Již 135 let, tedy od doby, kdy vznikl první automobil, požívají jejich výrobci kovové chladiče. Výzkum pětičlenného týmu Terezy Kůdelové z brněnského VUT, který trvá již třináct let ukazuje, že to půjde i jinak.
Plasty jsou lehké a odolné
„Kovový chladič nelze dát například do chemicky aktivního prostředí, velmi rychle koroduje. Plasty odolávají lépe. Výhodou je i nižší hmotnost polymerního výměníku. Plasty jsou levnější a snadněji obrobitelné,“ vysvětlila členka výzkumného týmu Tereza Kroulíková (27).
Výzkumníci prototyp chladiče I. generace vyzkoušeli nyní v autě a fungoval, jak měl. „V dalších dvou letech by měl vzniknout i vylepšený prototyp II. generace. Když to půjde dobře, budou následovat zkoušky s autem na okruhu,“ věří Kroulíková.
Na vývoji se podílí Technická univerzita v Liberci a také tři firmy z automobilového průmyslu a zpracování plastů. Kromě chladičů by se vynález mohl uplatnit i v klimatizačních jednotkách, chlazení elektroniky nebo třeba baterií, což je aktuální otázka například v případě elektromobilů.
Jak to vlastně celé má fungovat? Chladič bude vytvořen ze sítě dutých polymerních vláken protkaných vláknem z textilu, aby polymer držel, kde má, a mohl kolem něj proudit vzduch. Vlákna mají vnější průměr kolem 1 milimetr.
VIDEO: Vědci z Mendelovy univerzity prohrabávali popelnice a zjistili, že každý Brňan vyhodí ročně 37 kg jídla.
Vědci z Mendelovy univerzity prohrabávali popelnice a zjistili, že každý Brňan vyhodí ročně 37 kg jídla Jiří Nováček