Autobaterie je součást vozu, na kterou někteří řidiči nesáhnou, jak je rok dlouhý. A to se jim může vymstít. Pokud totiž není správně udržovaná, hrozí, že v zimních mrazech ztratí kapacitu a auto nenastartujete.

Podle odborníků z ÚAMK se nemusí bát ti, kdo si baterii nechali před zimou zkontrolovat v servisu. Vážné problémy totiž hrozí při dlouhotrvajících mrazech výrazně pod –10 °C. Starší baterii ve špatné kondici ale může potrápit i menší mráz. Takhle problémům předejdete.

SLEDUJTE NAPĚTÍ

Problémy s baterií odhalíte pomocí voltmetru, některé vozy ho měří samy, nebo lze zakoupit i přístroj, který zapojíte do zapalovače. Plně nabitá baterie by měla mít klidové napětí okolo 12,7 V.

Jakmile klesne na hodnotu 12,6 V a níže, začínají problémy. Při 12,2 V už v baterii začne krystalizovat síran olovnatý a záchranou je jen připojení k nabíječce.

SLEDUJTE TEPLOTU

Do –10 °C nebývají většinou s bateriemi problémy. Pod touto hodnotou, když auto nepoužíváme, klesá kapacita baterie zhruba o 30 %, v –20 °C o 50 % a v –30 °C o 60 %. Mrazem se totiž snižuje pohyblivost iontů v elektrolitu. Starší baterie, které měly již před příchodem mrazu nízkou kapacitu, to odrovná.

Tesla loni prodala půl milionu aut, je šestou nejhodnotnější firmou světa.

 

SLEDUJTE CHOVÁNÍ VOZU

Baterie před kolapsem o sobě dává vědět. Protáčí se motor pomaleji při startu, kolísá intenzita paprsků reflektoru nebo osvětlení palubovky? Pak honem s baterií na nabíječku, nebo alespoň projet auto na dlouhou trasu.

OMEZTE KRÁTKÉ JÍZDY

Při krátkých jízdách nedostane baterie šanci pořádně se nabít a každé nastartování ji výrazně vybíjí. Odborníci z ÚAMK za krátkou trasu považují jízdu kratší než 15 km.

POŘIĎTE SI KABELY

Startovací kabely by v zimě měl vozit v autě každý, včetně těch, kteří na kvalitu své baterie sází. Mohou pomoci někomu jinému. Vybírat byste měli jen kabely s evropskou certifikací.

Postup je následující:

Plusový kabel připojte nejdříve na + pól oživovaného vozu a poté na + pól »zachránce«. Potom následuje minusový kabel na – pól »zachránce« a druhou svorku na jakýkoliv kovový díl motoru oživovaného.

NEROZTLAČUJTE!

Pokud nemáte doma veterána, na roztlačování zapomeňte. Hrozí spálení katalyzátoru a v horším případě i poškození rozvodového řemene či řetězu a střet ventilů s písty. A to už je na nákladnou generální opravu motoru.

BATERKU NETRAPTE

Máte obavy o stav své baterie, nebo vám dává najevo, že je slabá? Určitě před nastartováním vypněte všechny spotřebiče včetně světel, topení nebo autorádia. Největší herdou do zad je pro baterii opakované startování. Zbytečně ji zatěžuje i špína na kontaktech, která omezuje vodivost.

OHŘEJTE JI

Máte jistotu, že za potíže se startováním nemůže vybitá baterie, ale jen mráz? Rozmrazit ji můžete i umístěním lahve s horkou vodou na 10 minut pod kapotu k akumulátoru. Když není teplo po ruce, zkuste baterii ohřát před startováním tím, že si na chvilku pustíte rádio a rozsvítíte světlomety.

Fotogalerie
3 fotografie