Na místě bývalého nádraží Bubeneč, které přestalo fungovat v roce 2014, vznikne zcela nový prostor s názvem Stanice 6, který by v sobě měl kombinovat galerii, bistro s kavárnou, kulturní sál, komunitní centrum, variabilní místo pro pořádání koncertů a noví nájemníci nezapomínají ani na sportovní vyžití. Na těchto šesti pilířích by podle slov autorů návrhu měl vyrůst „pulzující prostor plný inspirace a pohybu“.

„Z 50 přihlášených účastníků ‎se do finále dostalo pět velmi kvalitních projektů. Pro mě osobně byl výběr toho nejlepšího z nich velmi obtížný,“ popsal už dříve proces výběru nového nájemce místostarosta Prahy 6 pro správu majetku, kulturu, sport a volný čas Jan Lacina /STAN/.

Praha 6 hodlá bývalé nádraží pronajmout na 10 let a nový provozovatel zaplatí jen 100 tisíc ročně. To je dáno jednak tím, že radnice nemá v plánu tento prostor komerčně pronajímat a je pro ni důležitější využití celého prostoru, jednak tím, že radnice bude sice financovat celkovou rekonstrukci budovy, její vybavení ale už bude muset pořídit nový nájemce.

Inspirace v zahraničí

Vítězný návrh je od trojice mužů: Richarda Preislera, Martina Kontry a Martina Krba, kteří za sebou mají již několik úspěšných projektů.„Inspirovali jsme se podobnými prostory ve světě a z toho jsme usoudili, že budoucnost měst je propojování dříve nemyslitelných aktivit. Také chceme, aby se toto místo navrátilo Pražanům,“ popsal záměr Richard Preisler, který bude mít na starosti strategické vedení a komunikaci. Dosud sloužilo nádraží spíše jako noclehárna pro bezdomovce a díky svému zanedbanému stavu bylo také častým terčem útoku vandalů.

Vraťte hospůdku!

Se zrušením nádraží zmizela i oblíbená nádražní hospůdka. Její znovuobnovení požadovali i usedlíci z Prahy 6  při debatách o budoucnosti nádraží. Ve Stanici 6 tak rozhodně občerstvení, kavárna i bar budou mít své místo. „Chceme klást hlavně důraz na lokální suroviny i produkty, abychom co nejméně zatěžovali planetu zbytečnou dopravou. Návštěvníci se tedy mohou těšit na kávu z lokálních pražíren, lokální mošty, pivo z malých pivovarů a chuťovky z českých surovin,“ vysvětluje Richard Preisler.

V ústředním prostoru bude vybudován multifunkční sál, který bude sloužit jednak ke koncertům, ale třeba i k divadelním představením nebo ke slam poetry. „Nabídneme program, který bude především mapovat tuzemskou, ale i evropskou alternativní scénu. Své místo tu budou mít akustické hudební projekty, experimentální elektronika, filmové dokumenty nebo hostující divadelní projekty. U všech akcí budeme klást důraz na to, aby neobtěžovaly okolní rezidenty, kteří mají úplně jiné touhy,“ doplnil Preisler.

K různým účelům bude využit i opuštěný peron, kde noví provozovatelé chtějí pořádat jakési ochutnávky. Tedy prezentace například okolních ambasád, škol na Praze 6 a dalších institucí.

Galerie, sportovní servis a komunitní centrum

První patro bývalého nádrží by mělo být využíváno jako galerie. Noví nájemci zde chtějí především vystavovat umělce, kteří byli nebo jsou nějak spjati s Prahou 6. „Odstartovali bychom expozicí Kamila Lhotáka. Zápůjčku jeho děl máme již domluvenou s Jihočeskou Alšovou galerií. Následovala by výstava věnovaná Petru Šabachovi, vědci Antonínu Holému a tuto energii bychom kombinovali s generačně novým čtením světa, které není zatíženo nánosem historie,“ nastínil plány Preisler.

Kultura ducha je důležitá, ale nesmí se zapomínat i na kulturu tělesnou. Tu by měly zabezpečit půjčovny inline bruslí a kol, které zájemci mohou ihned vyzkoušet v nedaleké Stromovce. Plánuje se zde také nonstop otevřená cykloopravna, která nabídne základní nářadí pro opravení drobných defektů nebo hustilky k dofouknutí kol. „Není to rozhodně naše první realizace, podobný point jsme vybudovali již na několika místech hlavního města,“ uzavírá Preisler.

Historie

Nádraží Bubeneč bylo postavené v roce 1850 a bylo tedy druhým nejstarším nádražím v Praze hned po tom Dejvickém. Provoz zde byl ukončen v roce 2014 a až za čtyři roky ho od SŽDC odkoupil pražský magistrát, který nakonec předal budovu do správy městské části Praha 6. Kompletní rekonstrukce by měla být hotová během roku 2022.

Fotogalerie
9 fotografií