O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví už od 90. let minulého století. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a mělo by umožnit provoz vlaků jedoucích na letiště i do Kladna v desetiminutových intervalech. Stavět by se podle SŽ mohlo začít v roce 2024. Podle náměstka ředitele Správy železnic Mojmíra Nejezchleba vyjde plánované spojení na 40 miliard a dá se předpokládat, že dokončeno bude nejdříve v roce 2029, napsala Mladá fronta Dnes.

Původní projekt trati nepočítal se zahloubením na území Prahy 6, místní radnice to však dlouhodobě požadovala. První varianta trasy tunelu ale narazila na to, že se nacházela pod Fyzikálním ústavem Akademie věd, podle kterého by projíždějící vlaky mohly rušit přesná měření prováděná v budově ústavu. Kvůli komplikacím s vedením trati se proto Správa železnic obrátila na zahraniční odborníky, aby nestranně posoudili, kudy bude nejvhodnější vlaky směrovat.
Rychlodráha na letiště povede částečně tunelem. SŽ představila jižní variantu mezi Dejvicemi a Veleslavínem.
Autor: SŽDC

Podle stávajícího projektu SŽ má část trasy od Veleslavína přes Střešovice do Dejvic vést dvěma jednokolejnými tunely. V Dejvicích vznikne nová podpovrchová zastávka. Zbytek pražské části koridoru přes Stromovku na Výstaviště bude veden po povrchu.

Tři možnosti

Odborníci z univerzity v Bochumi preferují jižní trasu, která pod povrchem kopíruje Střešovickou ulici až k Ústřední vojenské nemocnici, odkud se odklání směrem k Veleslavínu. Mezi možnými trasami vlakového spojení na letiště je podle německých expertů nejhorší možností vést trať hloubeným mělkým tunelem v trase stávající železniční trati, napsala Mladá fronta Dnes. Takové řešení by obyvatele z okolí obtěžovalo hlukem a vibracemi. Tato tzv. severní tunelová varianta začínající pod ulicí Pod Hradbami obsahuje rovněž dlouhý úsek stavěný formou hloubeného tunelu a i její následující úsek vede mělce pod rezidenční zástavbou.

„Světová kapacita v oboru tunelů Markus Thewes představil výsledky posouzení variant tunelu mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Jeho expertní tým vyhodnotil jako nejvýhodnější jižní trasu následovanou variantou střed,” napsal na twitteru generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Kromě jižní varianty němečtí experti nevyloučili ani středovou variantu, ale ta v části území prochází nestabilním podložím, a byla by tak náročnější a rizikovější než varianta jih. Správa železnic bude podle deníku nyní volit už jen mezi jižní a středovou variantou vedení tunelu.

Fotogalerie
9 fotografií