Autobus, na kterém byl ve čtvrtek představen nový design, nebyl vybrán náhodou. „Autobus stejně čekalo přestříkání laku, takže jsme ho úmyslně vybrali, abychom na něm mohli odladit všechny detaily nové vizuální identity,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Takže nebojte, neutratili jsme zbytečně peníze, abychom vám to mohli ukázat,“ dodal s nadsázkou.

Peníze navíc se nevydají

Návrh jednotné identity bývá často kritizován právě z důvodu, že budou vynaloženy finance, které by se mohly použít jinde. To Scheinherr ale několikrát vyvrátil. „Rozhodně nebudeme cokoli přemalovávat. Sjednocení vizuálního stylu bude dlouhodobá záležitost. Po schválení grafického manuálu budeme objednávat stroje v tomto novém stylu. Pokud půjde nějaký autobus na repas, pak samozřejmě také dostane nové barvy. Ale znovu opakuji, nic přemalovávat nebudeme, bude to proces minimálně na deset let,“ vysvětlil náměstek.

Zjednodušený design znamená úsporu

Nový design je oproti tomu stávajícímu zjednodušený. Místo třech barev bude pražské MHD pouze dvoubarevné – červené a šedé. Nové grafické řešení  vzešlo z designérské soutěže. Zástupce odborné poroty v soutěži nejvíce oslovil návrh vítězného studia superlative.works, které svou barevností odkazuje také k ikonické tramvaji T3.

„Zjednodušení barev pro nás bude znamenat také nižší náklady nejen na údržbu. Autobus má například světlou střechu, což výrazně zmírní přehřívání vnitřku. Barevné provedení a svislé pruhy byly dokonce konzultovány s unií slabozrakých. Díky této barevné kombinaci budou mít slabozrací například lepší přehled o tom, kde se nacházejí dveře,“ řekl Petr Tomčík, ředitel organizace Ropid.

Manuál bude schválen do konce roku

Celý manuál má být schválený do konce letošního roku. Budou v něm podrobně popsány například piktogramy a také to, kde na autobusech má být uvedené logo. Po dokončení bude manuál předloží Radě hl. m. Prahy ke schválení a poté se stane standardem, podle kterého se všechny nové vozy budou nakupovat.

Video
Video se připravuje ...

Takhle by měl vypadat nový design pražských autobusů. První autobus bude jezdit na lince 176 Veronika Foltová

Jednotná podoba bude trvat douho

Kdy bude veškerá pražská MHD sjednocená, se nedá přesně odhadnout. Navíc v případě tramvají probíhá soudní pře s architektem, Patrikem Kotasem, který v minulosti navrhoval design tramvají. Podle Schienherra to bude probíhat podobně jako u Českých drah. „Oni taky změnili vizuální identitu před více jak deseti lety a dodnes se místy ještě objeví vůz, který nemá nový design. Tak to prostě je, ale té značce jako takové to rozhodně nijak neubírá, naopak,“ řekl.

Autobus linky 176 v novém kabátě vyjede do pražských ulic už ve čtvrtek 17. září a bude vozit cestující z Karlova náměstí až ke strahovskému stadionu. PID v současnosti už nezahrnuje pouze dopravu v Praze samotné, takže kromě autobusů, tramvají a metra se do ní počítají i příměstské autobusy, které obsluhují část Středočeského kraje, stejně tak jako vlaky.

Fotogalerie
19 fotografií