Nádraží bylo otevřeno v září 1985, téměř rok po zprovoznění sousední stanice metra Nádraží Holešovice, která byla dána do provozu 3. listopadu 1984 a jež se do února 1990 nazývala Fučíkova.

Společná odbavovací hala nádraží i metra vznikla podle projektu architektky Magdy Peroutkové. Nádraží tvoří šestipatrová moderní betonová výpravní budova a dvoupodlažní odbavovací hala, která byla jako první v tehdejším Československu řešena bezbariérově. V bezprostřední blízkosti nádraží se nachází také autobusové nádraží, odkud odjíždějí některé autobusové linky do severních částí republiky.

Myšlenka spojení dvou významných železničních tratí z Prahy do Olomouce a do Ústí nad Labem vznikla již za první republiky. Projekt na stavbu holešovické přeložky vznikl v roce 1956, v letech 1967-1974 byl vybudován tunel pod Bílou skálou a v prosinci 1976 byl zprovozněn Holešovický železniční most. Přeložka byla dokončena po 15 letech prací v roce 1980.

Přeložka dlouhá 5,2 kilometru začíná na levém břehu za stanicí Praha-Bubeneč, prochází nádražím Praha-Holešovice a pokračuje na Holešovický železniční most přes Vltavu a 332 metrů dlouhým tunelem pod Bílou skálou do Libně, kde končí na odbočce Rokytka. Odtud mohou vlaky pokračovat buď do stanice Praha-Libeň, nebo od roku 2008 přes Nové spojení na hlavní nádraží.

Fotogalerie
7 fotografií