Supermarket, který je otevřený i v neděli: Češi ho vzali útokem, u pokladen narváno
Zájem zákazníků o nákup v českobudějovickém hypermarketu Albert na autobusovém nádraží byl dnes srovnatelný s pátky, kdy jsou prodeje silné. Proti běžným nákupům se prodávalo víc pečiva a dalšího čerstvého zboží. Kvůli vládnímu zákazu nedělního prodeje v souvislosti s koronavirem přibylo řetězci po celé ČR o desítky procent zákazníků v pátek, sobotu a pondělí. Prodeje jsou ale celkově nižší. V neděli to řekl mluvčí Albertu ČR Jiří Mareček.
Budějovický Albert je jedinou prodejnou řetězce, která má otevřeno v neděli, protože je na autobusovém nádraží a splňuje tak zákonnou výjimku. Dopoledne se tam podle zjištění ČTK tvořily fronty u pokladen, plně vytížené byly i samoobslužné kasy.
„V prodejně vidíme namísto běžně pomalejší neděle malý pátek, čili prodejně silný den. Necháváme ji otevřenou i v jiné sváteční dny, kdy jsme administrativně nuceni zavřít zákazníkům naše prodejny,“ řekl Mareček.
Po jarních výkyvech se nákupy ustálily a řetězec neevidoval snahy lidí se předzásobit. Situaci změnil nedělní zákaz prodeje a zkrácení prodejní doby do 20:00. Před tím chodili lidé do prodejen méně často na větší nákupy, nenakupovali s rodinami, ale samostatně. Až do vládního zákazu také často využívali večerní hodiny, aby se vyhnuli kontaktu s ostatními.
„Toto odpovědné chování pomáhalo, aby v prodejnách nevznikal shluk lidí, a zákazníkům za to děkujeme. Nicméně již zkrácení večerní otevírací doby do osmi hodin večer zvýšilo koncentraci lidí v prodejnách v týdnu,“ řekl Mareček.
Zavřené neděle? Ovlivní to zaměstnanost, míní supermarket
Kvůli vládnímu zákazu nakupuje víc lidí v pátek, v sobotu a pondělí. Prodeje jsou ale celkově nižší, o 30 až 60 procent. „Nevynahradí to prodeje z neděle a lidé nenakoupí tolik. Je i vyšší odpad čerstvých potravin,“ řekl Mareček. Jak dodal, problémy mají i někteří dodavatelé jako pekaři či jatka, kteří musí na den odstavit provozy.
V pátek, sobotu a pondělí je zákazníků víc o desítky procent. Podle Marečka je to nepříjemné a zbytečné, protože řetězec se snaží, aby se lidé v obchodech neshlukovali. „Ukazuje se nezbytná role prodejen s potravinami a to, že lidé si prostě čerstvé potraviny nakoupit musí,“ uvedl.
Od začátku krize investuje Albert ČR měsíčně desítky milionů korun do hygieny: Prostory sanituje, dezinfikuje, propaguje bezpečnostní opatření včetně odstupů. „Se zkrácenou otevírací dobou lze toto ale hůře naplnit. Z pohledu zaměstnanosti je zapotřebí říci, že přibližně dvacetiprocentní zkrácení otevírací doby - kumulace nedělí a zavírací doby v osm večer - bude mít dopad na zaměstnanost v sektoru,“ dodal Mareček.
V roce 2018 zvýšil obchodní řetězec Albert ČR meziročně zisk o 381 procent na 648,5 milionu korun. Tržby stouply o pět procent na 52,9 miliardy korun. Firma to uvedla ve výroční zprávě. Provozuje přes 300 prodejen, má 17.000 zaměstnanců, uvádí na webu. Řetězec je součástí mezinárodní skupiny Ahold Delhaize sídlící v Nizozemsku.
autor: ČTK !!!
. ČTK plní svou úlohu nestranně a nezávisle na politických stranách a ideologiích, a nezávisle na hospodářských subjektech nebo finančních skupinách. http://www.ctk.cz