Obraz nechal zhotovit v roce 1517 papež Lev X. z rodu Medicejských. Chtěl s ním vyzdobit oltář Svaté chýše, údajného příbytku Panny Marie, který byl přenesen z Nazaretu do italského Loretu. „Obraz byl až do doby, než Napoleon napadl Řím, v držení Vatikánu. Napoleonovi vojáci však dostali příkaz, aby mu obraz přivezli, a tak se na konci 18. století dostal do Paříže,“ popisuje jeho historii Jiří Fajt, bývalý ředitel Národní galerie.

Česká stopa

Po Napoleonovi měl obraz v držení Ludvík XVIII. a po něm celá řada dalších majitelů, až ho v roce 1936 koupil Otomar Švehla, příbuzný prvorepublikového předsedy vlády Antonína Švehly. „Už v té době se dělaly první odborné posudky. Obraz je sice podepsaný samotným Rafaelem a datovaný, ale to ještě neznamená, že ho namaloval sám Rafael. V té době se mělo za to, že obraz malovali jeho žáci,“ vysvětluje Fajt.

Vytvořil obraz opravdu Raffael?

V pařížské galerii Louvre totiž visí podobný obraz, jako je Madona s dítětem, ale jeho kompozice je jiná a na obraze je i mnohem víc postav. „Ještě do nedávna se mělo za to, že obraz Velká svatá rodina byl namalovaný dříve právě Rafaelem a Madona s dítětem vznikla až později na tento motiv. To je ale omyl, který se nám podařilo spolu s InsightArtem vyvrátit právě díky využití robotického skeneru. Bylo to totiž přesně naopak,“ řekl Fajt.

Pravda odhalena díky vesmírné technologii

Robotický skener RToo české společnosti InsightART je jedním z prvních rentgenů na světě specializovaných na výzkum umění. V minulosti pomohl odkrýt například také neznámý obraz Vincenta van Gogha. Zatímco běžné rentgeny, které se k analýze používaly doposud, mají tu nevýhodu, že výsledný obrázek je černobílý, v InsightART vytvořili rentgen, který dělá snímky barevné.

„Barevné snímky může náš speciální rentgen vytvářet proto, že na rozdíl od běžného rentgenu je schopen změřit i vlnovou délku jednotlivých částic. Zjednodušeně řečeno, dokážeme barvy odhadnout na základě toho, že zjistíme, jaké materiály byly na konkrétní část obrazu použity. Když zjistíme, že na určitém místě je více mědi, bude zde obraz zelený atp.,“ vysvětluje složitý proces fyzik a CTO společnosti InsightART Josef Uher.

Video
Video se připravuje ...

Robot RToo při práci Veronika Foltová

Jak bylo řečeno, obraz je signovaný i datovaný. Konkrétně je na něm napsáno Raphael Urbinas Pingebat MDXVII, Roma. Úkolem restaurátorů bylo zjistit, zda je tento podpis pravý. „Když jsme signaturu porovnávali s louverským obrazem Velká svatá rodina, neshodovalo se především to poslední slovo Roma. Na Louverském obraze bylo napsáno Romae a navíc tento obraz nebyl určen Římu, ale francouzské královské rodině, proto slovo Roma působilo nepatřičně,“ vysvětluje restaurátor Jiří Lauterkranc.

Díky metodě spektrální rentgenové radiografie výsledné skeny zjistily, že obraz Madona s dítětem je opravdu dílem samotného Raffaela. „Pomocí radiografických snímků jsme odhalili, že Raffael koncept osobně promýšlel, a to včetně jednotlivých podkladových vrstev až po finální lazuru,“ popsal Lauterkranc

„Oproti tomu jsme na obraze Velká svatá rodina zjistili, že nápis Romea tam byl dopsán dodatečně a navíc špatně, kvůli chybnému přečtení signatury původního Raffaelova obrazu,“ dodal.

Celý výzkum běžel ve spolupráci s kosmickým inkubátorem ESA BIC, který startupu InsightART poskytl i prvotní finance. „InsightART nás oslovil s myšlenkou, že by naši vesmírnou technologii, která je mimo jiné využívána i pro měření radiace na Mezinárodní kosmické stanici (ISS), chtěli využít v tomto unikátním skeneru. To je i cíl našich inkubátorů, přenést vesmírnou technologii na zem a tím posunout i jiný než kosmický výzkum. Na rozjezd celého projektu od nás InsightART dostal 50 000 eur,“ řekla Kateřina Syslová z kosmického inkubátoru ESA BIC v Praze.

Fotogalerie
23 fotografií