Stavbou desetiletí se nazývá nejen pro svůj rozsah, ale především proto, že starou a kapacitně nedostačující dvoukolejnou trať nahradí trať moderní čtyřkolejná, která mnohonásobně zvýší možnou kapacitu jak osobní železniční dopravy, tak nákladní. Pomůže také k rozvoji širšího centra Prahy, po dokončení by cesta z nově zbudované zastávky Zahradní Město na Hlavní nádraží měla zabrat okolo 7 minut.

Přestože jde o příměstskou trať, díky modernímu zpracování se na ní bude jezdit opravdu svižně. „Předpokládáme, že průměrná rychlost na tomto nově zbudovaném úseku bude kolem 100 kilometrů za hodinu,“ upozornil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Video
Video se připravuje ...

Modernizace trati v úseku od vinohradských tunelů do Hostivaře Veronika Foltová

Trať povede mimo obytnou zónu

„Kromě větší kapacity naší nové „železniční dálnice“ je také velmi důležité, že nová trať už nepovede mezi hustou zástavbou ve Strašnicích, ale na jejím okraji. To vítá jak místní samospráva, tak i obyvatelé. Cestující také ocení větší komfort dopravy a třeba ve Vršovicích, díky modernímu systému podchodů a nadchodů, i mnohem lepší a jednodušší prostupnost,“ řekl Jiří Svoboda.

Moderní dopravní uzel

Největším dopravním uzlem bude výše zmiňovaná zastávka Zahradní město, která se nachází nedaleko Jižní spojky a Lanového mostu. „Kdo si tady to místo pamatuje, tak ví, že to tady byla taková ošklivá úzká díra. Auta jezdila po tramvajových kolejích, a kdo mohl, raději se tomu místu vyhnul. My tohle místo více než trojnásobně rozšíříme,“ upozornil generální ředitel Metrostavu Jaroslav Heran.

Ještě původní úzký úsek silnice, kde auta jezdí po tramvajových kolejích. Pozemky okolo už jsou odkoupené a bude se celá ulice rozšiřovat až trojnásobně.
Autor: Veronika Foltová

„Nově budou mít auta, tramvaje i pěší svoje vlastní koridory. Vznikne tu komfortní autobusová i tramvajová zastávka, které budou se železničním nástupištěm propojené jednak pomocí schodů, tak pomocí eskalátorů. Počítáme zde i se zbudováním odbavovací haly pro cestující i s terminálem, takže tu vytvoříme moderní městský uzel, který běžně známe ze zahraničí,“ dodal Heran. V provizorním chodu by nový úsek mohl funguvat už příští léto.

Vizualizace hotového projektu. Rozšíření ulice je více než patrné
Autor: SŽDC

Peníze poskytla EU

Projekt s názvem Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař - Praha hl. n., II. část je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková předpokládaná výše nákladů na stavbu je 5,4 miliardy Kč. Míra podpory EU je přes 82 procent, tedy zhruba tři miliardy koruny (přes 110 milionu eur). Kromě Metrostavu se na stavbě podílejí Swietelsky Rail CZ a SMP CZ.

Fotogalerie
24 fotografií