Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Brněnská žlutá a zákaz aut. Jak můžou vypadat města (po)covidové budoucnosti?

Autor: mav, CNN - 
24. ledna 2021
05:00

Urbanisté a architekti v teorii i praxi adaptují města na lockdowny. Udrží se změny? A které z radikálních návrhů, jako třeba monitoring kanálů, chytré chodníky či bezpečná gastrozóna z Brna, budou utvářet město po pandemii? ptá se server CNN.

Pro zastánce neznečištěných měst bez aut, kterými se dá chodit, nabídly pandemické zákazy nevídanou příležitost vyzkoušet radikální změny, za které dlouho lobbovali.

Když lockdowny výrazně omezily využití silnic i hromadné dopravy, radnice různě po světě uzavíraly některé ulice pro auta ve prospěch cyklistů či rozšiřovaly chodníky, aby chodci mohli dodržovat dvoumetrové odstupy.

A jako se do benátských kanálů vrátily medúzy a do Bombaje se po dlouhé době začali stahovat plameňáci, tak se i chodci a cyklisté vydávají do míst, kam se dřív neodvážili. Radnice jim vycházely vstříc s přesvědčením, že se takto sníží riziko přenosu koronaviru a také zlepší fyzička občanů.

Kalifornský Oakland na tři měsíce v rámci Programu pomalých ulic uzavřel autům na 10 % svých ulic, respektive rozmístil značky průjezd zakázán. „Byly nainstalovány bariéry na podporu využití více než 34 kilometrů ulic po celém městě pro chůzi na delší vzdálenosti, jízdu na invalidním vozíku, běhání a cyklistiku,“ informovala radnice na webu projektu. „V další fázi se na křižovatky nainstalovala zlepšení pro bezpečnější přístup občanů ke klíčovým službám jako obchodům s potravinami a testům na covid-19. Na základě obdržené zpětné vazby odbor dopravy plánuje vytvořit nový program Pomalých ulic na vyžádání v roce 2021.“

Kolumbijská Bogotá, podle studie Inrix nejucpanější město planety, vyznačila 75 km provizorních cyklopruhů. New York dal k dispozici pěším přes 11 km ulic, aby zmenšil davy v parcích.

Mnohde pandemie zafungovala jako katalyzátor reforem, například v Paříži, která na jaře přidala 50 km cyklopruhů (a radnice na periferii dalších 100). „Zůstanou natrvalo, pracujeme na tom,“ řekla rádiu Europe 1 primátorka Ane Hidalgoová v listopadu. A to včetně radikálního kroku „dálnice pro kola“ v centru; tříproudová ulice Rue de Rivoli teď má v každém směru dva pruhy pro cyklisty, třetí zbyl autobusům, taxíkům a některým výjimkám. V červnu tam tak napočítali denní průjezd 14 tisíc kol oproti dvou tisícům na podzim 2019.

Zároveň pařížský region rozjel projekt velkých cyklotras, který má doplnit příměstské vlaky RER. Na stavbu či úpravu devíti velkých tras o celkové délce 680 km vyčleňuje region 300 milion eur (7,8 miliardy Kč).

Jiné iniciativy řešily konkrétnější opatření na boj s nákazou. Radnice některých amerických i australských měst přenastavily semafory, aby chodci nemuseli mačkat tlačítka a vystavovat se riziku nákazy. Tak jako tak jsou na mnohých přechodech jen „placebo čudlíky“, které zelenou nijak neuspíší. Například Providence, hlavní město státu Rhode Island, tradiční tlačítka ruší natrvalo.

Další epidemické zlepšováky jsou zatím ve fázi návrhů. Studio rakouského architekta Chrise Prechta vymyslelo Parc de la Distance – Park odstupu. „Za pandemie byly všechny veřejné parky v Rakousku zavřené, uvažovali jsme, jak by veřejné prostory mohly vypadat v souladu s pravidly o rozestupu?“ Přišli s nápadem rozčlenit park labyrintem metrových živých plotů, který z malého prostranství najednou udělá dvacetiminutovou procházku. V kombinaci s chytrými branami monitorujícími vstupy pak labyrint zajistí i rozestupy od ostatních.

Designér Antonio Lanzillo z Milána, těžce zasaženého v první vlně pandemie, zase navrhl jednoduchou ideu pro veřejné lavičky: rozdělit je plexisklem jako na poště, aby na sebe spolusedící neprskali. Jeho krajan Umberto Menasci přišel s plexisklovými buňkami i na plážích.

Zahrádky a terasy

Česká firma Hua Hua Architects zase vymyslela Gastro Safe Zone – bezpečnou zónu pro restaurace. Jasně žluté barvy na zemi vybízejí kolemjdoucí, aby dodrželi bezpečnou vzdálenost od stolů. Na stolech a sedátkách s měděným povrchem by neměly ulpívat viry, snadno půjdou čistit. Zatímco restaurace a kavárny běžně mívají „zahrádky“ či „terasy“ na části chodníku či náměstí těsně přiléhající k provozovně, Gastro Safe Zone roztahuje stolky do prostoru.

„Brněnská náměstí ještě po dlouhou dobu nebude možno využít k velkým akcím, dala by se tak proměnit ve velké městské zahrádky,“ uvedli architekti, jejichž nápad oslovil představitele Brna i jeho městských částí.

High-tech řešení pro zobrazení dvoumetrového odstupu vymyslelo studio Tariq Khayyat Design Partners ze Spojených arabských emirátů. Jejich koncept Walk of Life (možno přeložit jako Promenáda života) spočívá v chodníku z chytrých dlaždic, které se rozsvěcí v patřičné vzdálenosti okolo každého chodce, a vymezují tak jeho prostor.

„Šest stop/dva metry se může stát novou základní jednotkou při plánování měst a parků,“ řekla CNN Sara Jensen Carrová, která ve své nové knize Topography of Wellness rozebírá, kterak vývoj měst reagoval na epidemie cholery, tuberkulózy i obezity. Například sanatoria na léčbu tuberkulózy kolem poloviny minulého století inspirovala klinicky bílou estetiku modernistické architektury.

Péčí o hygienu a zdraví často radnice zdůvodňovaly demolici hustých chudinských čtvrtí, třeba slumů v Londýně či Josefova v rámci pražské asanace. Za epidemie SARS roku 2003 se soudilo, že šíření tehdejšího koronaviru v Hong Kongu usnadnilo husté zalidnění. Vývoj nynější pandemie to ale zpochybňuje, zrovna Hong Kong, který se navíc od té doby ještě zahustil, s virem SARS-CoV-2 bojuje docela úspěšně. A třeba New Orleans na tom bylo za první vlny výrazně hůř než hustěji zabydlená města USA.

Hudba a tanec

Bejrútské studio RG/A zase uvažuje, jak umožnit hudební akce s živým publikem. „Taneční klub zapojuje mnoho smyslů, stimuluje sluch, zrak i hmat, doteky a blízkost jsou zde klíčové. Za covidu-19 se stále chceme scházet, ale v menších skupinách; stále se vítáme, ale minimalizujeme fyzický kontakt. Musíme zkoumat alternativní způsoby clubbingu a stimulace našich smyslů, když si nelze užívat hmat.“ Architekti tak nakreslili klub rozdělený na mnoho tribun a menších sekcí, kde se setkají přátelé, ale – aspoň na pohled – budou stále součástí velkého roztančeného davu.

Možná uvidíme rozmach automatických dveří. Možná nová popularita městského farmaření zmírní hrozbu zásobování supermarketů. Čidla v kanálech možná budou monitorovat, zda či kde se rozmáhá některá choroba.

„Teprve se uvidí, které z nápadů se uchytí, pokud vůbec nějaké, ale každý z nich naznačuje, že praxe rozestupů a nejistota z veřejných povrchů tu mohou zůstat ještě dlouho po současné krizi,“ uzavírá CNN.

Video  Restaurační zahrádky v Brně zdarma: Zájem hospodských je veliký a stoly už se staví.  - Markéta Malá
Video se připravuje ...

Zobrazit celou diskusi