Když se klimatická aktivistka Greta Thunbergová, nyní čerstvě plnoletá, chystala na klimatický summit OSN v New Yorku, pojala i samotnou cestu jako ekologickou manifestaci. Místo letadla, které na zpáteční transatlantické cestě vypustí metráky oxidu uhličitého za každého jednoho cestujícího, zvolila plachetnice. Může být vítr cestou ke snižování emisí v mezinárodní přepravě? Nebo to bude spíš vodík?
Z Anglie do Ameriky vzala Gretu (plus jejího otce) moderní závodní jachta Malizia II, postavená roku 2015 na závody kolem světa. Kvůli úsporám hmotnosti nemá sprchu ani záchod, elektřinu získává z vln a slunce. Na zpáteční cestu přes Atlantik pak Greta „stopla“ o rok mladší katamarán La Vagabonde, na němž po světě plachtí mladá australská rodinka.
Byl to malý krůček pro člověka a jen o drobet větší pro lidstvo. Greta jistě část svého publika přiměla se přinejmenším zamyslet, zda je potřeba z plezíru létat neekologickými letadly. Přesednout na lodě však není zrovna praktické. Navíc ani lodě většinou nejsou zrovna „zelené“: jezdí na mazut, což je nejméně kvalitní složka ropy. Ohromně levná, ohromně špinavá. Lodní přeprava je tak odpovědná za 3 % všech emisí skleníkových plynů, jež lidstvo do ovzduší vypouští.
Mezinárodní námořní organizace (IMO) proto slíbila do roku 2050 zredukovat vypouštění skleníkových plynů na polovinu. Coby agentura OSN má minimální pravomoci, není v tom ale sama.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.