Radnice vnímá funkci ombudsmana jako důležitý komunikační kanál s občany, kteří mají možnost své potíže řešit méně formálním způsobem, než jednáním se zaměstnanci městského úřadu. I to byl jeden z důvodů, proč se jeho funkce na začátku května obnovila. Existovala již v předchozím volebním období, po volbách v roce 2018 se ale neobnovila.

Obrátit se na něj mohou všichni obyvatelé páté městské části, kteří nejsou spokojení s fungováním úřadu. „Funkci považuji za službu občanům. Měl by pomoci napravovat eventuální pochybení úředníků a přispívat tak ke zlepšení práce úřadu,“ popisuje funkci ombudsmana Prahy 5 Jiří Vejmelka, který je v zastupitelstvu za Sdružení nezávislých občanů Prahy.

Řeší problémy s bydlením

Nejvíce podle jeho slov řeší problémy spojené s bydlením. Setkal se například s případy, kdy nájemníci v obecních bytech řeší, zda mají správně vypočítanou plochu bytu. „Při právním posouzení jedné stížnosti bylo zjištěno, že u bytů se zkosenými stropy v současné době žádný právní předpis nestanovuje pravidla pro způsob výpočtu podlahové plochy bytu ve vztahu k výši nájmu. To může v některých případech vést k faktickému znevýhodnění nájemců,“ uvedl.

Kromě řešení problémů konkrétních lidí by měl ombudsman hlídat, zda úřad funguje tak jak má, sám upozorňovat na chyby a snažit se zjednat nápravu. Vejmelka upozornil, že vždy může efektivně zasáhnout. Například v případě rozhodování stavebního radnice zajišťuje tzv. přenesenou působnost, kde jsou jeho možnost spíše omezené. „I tam se vždy snažím pomoci,“ dodává Vejdělka. Lidé podle něj také volají po tom, aby Praha 5 zřídila také právní poradnu.

Delší úřední hodiny

Jiří Vejmelka je kromě toho, že vykonává tuto funkci, také předseda Výboru životního prostředí. Funkce ombudsmana tedy není jeho hlavní činností, jako tomu bylo u této pozice dříve. To také kritizovala v květnu opozice, když se o opětovném vzniku funkce hlasovalo. Doposud měl úřední hodiny jen ve středu od 14:00 do 16:00, od prvního září se rozšíří na 13:00 až 18:00.

Občané, kteří by chtěli ombudsmana navštívit, si musí nejprve po telefonu domluvit schůzku buď přímo s Vejmelkou, nebo s jeho asistentkou. Telefon lze nalézt na webu úřadu. Kancelář ombudsmana lze nalézt na úřadu městské části ve Štefánikově ulici na Smíchově.

Fotogalerie
3 fotografie