nevolila jsem nikoho. Já: ani Babiše, když ti teď dal 5 tisíc? Babi: ten ať jde taky do p*dele,“ napsal Gulab v říjnu 2020.

Jistým problémem pak pro některé kritiky je, že nová kampaň byla odstartována v době, kdy již běží kampaň před volbami do Poslanecké sněmovny. Šulcová a Gulab nyní čelí narážkám na to, že se „zaprodali“ propagaci ve prospěch ANO.

„Vzhledem k tomu, že jsem narazil na prezentaci těchto dvou lidí, kteří tvrdí, že když svůj obličej někomu propůjčují, tak je to vlastně propůjčení značce nebo firmě, se kterou souzní, kterou používají, která jim přijde skvělá a pak se pod to podepíší, tak mě právě překvapuje, že svůj obličej propůjčují současné vládě na komunikaci,“ řekl Blesk Zprávám Johny Machette.

„Přijde mi správné dělat tady kampaň na očkování, ale zároveň se musím ptát, zda to není celé jen zabalená komunikace toho, že je toto volební rok. Nemůže toto být komunikační nástroj předvolební kampaně na mladé? A na to odpověď neznám,“ připouští youtuber.

Půl milionu. Je to hodně?

A protože peníze jsou i v tomto případě první v řadě, Johny Machette reaguje i na dotaz, zda je 500 tisíc korun na nákup reklamního prostoru na TikToku, Instagramu a YouTube hodně, či málo.

„Já bych potřeboval znát ještě pár detailů. Kolik obsahu tímto formátem propagujeme? Ve smlouvě, která je zveřejněná, se uvádí, asi tři nebo čtyři formáty právě na TikToku. Tam bych řekl, protože ty ceny znám z osobní zkušenosti, že ta cena je vlastně malá,“ podotýká youtuber. „Z osobní zkušenosti si myslím, že v rámci mediálního budgetu firmy investují do mediálního prostoru daleko víc,“ poznamenává.

Další akvizice tohoto střihu se však chystá i na Úřadu vlády. Podle serveru Mediář.cz Úřad vlády hledá kreativní agenturu, která dodá obsah kampaně na podporu očkování, kdy maximální výše objednávky činí 3,5 milionu korun. „Soutěžíme větší kampaň, kam se mi sešly čtyři nabídky,“ potvrdil Blesk Zprávám Vořechovský.

Opoziční smršť

Kriticky se však ke kampani Úřadu vlády staví další představitelé opozice. „Strašně bych zase chtěl žít v době, kdy budeme mít na to, vyhodit půl milionu za propagaci vlády na čínské sociální síti pro teenagery. Tahle doba tu ale ještě není,“ míní šéf STAN Vít Rakušan.

„Vláda a ministerstvo zdravotnictví nemá žádnou strategii a komunikaci ke covidu a očkování! Frčí dezinformace, ale ministři mají čas blbnout na TikToku! Proberte se, Strakovko, a začněte dělat, co dělat máte a co nezvládáte. Bez Dominika Feriho by velká část lidí neměla žádné informace,“ rýpl si předseda KDU-ČSL Marian Jurečka.

„Od jara apelujeme na vládu, aby zlepšila komunikaci (a to se fakt nevylepší TikTokem), ukazovala data, řídila se plánem a byla sama příkladem v dodržování opatření. Náš AntiCovid tým navíc doslova chrlí návrhy. Odezva? Ještě menší než žádná,“ postěžovala si šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová.

Video  Blatný o vládním TikToku s mladými youtubery: Kritiku nechápu. Nejde o pózování na sítích  - Blesk Zprávy / ČTK
Video se připravuje ...

Blatný: Není to o pózování na sítích

Ministr  Blatný čelil v pátek odpoledne na své tiskovce dotazu na nový vládní TikTok a to, zda mu přijde vhodné pózovat na sociálních sítích ve chvíli, kdy umírají lidé a řeší se zpřísnění opatření.

„To je velmi zvláštní otázka, protože to, co je cílem reklamy, cílem této formy propagace nebo kampaně, kterou inicioval Úřad vlády a my jsme se k němu připojili, je to, že s pomocí těchto mladých lidí se dostane informace k jejich rodičům, prarodičům. Ten mediální zásah je obrovský, to jsou desítky a stovky tisíc sledujících. Já úplně nerozumím té kritice,“ odpověděl Blatný.

„Protože to není, aspoň z mého pohledu, kampaň pro vládu a nebo pro někoho, pózování na sociálních sítích, aby se člověk sám ukázal. To je snaha dostat informaci o očkování a epidemii mezi mladé lidí způsobem, který oni pochopí a který budou sdílet a který potom řeknou babičce: hele babi, já jsem viděla tady tohlecto, ono to opravdu má cenu. Toto je něco, co by spíš zasloužilo pochvalu, než kritiku,“ dodal ministr.

Premiér Babiš má na svém Facebooku pořad Čau lidi:

Video  Babiš lázeňský a jeho koronaléto: Bahno, nejlepší masáž v životě a relax v Třeboni i Mariánkách  - Facebook - A. Babiš
Video se připravuje ...

 

marmat ( 18. srpna 2021 17:50 )

A jmenujte mi JEDINOU věc, za kterou od opozičních Slepenců - naprosto posedlých intrikánů "nesklízí" vláda kritiku ?

marmat ( 18. srpna 2021 17:47 )

villon: Kdo Vám tyhle "hověziny I.A.kat," sponzoruje?
To je hrozná úroveň...zkuste se uvolnit !Ve vlastním zájmu.

marmat ( 18. srpna 2021 17:44 )

villon :Uvolněte se prosím, začal jste se vzteky doslova obracet "naruby" !

marmat ( 18. srpna 2021 17:43 )

villon : Hnilička být ve Slepencích , tak by jel dál.....takhle funguje Premiér...
Dá mu plot do PS a audit jako "třešinku"-obratem !

marmat ( 18. srpna 2021 17:40 )

pokrok : Zkuste se nějak/aspoň malinko ovládat....čouhá z Vás velká panika a zoufalství, taky tragikomická posedlost - skoro na léčbu !

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa